Escher in Het Paleis verrijkt zijn speelse tweede verdieping met drie glazen kunstwerken van Tomas Hillebrand. Als beeldend kunstenaar studeert Hillebrand (Amsterdam, 1977) af van de Gerrit Rietveld Academie met grote tekeningen van houtskool, maar na zijn opleiding stort hij zich op het maken van glassculpturen. Waar met glas vaak functionele objecten gemaakt worden, ligt de fascinatie van Hillebrand bij het creëren van autonome kunstwerken. In zijn recente werk zijn de bolle glassculpturen vaak verzilverd, waardoor de toeschouwer zichzelf terugziet in het glas.
De sculpturen zijn nu als permanent onderdeel van de interactieve tentoonstelling op de tweede verdieping te zien. De drie aangekochte glazen sculpturen kenmerken zich door hun spiegelingen; thematiek die Hillebrand deelt met M.C. Escher. De spiegels zuigen de toeschouwer het beeld in. Daarbij ziet men zichzelf door de bolling van de spiegel verkleind terug in een veel groter lijkende ruimte. De spiegeling vervormt de wereld van de toeschouwer en creëert zo een eigen nieuwe werkelijkheid. Er is een directe lijn te trekken tussen deze glassculpturen en een prent van Escher als Hand met spiegelende bol (1935). Beide kunstenaars delen een voorkeur voor vervormende effecten, waardoor ook spel en plezier een centrale plek in hun werk hebben.