Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

CONCERT - Escher, Bach, Gödel: Perspectieven en (on)mogelijkheden
6 oktober 2025

CONCERT - Escher, Bach, Gödel: Perspectieven en (on)mogelijkheden

Een speelse verkenning van kunst, muziek en wiskunde

Escher in Het Paleis organiseert een uniek concert waarin de wereldberoemde prenten van M.C. Escher op verrassende wijze samenvloeien met muziek en wiskunde. Klassieke muziek vormt de rode draad, afgewisseld door boeiende gesprekken over thema’s uit Eschers oeuvre, de wiskunde van Kurt Gödel en Alan Turing, en de composities van Johan Sebastiaan Bach.

Ik geloof dat er geen muziek is die mij zo ontroert…’, schreef Escher op zijn 22ste aan een vriendin over de composities van Bach.

Hoogleraar kunstmatige intelligentie Holger Hoos, een van de slechts 50 heckelfoon-spelers ter wereld, en de visionaire Engelse componist Graham Waterhouse leggen samen met andere gerenommeerde musici verbanden tussen beeldende kunst, wiskunde en muziek. Verbanden die al sinds de oudheid worden bestudeerd. De onderwerpen die in dit concert aan bod komen, zijn onder meer creativiteit en nauwkeurigheid, patronen en structuren, oneindigheid en onmogelijkheid, en kunstmatige intelligentie.

Escher, Bach, Gödel: Perspectieven en (on)mogelijkheden wordt slechts eenmaal uitgevoerd en biedt méér dan alleen muziek: bij je ticket ontvang je een consumptie én een entreeticket voor Escher in Het Paleis, waarmee je de hele maand november 2025 toegang hebt tot de magische wereld van Escher.

Programma & praktische informatie:

Het concert wordt eenmaal uitgevoerd op zaterdag 8 november
 
15:30 – 17:00 uur 

Locatie: De Kloosterkerk, Den Haag
Ticketprijs: €35,- per persoon
(inclusief: toegang tot één van de concerten, één consumptie én een entreeticket voor Escher in Het Paleis – geldig gedurende de hele maand november 2025)

€25,- voor studenten 

Voertaal: Engels
 

<p>Holger Hoos</p>

Holger Hoos

<p>Graham Waterhouse</p>

Graham Waterhouse

Het programma

preLudio, gaVotte, giGue uit de Partita in E majeur,
voor strijktrio (~1720 / 2023-2025)

Johann Sebastian Bach / Graham Waterhouse

David Frühwirth (viool), Chialong Tsai (viola), Gaham Waterhouse (cello)

*/* 

Dialoog I: Van Bach naar Escher
Graham Waterhouse, Holger Hoos

*/* 

Perplexities after Escher
voor heckelfoon, strijkkwartet en contrabas (2024)

Graham Waterhouse
Edition: Schott Music

I Levenkracht - Allegramente
II Atrani - Adagio piangendo
III Draak - Presto scurrile
IV Castrovalva - Moderato
V Kringloop - Con moto energico

Holger Hoos (heckelfoon), David Frühwirth (viool), Ieva Hieta (viool), Chialong Tsai (viola), Graham Waterhouse (cello), Mattia Riva (contrabas)

*/* 

Dialoog II: Van Escher naar Gödel (en verder)
Holger Hoos, Marcel Westerdiep

*/* 

Vier Epigraphe nach Escher op. 35 
voor heckelfoon, viola en piano (1995)

Graham Waterhouse
Edition: Hofmeister

I Droom (De bidsprinkhaan) - Adagio ma non troppo
II Band van Möbius - Vivace
III Ruiter - Tempo di marcia
IV Reptielen - Adagio

Chialong Tsai (viola), Holger Hoos (heckelphone), Graham Waterhouse (piano)

