Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Over Escher

Tijdlijn

1898

Op 17 juni 1898 wordt Maurits Cornelis Escher geboren in Leeuwarden. Hij is de derde zoon uit het tweede huwelijk van George Arnold Escher met Sarah Gleichman. Uit een eerder huwelijk kreeg vader G.A. Escher al twee zonen.

1903

Verhuizing naar Arnhem.

De jonge Escher

1912 -1918

Middelbare school te Arnhem. Escher is geen gelukkige leerling. Hij is linkshandig en zeer intelligent, maar een buitenbeentje. Hij blijft zitten en haalt zijn eindexamen niet.

1913

Escher krijgt zijn eerste camera, het begin van fotografie als een belangrijke hobby. Gedurende zijn leven zal hij dingen van belang blijven vastleggen ook ter inspiratie voor zijn werk.

M.C. Escher, Eschers vader, ir. G.A. Escher, linoleumsnede,1916
M.C. Escher, Eschers vader, ir. G.A. Escher, linoleumsnede,1916

1916

Escher maakt zijn eerste grafische werk, een linoleumsnede van zijn vader G.A. Escher.

M.C. Escher, Spoorbrug over de Rijn, bij Oosterbeek, ets, 1917

1917

Verhuizing naar Oosterbeek. In januari maakt Maurits zijn eerste ets: Spoorbrug over de Rijn bij Oosterbeek.

1918

Escher studeert bouwkunde aan de Hogere Technische school te Delft. Hij is er niet op zijn plek en mede door ziekte haalt hij zijn examens niet.

M.C. Escher, Bij Mesquita in de klas, houtsnede, 1920 of 1921

1919 – 1922

Opleiding tot graficus aan de School der Maatschappij voor Bouwkunde en Kunstnijverheid te Haarlem. Hij begint een studie architectuur, maar al na korte tijd stapt hij over op grafiek, gestimuleerd door zijn leermeester S. Jessurun de Mesquita.

1919

Escher maakt zijn eerste houtsneden. Grote blokken zijn te duur, dus hij maakt alleen nog klein werk.

MC Escher, De Bol (Zelfportret), houtsnede in het boekje Flor de Pascua, 1921
MC Escher, De Bol (Zelfportret), houtsnede in het boekje Flor de Pascua, 1921

1921

Rondreis langs de Franse Rivièra en Noord-Italië in het voorjaar. Het is het begin van een levenslange voorliefde voor het land. In november is de publicatie van Flor de Pascua, het eerste boek met illustraties van Escher. In de houtsneden komen al de thema’s die later belangrijk zullen worden in Eschers werk; natuur, perspectief, reflecties en vlakverdelingen, al naar voren.

M.C. Escher, Acht koppen, houtsnede van één blok, dat eenmaal geheel en achtmaal gedeeltelijk is afgedrukt, januari, februari of maart 1922

1922

Van 5 april tot 12 juni maakt hij een rondreis door Noord-Italië. Van 13 tot 20 september reist hij per vrachtschip naar Tarragona. Daarna volgt een rondreis door Spanje, gaat het per vrachtschip door naar Italië en vanaf half november verblijft Escher in Siena. Hij maakt tijdens deze reis voor het eerst kennis met de mozaïeken van het Alhambra in Granada. Vlak daarvoor maakte hij al zijn eerste vlakverdeling: Acht hoofden

Portret G. Escher-Umiker (Jetta), houtsnede, februari 1925

1923

Vanaf 14 maart verblijft Escher in Ravello. Op 31 maart ontmoet hij in zijn pension Jetta Umiker en haar familie. Escher en Jetta worden al snel verliefd.
Tussen 13 en 26 augustus heeft hij zijn eerste solotentoonstelling, in Siena. Vanaf november is hij in Rome.

1924

In februari is Eschers eerste tentoonstelling in Nederland. Op 12 juni trouwen Maurits en Jetta in Italië. In oktober van dit jaar kopen ze hun eerste huis in Rome. Het huis is nog niet bewoonbaar, tot die tijd wonen ze in een pension in Frascati.

1925

Het huis in Rome is nog niet klaar, Escher en zijn vrouw verhuizen naar tijdelijke behuizing in Ravello. Begin oktober verhuizen ze naar Rome. Halverwege oktober komt Eschers broer Arnold om het leven tijdens een bergtocht in Tirol. In december begint Escher aan een serie van zes houtsneden over de scheppingsdagen die later zeer populair zal worden

Escher thuis op 19 januari 1926

1926 – 1935

De bekendheid van Escher groeit. Met name in Nederland wordt hij vaak gevraagd voor exposities. De internationale kunsthandel krijgt interesse in zijn werk en neemt zijn werk in depot

Maurits Cornelis Escher met George Arnold Escher, 29 december 1926
Maurits Cornelis Escher met George Arnold Escher,
29 december 1926

1926

Van 2 tot 16 mei is er een veel aandacht trekkende tentoonstelling in Rome. In juni koopt het paar een tweede huis in Rome, maar dit is niet direct bewoonbaar. Op 23 juli wordt hun eerste zoon geboren: George Escher. Escher verkoopt in dit jaar zijn eerste werken (9) voor in totaal 330 gulden.

Een pagina uit het fotoboek van een reis in 1929

1927 – 1935

Vrijwel jaarlijks, meestal in het voorjaar, maakt Escher trektochten door onherbergzame streken. Tijdens deze tochten maakt hij schetsen die hij later gebruikt voor zijn werk. Ook maakt hij veel foto’s en maakt hij reisdagboeken

1927

In het voorjaar verhuist het gezin naar het tweede huis in Rome. Voor het eerst heeft Escher een eigen atelier.

MM.C. Escher, Toren van Babel, houtsnede, februari 1928
M.C. Escher, Toren van Babel, houtsnede, februari 1928

1928

In februari maakt Escher Toren van Babel. Op 8 december wordt hun tweede zoon geboren: Arthur Escher

1929

Escher experimenteert met een nieuwe techniek: het wegkrassen van inkt op perkamentachtig papier. Als gevolg van deze experimenten gaat hij zich richten op de lithografie. Het prepareren van de lithosteen doet hij zelf, het drukken besteedt hij uit

1931

Publicatie van het artikel M.C. Escher – grafisch kunstenaar, in “Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift” waarin de gerenommeerde kunsthistoricus G.J. Hoogewerff zijn waardering uitspreekt voor het werk van Escher. In het najaar maakt Escher zijn eerste houtgravure: San Cosimo.

M.C. Escher, Luit, houtsnede. 1931
M.C. Escher, Luit, houtsnede. 1931 (uit XXIV Emblemata)

1932

In de zomer verschijnt het boek XXIV Emblemata dat zijn zinne-beelden met houtsneden van Escher. De kunsthistoricus G.J. Hoogewerff stimuleerde Escher een jaar eerder emblemata te maken, zoals ook de oude meesters dat deden.

1933

In het najaar verschijnt het boek De vreeselijke avonturen van Scholastica met houtsneden van Escher.

M.C. Escher, Nonza, litho, februari 1934
M.C. Escher, Nonza, litho, februari 1934

1934

Escher werkt in het voorjaar aan een serie over Rome bij nacht. Hij experimenteert in zijn schetsen met arceringstechnieken om licht-donkereffecten te bereiken en zet zijn schetsen vervolgens om in houtsneden. De litho Nonza van een Italiaans landschap wint een derde prijs op een tentoonstelling in Chicago. Van 12 tot 22 december is er een tentoonstelling in het Nederlands Historisch Instituut te Rome.

M.C. Escher, Hand met spiegelende bol (Zelfportret in bolspiegel), litho, 1935
M.C. Escher, Hand met spiegelende bol (Zelfportret in bolspiegel), litho, 1935

1935

In januari maakt Escher  Hand met spiegelende bol. De zorg om de gezondheid van de kinderen en het aanzwellen van het fascistische politieke klimaat doen de Eschers besluiten te verhuizen naar Zwitserland op 4 juli.

1936

Tussen 27 april en 25 juni maakt Escher een zeereis naar Spanje langs de Italiaanse en Franse kust. Hij maakt een uitvoerige studie van de Moorse mozaïeken in het Alhambra (Granada) en de Mezquita (Córdoba). Het is een keerpunt in Eschers werk: van ‘landschappen’ naar ‘beeldgedachten’.

M.C. Escher, Metamorphose I, houtsnede. gedrukt op twee bladen, maart 1937

1937

Escher is niet gelukkig in Zwitserland. In augustus verhuist het gezin naar Ukkel in de buurt van Brussel. In dit jaar maakt Escher zijn eerste Metamorphose. Eschers broer Berend, professor geologie en kristallografie aan de Universiteit Leiden, ziet Eschers vlakverdelingen en hij voorziet Escher van publicaties op het gebied van kristallografie. Escher laat zich hierdoor inspireren voor zijn vlakverdelingen, maar creëert uiteindelijk zijn eigen systeem.

M.C. Escher, Dag en Nacht, houtsnede, 1938

1938

Escher maakt Dag en Nacht, deze houtsnede wordt immens populair, hij zal hem gedurende zijn leven minstens 650 keer herdrukken. Op 6 maart is de geboorte van derde zoon Jan Christoffel Escher. In juni maakt hij Lucht en Water, de pers roemt hem om zijn nieuwe stijl.

