Sinds de coronacrisis is er veel veranderd in de wereld. Zo ook bij Escher in Het Paleis. Onze collega’s vertellen u graag over deze nieuwe tijden in het museum en hun eigen functie in onze Medewerker maandag.
Webredacteur Erik Kersten
Wat doe je precies bij Escher in Het Paleis?
Op mijn visitekaartje staat dat ik webredacteur ben. Dit houdt in principe in dat ik verantwoordelijk ben voor de website en de sociale mediakanalen. Toen ik echter in het begin door onze manager aan iemand werd voorgesteld, noemde hij me de ‘all things digital’-man. Dat is eigenlijk een heel treffende omschrijving. Ik bemoei me met alles waar een digitaal randje aan zit. Mijn eerste grote project was het bouwen van een mooie, nieuwe website. Samen met ons webbureau Kaliber heb ik toen de huidige website gebouwd. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Alle teksten die op de website komen zijn door mij geschreven of geredigeerd. Naast het bijhouden van de website en sociale media werk ik ook aan de audiotours en de touchscreens die in het museum hangen.
Wat is je favoriete kunstwerk?
Lastige vraag, ik vind zo veel werken van Escher gaaf. Als ik dan toch moet kiezen, ga ik voor ‘Concentrische schillen’ (1953). Ik heb hier eerder ook een Escher Vandaag over geschreven. Het werk is, net als veel van Eschers prenten, erg associatief. Als je ernaar kijkt, slaan je gedachten direct op hol. Escher zei altijd dat hij geen diepere betekenissen of boodschappen in zijn werk stopte. Toch kun je er, binnen je eigen referentiekader, veel uit halen. Deze prent roept bij mij bijvoorbeeld direct de associatie met tijdmachines op, doordat ik in mijn leven veel stripboeken heb gelezen. Daarbij lijken de ringen wel te bewegen, waardoor ze me ook weer doen denken aan de gigantische machine in de film ‘Contact’ waarin het hoofdpersonage, gespeeld door Jodie Foster, contact legt met buitenaards leven. Of ik denk aan een gyroscoop of zo’n bol met ringen waarmee ze vroeger de kosmos verbeeldden. Zo gaat het maar door, zijn werk roept associaties, verwondering en vragen op. Het zet je echt aan het denken.
Waar geniet je het meest van in je werk?
Ik vind het heel fijn dat ik bij Escher in Het Paleis mijn ervaring in de internetbouw kan combineren met mijn achtergrond in de journalistiek. We hebben een vrij klein team, waardoor ik als webredacteur ook veel onderzoek mag doen naar en schrijven over Escher. Sowieso vind ik het heel bijzonder dat we met zo’n klein team zo veel gedaan krijgen. Alles komt ook heel organisch tot stand. Ik heb bij bedrijven gewerkt met een enorme vergadercultuur, dat zorgt voor stroperigheid. Hier lopen we gewoon bij elkaar naar binnen om over nieuwe ideeën te sparren en vaak wordt dan opgegooid wie ergens mee aan de slag wil. Daardoor kun je veel verschillende taken oppakken, je wordt niet beperkt in je rol binnen het museum. Het komt de sfeer ook ten goede, we doen dit echt samen. Verder werken we natuurlijk op een geweldig mooie plek, ons kantoor zit gewoon in een voormalig koninklijk paleis.
Waar ben je op dit moment mee bezig?
Ik ben eigenlijk altijd wel aan het schrijven aan een nieuwe Escher Vandaag. Daar doe ik dan veel onderzoek voor. Maar het grootste en meest bijzondere project waar ik nu aan werk is de Escher in Het Paleis-app. Dat begon als een klein idee om informatie en werk dat niet op zaal paste toch te kunnen delen. Uiteindelijk groeide dit idee verder uit. Er kwam meer budget, we hebben contact met app-ontwikkelaars en hebben onze bezoekers in het proces betrokken door een vragenlijst online te zetten. Ook bij deze app werk ik zowel aan de technische als de inhoudelijke kant. Ik heb altijd wel een stapel boeken op mijn bureau liggen om informatie uit te putten. Ook ben ik laatst met conservator Judith Kadee het archief van Beeld en Geluid te Hilversum ingedoken om mooi nieuw materiaal over Escher te vinden voor op de app.
Wat maakt Eschers kunst zo bijzonder?
Voor ik hier kwam werken, kende ik Escher en zijn werk wel, maar de kennis was vrij basaal. Ik had weleens iets over hem gelezen en gezien, maar daar bleef het eigenlijk bij ondanks dat ik best veel kunstgeschiedenis heb gehad tijdens mijn studies. Eschers werk wordt in de kunstgeschiedenis echter veelal genegeerd. Dat vind ik best frappant. Grafische kunstenaars krijgen sowieso weinig aandacht in de kunstgeschiedenis, maar Eschers werk lijkt me bijzonder genoeg om meer te worden uitgelicht. Hij is wellicht een ander soort kunstenaar dan bijvoorbeeld Vincent van Gogh, minder getroebleerd, maar in zijn leven duiken is heel interessant. Er zijn veel brieven en agenda’s bewaard gebleven. Hij hield zijn leven goed bij, van zijn eigen lichaamsgewicht tot de prijs van spullen die hij had gekocht. Ook had hij veel briefwisselingen met kunstenaars en professoren. En ondanks dat Escher zelf heeft gezegd geen boodschappen in zijn werk te leggen, doe je dat als kijker toch. In mijn artikelen over zijn prenten probeer ik dan ook zo objectief mogelijk te zijn. Dat is soms best lastig, want ik ben echt enorm fan van zijn werk. Thematisch gaat het zoveel kanten op, ondanks dat het allemaal grafisch werk is. Daarbij is het ook cyclisch, elementen uit eerdere werken komen vaak terug. Het grijpt allemaal in elkaar. Ik vergelijk zijn werk graag met het boek Alice’s Adventures in Wonderland, van Lewis Carroll, waarin Alice via een konijnenhol in een soort oneindige wereld belandt. Eschers oeuvre zuigt je ook een oneindige wereld in.