Een grote fascinatie van Anne Desmet is om te laten zien hoe het verleden en het heden elkaar beïnvloeden. Zo 'bouwt' ze vaak moderne steden bovenop ruïnes. "Ik wil een gevoel creëren van de verwevenheid en het verstrijken van jaren geschiedenis - een soort metamorfose die een overheersend thema is in mijn werk", zegt ze daar zelf over. Ze geeft haar prenten letterlijk en figuurlijk meerdere lagen: behalve het maken van reliëfdrukken in oplage creëert ze ook collages door fragmenten uit haar gravures en linosneden te knippen, vouwen, scheuren, recyclen en combineren met andere materialen. Deze nieuwe afbeeldingen bestaan zowel op papier als digitaal. Haar werk verbindt heden en verleden met landmarks als de Brooklyn Bridge en de Manhattan skyline in New York City en tijdloze iconische gebouwen als het British Museum in Londen. Haar architecturale werken staan ook aan de basis van haar indrukwekkende caleidoscopische patronen.
Naast een 40-tal prenten van Desmet is in de tentoonstelling in Escher in Het Paleis ook een selectie schetsboeken, houtblokken en gereedschappen te zien. De grote kracht van beide kunstenaars is de manier waarop ze hun voorstellingen opbouwen met licht vanuit het donker. In hun prenten zijn het ambacht en de precisie van de twee grafici duidelijk te herkennen. Het bewerken van een houtblok is een tijdrovend proces, waar veel geduld bij komt kijken. Het vervaardigen van een complex werk kan wel drie maanden in beslag nemen en het resultaat is elke keer weer een openbaring, ook voor haarzelf: "Het wit wat je op het papier ziet is wat ik in het hout graveer. Dat ik licht kan ‘snijden’ uit duisternis blijf ik het betoverende van mijn werk vinden."