
Museumles ontwikkeld in samenwerking met Hindoestaanse, democratische en Islamitische basisschool
Escher in Het Paleis heeft zijn educatieve programma verrijkt met een bijzondere nieuwe museumles: Paleis der Wonderen vertelt niet alleen het verhaal van de kunstenaar M.C. Escher, maar óók van het paleis waarin het museum is gevestigd en waar vroeger Koningin-Moeder Emma, de over-overgrootmoeder van Koning Willem-Alexander, woonde en werkte. Hiermee onderscheidt de museumles zich inhoudelijk met die van andere lessen. De combinatie van de twee verhalen stimuleert de verwondering van jongere leerlingen (6-8 jaar). Het is voor het eerst dat er voor deze leeftijdsgroep een speciaal toegespitste museumles is ontwikkeld.
In Paleis der Wonderen wanen de leerlingen zich in koninklijke sferen, leren ze wat een paleis is en wat je in een museum kan doen. Ze ervaren een spannend verhaal, bekijken en beleven spelenderwijs een aantal bekende prenten van M.C. Escher en maken daarna een stempeltekening in het atelier. Zo ontdekken ze het paleis van vroeger en het museum van nu, met de wonderlijke kunstwerken van Escher.


Toegankelijke museumles voor jonge kinderen
Oók bijzonder aan Paleis der Wonderen is dat de les is ontwikkeld in samenwerking met een cultuurcoach van Cultuurschakel en interne cultuurcoördinatoren van drie verschillende scholen in Den Haag: de Algemene Hindoe Basisschool VAHON, de Democratische school De Vrije Ruimte en de Islamitische school Yunus Emre, Beresteinlaan. Deze samenwerkingen zijn van grote waarde geweest voor de inclusieve benadering van de museumles. De cultuurcoördinatoren van de drie scholen hebben feedback gegeven op de inhoud, didactiek en werkvormen. Daarbij hebben zij aangegeven welke rituelen en culturele uitingen op school leven, en welke (creatieve) thema’s worden gedoceerd, zodat Escher in Het Paleis daarop kon aansluiten. Monique Veldhoven, Hoofd Educatie van Escher in Het Paleis: “Met deze les willen we als museum bijdragen aan toegang tot kunst en cultuur voor kinderen ongeacht achtergrond. Je welkom voelen in het museum en het paleis staat voorop.”
Pilotles
Tijdens de pilotles observeerden de leerkrachten hun leerlingen en signaleerden ze positieve reacties. Een selectie: “Er werd écht iets aangewakkerd; de nieuwsgierigheid en volgehouden focus heb ik niet eerder bij deze leerling gezien.” En: “Ik heb een heel andere kant van deze leerling gezien. Ze stelde goede levensvragen en dacht diep na over onderwerpen. Ze kon haar vragen over de onderwerpen ook goed onder woorden brengen.” Een andere leerkracht koppelde terug: “Deze jonge kinderen weten vaak aan het eind van de dag niet meer zo goed te vertellen wat ze aan het begin van de dag deden. Nu wist heel de klas nog heel goed dat ze naar het museum waren geweest en wat ze daar hadden gezien en gedaan.”
Escher in Het Paleis heeft de pilotlessen ook als waardevol ervaren en ziet kansen voor diepgaandere verbindingen met deze scholen. Zo heeft de Algemene Hindoe Basisschool VAHON aangegeven open te staan voor een duurzame samenwerking met het museum.
Permanente opname in educatieprogramma
Paleis der Wonderen is in de periode september-december 2024 ontwikkeld en werd in de periode januari t/m juni 2025 al door 35 klassen geboekt. De les blijkt ook goed aan te sluiten bij leerlingen van het speciaal onderwijs, zowel voortgezet als primair. De enthousiaste reacties hebben Escher in Het Paleis doen besluiten de les permanent op te nemen in het programma.
Interesse in deze les? Boek Paleis der Wonderen nu via Cultuurschakel! Direct contact opnemen met Escher in Het Paleis kan ook: educatie@escherinhetpaleis.nl.
Meer informatie over de les en ons educatieve programma vind je hier.