George Arnold Escher op zijn 90ste verjaardag, in 1933

1939

Op 14 juni overlijdt George Arnold Escher, Eschers vader. In november begint Escher aan de vier meter lange houtsnede Metamorphose II, waarin een reeks vlakvullingen via metamorfosen een beeldverhaal vormen. Hij is er tot maart volgend jaar mee bezig.

1940

In mei verschijnt het boekje M.C. Escher en zijn experimenten. Escher snijdt een beukenhouten bol met vissen in motief. Op 27 mei overlijdt Sarah Gleichman, Eschers moeder.

1941

Op 20 februari verhuist het gezin naar de Nicolaas Beetslaan in Baarn.

M.C. Escher, Reptielen, litho, maart 1943

1943

In maart maakt Escher Reptielen.

1944

Op 31 januari wordt Eschers oud leermeester Jessurun Mesquita weggevoerd door de bezetter om nooit meer terug te keren. Zijn overlijden grijpt Escher erg aan. Hij zorgt ervoor dat Mesquita’s grafiek en tekeningen worden ondergebracht bij het Stedelijk Museum te Amsterdam.

Escher maakt een herdruk van Ruiter

1946

Escher verdiept zich voor het eerst in de techniek van de mezzotint. Hij gaat steeds vaker voordrachten houden over eigen werk. In juli maakt hij de houtsnede Ruiter.

Escher bekijkt een druk van Boven en onder

1947

In juli maakt Escher Boven en onder.

Escher wijst in zijn atelier op Tekenen

1948

In januari maakt Escher Tekenen. Hij wordt benaderd door VAEVO (Vereniging tot bevordering van het Esthetische element in het Voortgezet Onderwijs) om prenten te laten reproduceren. In de zomer van 1948 worden vierhonderd drukken van Boven en onder gemaakt, er zullen er later nog meer volgen.

Escher rond 1950

1951

Er verschijnen artikelen over Escher in drie belangrijke internationale tijdschriften: in februari in The Studio, in april in Time en in mei in Life.

M.C. Escher, Relativiteit, houtsnede, juli 1953

1953

In juli maakt Escher Relativiteit

1954

In september is er een grote tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam ter gelegenheid van het Internationale Mathematische Congres. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog maakt Escher weer een zeereis langs de Mediterraanse kust. Hij zal dit de komende jaren in de zomermaanden blijven herhalen. In oktober en november heeft hij een tentoonstelling in de Whyte Gallery te Washington. In de VS verkoopt zijn werk goed. Omdat Escher al zijn prenten zelf drukt heeft hij hierdoor weinig tijd over voor het maken van nieuw werk. Om dit te voorkomen verhoogt hij zijn prijzen. Het helpt niet, men blijft zijn werk kopen.

1955

Verhuizing naar een nieuw huis in Baarn. 1955 is een bijzonder productief jaar, hij maakt vijf nieuwe prenten waaronder Drie werelden. Op 30 april ontvangt Escher de koninklijke onderscheiding van Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

1956

In mei maakt Escher Prentententoonstelling. Vanaf de zomer heeft hij uitvoerige briefwisselingen met Bruno Ernst.

1958

In februari verschijnt Impossible Objects: A Special Type of Visual Illusion, door Lionel en Roger Penrose in British Journal of Psychology. Geïnspireerd door Escher, maken en analyseren zij visuele illusies. Een jaar na publicatie krijgt Escher het artikel onder ogen en er ontstaat een kruisbestuiving in dienst van de visuele illusie. Bij de Stichting De Roos verschijnt Eschers boek Regelmatige vlakverdeling.

1959

Half november verschijnt het boek Grafiek en tekeningen M.C. Escher, waarin Escher hoogtepunten uit zijn werk beschrijft. Op 14 november opent zijn tentoonstelling in Boijmans van Beuningen.

1960 – 1971

Eschers populariteit en het aantal buitenlandse opdrachtgevers stijgt sterk. Zijn inkomsten stijgen van 26.255 gulden naar 507.816 gulden op jaarbasis.

M.C. Escher, Klimmen en dalen, litho, maart 1960

1960

In maart maakt Escher Klimmen en dalen. Half augustus is er een tentoonstelling en geeft hij een lezing tijdens het Internationaal Kristallografisch Congres in Cambridge. Van 29 augustus tot 14 oktober maakt hij een zeereis van Genua naar Vancouver. Eind oktober brengt Escher een bezoek aan Cambridge, Mass. voor een lezing aan het MIT.

1961

Op 29 juli verschijnt het artikel: How to read a painting, van E.H. Gombrich in The Saturday Evening Post. Hierin beschrijft Gombrich op uitvoerige wijze Eschers prenten. Het artikel van deze gerenommeerde kunsthistoricus zorgt voor veel extra belangstelling voor Eschers werk.

Escher bij de onthulling van de zuil

1962

Escher ontwerpt een vlakverdelingsversiering voor een zuil in het nieuwe gebouw van de Provinciale Waterstaat in Haarlem. Op 27 maart 1962 vindt de officiële onthulling plaats. Maar zijn gezondheid verslechtert. Eind april volgt een ziekenhuisopname voor een spoedoperatie, daarop volgt een langdurige herstelperiode. De reis die hij had gepland door de VS en Canada en al zijn lezingen en tentoonstellingen aldaar moet hij afzeggen.

1964

Op 1 oktober gaat Escher per vliegtuig naar Canada. In Toronto wordt hij echter opnieuw in het ziekenhuis opgenomen voor een spoedoperatie. Alle opnieuw geplande lezingen en tentoonstellingen in Canada moeten worden afgezegd.

1965 – 1970

Escher’s werk wordt steeds populairder onder het grote publiek. Stanley Kubrick benadert hem om mee te denken aan een vier-dimensionele film, Mick Jagger vraagt hem of een van zijn werken mag dienen als albumcover van een album van de Rolling Stones. Beiden worden geweigerd.

Symmetry Aspects of M.C. Escher’s Periodic Drawings door professor Caroline H. MacGillavry

1965

Op 5 maart geeft Escher een voordracht bij de aanvaarding van de Hilversumse Cultuurprijs. Begin augustus verschijnt het boek Symmetry Aspects of M.C. Escher’s Periodic Drawings. In het oktobernummer van Jardin des Arts verschijnt ook een artikel over Escher.

1966

Uitvoerig artikel over Escher in het aprilnummer van Scientific American.

1967

Op 30 april ontvangt Escher een tweede koninklijke onderscheiding.

1968

Eerste grote overzichtstentoonstelling van Eschers werk ter ere van zijn 70ste verjaardag in het Haags Gemeentemuseum. Escher en Jetta leven vanaf eind dit jaar gescheiden. Jetta vertrekt naar Zwitserland om te wonen bij zoon Jan.

Drukte op een tentoonstelling in de Phoenix Gallery in Californië in 1969

De officiële onthulling van de Metamorphose-wandschildering te Den Haag

1969

Op 20 februari wordt de wandschildering van Metamorphose III (48 bij 1.60 meter) op het hoofdpostkantoor van Den Haag onthuld. In juli maakt Escher zijn laatste prent: Ringslangen.

1970

In het voorjaar wordt Escher in het ziekenhuis opgenomen voor een zware operatie. In augustus verhuist hij naar het Rosa Spier Huis te Laren. Op de wereldtentoonstelling in Osaka wordt een film over Eschers werk vertoond, gemaakt in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

1971

Onder redactie van J.L Locher verschijnt in december De werelden van M.C. Escher.

1972

Op 27 maart overlijdt M.C. Escher op 73-jarige leeftijd in het Diaconessenhuis te Hilversum.

1976

Publicatie van De Toverspiegel van M.C. Escher door Bruno Ernst, voortgekomen uit een lange serie gesprekken tussen Escher en de wiskundeleraar Ernst over het werk van Escher.

1981

Publicatie van Leven en werk van M.C. Escher door J.L. Locher (red.), het levensverhaal van de graficus en eerste volledige catalogus van zijn werk.

1998

Publicatie van M.C. Escher. Een biografie, de eerste grote biografie over Escher, door Wim Hazeu.

2002

Opening van Escher in Het Paleis, monografisch museum over het leven en werk van M.C. Escher te Den Haag.

Meer over Escher

Topstukken

De Nederlandse kunstenaar Maurits Cornelis Escher (1898 – 1972) is een van de bekendste grafische kunstenaars ter wereld. Tot op de dag van vandaag fascineert hij door zijn spel met perspectief, ruimte en werkelijkheid. De hoogtepunten uit zijn oeuvre zijn te zien in Escher in Het Paleis.

Lees meer

Verhalen over Escher

Leer Maurits Cornelis Escher nog beter kennen. Artikelen door onze conservator en door andere auteurs geven een unieke blik in zijn leven en werk.

Lees meer

Escher op film

Over Maurits Escher zijn in de loop der tijd een aantal interessante documentaires en korte films verschenen. Een selectie van deze films laten we hier zien, met een korte toelichting erbij.

Lees meer