Tijdens Art The Hague toont Escher in Het Paleis twee sculpturen van Hans van Bentem. Deze beeldend kunstenaar is onlosmakelijk verbonden aan Escher in Het Paleis. Sinds de opening van het museum worden de zalen verlicht door zijn grote kroonluchters in allerlei verschillende vormen, van een doodshoofd tot een bom en een spin. De kristallen kroonluchters versterken de koninklijke sfeer van het paleis en maken tegelijk een knipoog naar de fantasierijke werken van Escher.
In zijn serie SELF-PORTRAITS kruipt Van Bentem in de huid van personages als een clown, een dictator, een klein meisje of een Romeinse keizer. Op die manier onderzoekt hij in hoeverre dat personage bezit van hem neemt en hoeveel er nog van zijn eigen persoonlijkheid bewaard blijft. Door deze transformaties fungeren deze portretten niet alleen als een spiegel voor hemzelf, maar ook voor zijn publiek. Dat gaat zich ook afvragen hoe dwingend deze personages zijn en hoeveel van hun eigen identiteit daarin verdwijnt. De kenmerkende blauwe ogen van Van Bentem blijven overigens altijd herkenbaar. Ze bekijken de toeschouwer met een flinke dosis spot, alsof ze die uitnodigen om ook in dat personage te stappen.
De twee sculpturen van een meisje en Caesar zijn van 4 t/m 9 oktober te zien ter ere van de kunstbeurs Art The Hague, waar Hans van Bentem dit jaar benoemd is tot het ‘icoon van Art The Hague 2022’. Gedurende Art The Hague zijn er door heel de stad nog meer van deze zelfportretten te zien in onder andere Kunstmuseum Den Haag, De Spelonk, Beelden aan Zee en bij de KABK.