Bio's

De in Salzburg geboren violist David Frühwirth studeerde aan het Mozarteum bij prof. Paul Roczek, bij Ruggiero Ricci, prof. Zackar Bron in Lübeck en Pinchas Zukerman in New York. Hij heeft gewerkt met kamermuziekdocenten als Walter Levin, Isidore Cohen en Jaime Laredo. Hij won meerdere prijzen op nationale en internationale wedstrijden en trad op in de Musikverein Wien, Wigmore Hall, Carnegie Hall N.Y., Großes Festspielhaus Salzburg, Herkulessaal München en Mariinsky Concert Hall. Sinds 2006 is hij primarius van het “Klenze” Strijkkwartet. In 2021 werd David Frühwirth benoemd tot professor aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Wenen. Hij ontving ook de Millennium Award in Londen voor zijn lezingenrecitals aan de Menuhin School en aan de Universiteit van Oxford. David Frühwirth speelt op een viool van Jean-Baptiste Vuillaume en is de exclusieve partner van Thomastik-Infeld Strings Vienna.

De Litouwse violiste Ieva Hieta begon haar muzikale carrière aan de M.K. Čiurlionis Nationale Kunstacademie bij prof. Ingrida Armonaitė en voltooide haar masteropleiding aan de Litouwse Academie voor Muziek en Theater in 2009. Ze vervolgde haar studie bij prof. Boris Garlitsky aan de Hamburgse Hogeschool voor Muziek en Theater en de Folkwang Hogeschool voor de Kunsten in Essen. Nog tijdens haar studie werd ze door Gidon Kremer aangesteld als lid van het ensemble Kremerata Baltica. Ieva Hieta heeft vele nationale en internationale wedstrijden gewonnen, waaronder de eerste prijs op de Elise Meyer-wedstrijd in Hamburg in 2011. Als soliste heeft ze opgetreden met Kremerata Baltica, de Salzburg Chamber Soloists, het Litouws Kamerorkest en het Litouws Nationaal Symfonieorkest. Sinds 2014 is ze lid van het Beethoven Orchestra Bonn en sinds 2018 lid van het Yaron Quartet.

Holger H. Hoos is al van jongs af aan geïntrigeerd door de verbanden tussen muziek, wiskunde en beeldende kunst. Hij is Alexander von Humboldt-hoogleraar kunstmatige intelligentie aan de RWTH Aachen University (Duitsland) en parttime hoogleraar machine learning aan de Universiteit Leiden (Nederland). Hij studeerde fagot bij Benedikt Manemann, Michael Held en Heiko Dechert, voordat hij besloot een academische carrière in de informatica na te streven, waar een deel van zijn werk betrekking had op onderwerpen in de computermuziek. Vanaf zijn vroege tienerjaren speelde hij regelmatig fagot in orkesten en kamerensembles; sinds 2019 studeert en bespeelt hij de heckelphone. Zijn publieke optredens als heckelfonist omvatten uitvoeringen van Richard Strauss' Alpensymfonie in de Tonhalle Zürich in 2022 en de wereldpremière van Graham Waterhouse's “Perplexities after Escher” als onderdeel van het Richard Strauss Festival in Garmisch-Partenkirchen in 2024, waar ook zijn recent gepubliceerde boek The Heckelphone: A Window into the History of Music werd onthuld. Samen met Graham Waterhouse speelde hij onlangs de Amerikaanse première van “Perplexities after Escher” tijdens een galaconcert op de jaarlijkse conferentie van de International Double Reed Society in 2025 in Indianapolis.

Mattia Riva begon zijn muzikale studies op 10-jarige leeftijd onder begeleiding van Amerigo Bernardi aan het Istituto superiore di studi musicali “Achille Peri” in Reggio Emilia, waar hij in 2018 afstudeerde. Hij speelde bij het Orchestra Giovanile Italiana en bij het European Union Youth Orchestra. Zijn postdoctorale studies omvatten cursussen bij Alberto Bocini aan de Scuola di Musica di Fiesole. In 2019 verhuisde hij naar München, waar hij in 2021 een masterdiploma behaalde aan de Hochschule für Musik und Theater München in de klas van Philipp Stubenrauch. Van 2020 tot 2022 was hij lid van de Academie van het Beiers Radio Symfonieorkest en in augustus 2022 werd hij benoemd tot eerste contrabassist bij het Beethoven Orchester Bonn. Hij was ook gast-eerste contrabassist bij het Orchestra della Toscana, het Orchestra da Camera di Mantova, het Orchestra Leonore, de Düsseldorfer Symphoniker en het Sinfonieorchester Basel.

De Taiwanese violist Chialong Tsai is sinds 2012 tweede solist bij het Filharmonisch Orkest van Augsburg. Daarnaast geeft hij les aan de Universiteit van Augsburg. Hij volgde zijn muzikale opleiding als beursstudent aan het Curtis Institute of Music in Philadelphia, waar hij studeerde bij Michael Tree en Karen Tuttle. Hij vervolgde zijn studie in Duitsland aan de muziekacademies in Lübeck, Keulen en Hamburg. Hier voltooide hij zijn viool- en altvioolstudies bij prof. Zakhar Bron en prof. Winfried Rüssmann (viool) en bij Paul Pesthy (altviool). Chialong Tsai heeft zich sindsdien gevestigd als een veelzijdig musicus en treedt regelmatig op in verschillende gerenommeerde operahuizen en symfonieorkesten. Hij heeft onder meer opgetreden met het Filharmonisch Orkest van Stuttgart, het Filharmonisch Orkest van Mainz, het Symfonieorkest van Neurenberg, het Theater van Ulm en het Filharmonisch Orkest van Magdeburg.

Graham Waterhouse, componist en cellist, werd geboren in Londen en volgde zijn muzikale opleiding aan de Highgate School, de Universiteit van Cambridge en de conservatoria van Essen en Keulen. Tot zijn composities behoren vier strijkkwartetten, een strijkkwintet, muziek voor solo-instrumenten (waaronder de Schotse doedelzak en de heckelphone) en drie cantates, liedcycli en kamerconcerten voor cello en piano. Hij heeft zijn eigen Celloconcert op. 27 uitgevoerd in Zwitserland en Duitsland, maar ook in Londen, Cambridge, Mexico-Stad en Nizjnij Novgorod (Rusland). Hij heeft opdrachten ontvangen van de Kaske Stiftung, de Park Lane Group London, de München Biennale en de International Double Reed Society. Hij is “Composer in Residence” bij de National Chamber Music Course in Oxfordshire en bij cursussen en seminars in Duitsland en Frankrijk. Zijn werken zijn op cd verschenen met het English Chamber Orchestra en meer recentelijk met het München Piano Quartet in een veelgeprezen opname van kamermuziek voor piano en strijkers. In 2018 behaalde hij een doctoraat in compositie aan de Birmingham City University. In de zomer van 2023 won hij de Durtal Festival Composition Prize in Frankrijk. Sinds 2021 worden zijn werken uitgegeven door Schott Music, Mainz. Als componist en cellist ervaart hij hoe het componeren en uitvoeren van muziek elkaar verrijken.

Als General Manager van Escher in Het Paleis geeft Marcel Westerdiep leiding aan een klein maar gepassioneerd team in een van de meest fantasierijke musea van Nederland. Vanuit zijn onderkomen in het voormalige koninklijke winterpaleis van koningin-moeder Emma in Den Haag verwelkomt het museum jaarlijks meer dan 150.000 bezoekers die komen genieten van de verbijsterende kunst van M.C. Escher. Met 15 jaar ervaring in het museum en een achtergrond in cultureel ondernemerschap, operationeel leiderschap en creatieve programmering, richt hij zich op het combineren van inhoud, ontwerp en innovatie om betekenisvolle ervaringen te creëren. Hij nodigt publiek van alle leeftijden, culturen en capaciteiten uit om kennis te maken met het werk van Escher.

Deel: