fbpx
Tickets bestellen
Adres
Lange Voorhout 74
2514 EH Den Haag
T: 070-4277730
E: info@escherinhetpaleis.nl
Terug

Maura Biava

11 juni t/m 15 september 2024

Maura Biava was in de jaren negentig de eerste kunstenaar die onderwaterfotografie maakte. In gezelschap van een fotograaf en een duiker dook ze zelf meters diep de zee in met kostuums en objecten voor een fotoserie of een video van haar performance. Elke minuut werd ze voorzien van lucht, zodat ze een uur lang onder water kon blijven. Alleen deze werkwijze is al magisch te noemen.

De Italiaanse kunstenaar was op jonge leeftijd al nieuwsgierig naar de wereld om haar heen, een eigenschap die ze deelt met M.C. Escher. Voor haar fotografie, tekeningen en keramisch werk haalt ze inspiratie uit de natuur en wiskunde. In haar solotentoonstelling in Escher in Het Paleis toont ze drie werken van haar onderwaterfotografie, nieuw keramisch werk en de fotografie die daaruit voortkomt, én een serie werken op papier.

Maura Biava, Occult Star, C-print, 2023. Met dank aan Galerie Caroline O'Breen
Maura Biava, Zero Zero #14, C-print, 2024. Met dank aan Galerie Caroline O'Breen

Als props voor haar onderwaterfotografie gebruikte Maura Biava vaak keramische objecten in herkenbare natuurlijke vormen als sterren, schelpen en bloemen. Geleidelijk aan werden de objecten op zichzelf staande sculpturen. Voor haar presentatie in Escher in Het Paleis maakt ze, geïnspireerd door werk van M.C. Escher, nieuw keramisch werk over handen. Ze ziet haar handen als een belangrijke energiebron, die ze samen met grondstoffen en een wiskundige formule omzet tot kunst. De handen geven zo niet alleen vorm aan het kunstwerk, maar worden ook het werk zelf. Te zien is ook een fotoserie van patronen van handen bedekt met keramiek, die Biava ook doorontwikkelde tot behang.

Net als bij Escher staan natuur en wiskunde voor Maura Biava aan de basis voor het creëren van nieuwe werelden. Waar voor velen wiskundige principes abstract en ongrijpbaar zijn, daar probeert zij ze te doorgronden en te visualiseren. Veel vormen, zoals die van planten, mensen en dieren bevatten wiskundige kernen die zichzelf ook herhalen. Denk aan de stervormen van cactussen en zeesterren, maar ook in door de mens gemaakte objecten. Zo vormt een ster ook de basis van een machinaal geperst softijsje, dat daarmee toch gevestigd is in natuurlijke principes.

Maura Biava, Form Informed, Cartesian Transformation of René Descartes and Littus Curve of Roger Cotes, risoprint, 2016. Met dank aan Galerie Caroline O'Breen
Maura Biava, Entanglements #2, 2024, C-print. Met dank aan Galerie Caroline O'Breen

Voor haar serie werken op papier, Form Informed (Geïnformeerde Vorm), nam Biava analytische geometrie als uitgangspunt: samen met een wiskundige zette ze wiskundige formules om tot een vorm op papier. Met een computerprogramma combineerde ze deze vorm vervolgens met die van een totaal andere formule waardoor de werken diepte krijgen. Haar ‘palet van formules’ is breed: Biava combineert de formules van belangrijke wiskundigen uit de geschiedenis, van de 17e-eeuwse Isaac Newton tot de 20ste-eeuwse Piet Hein. Voor Form Informed geeft ze de visuele interpretaties van twee formules ieder hun eigen kleur, die ze vervolgens over elkaar heen drukt. Het werk is zo een onderzoek van kleur en vorm, gedreven door de mathematische geschiedenis.

Maura Biava (Italië, 1970) is opgeleid aan de Liceo artistico in Brera en aan de Academy of Brera in Milaan en was deelnemer aan de Rijksakademie in Amsterdam. Ze was artist in residence bij onder meer het EKWC in Den Bosch (2008) en de ISCP in New York City, VS (2014) en is vakdocent aan de KABK in Den Haag. Haar werk is wereldwijd te zien in tentoonstellingen en in Nederland onder meer verzameld door het Stedelijk Museum Amsterdam, Het Nieuwe Domein in Sittard en AkzoNobel Art Foundation.

M.C. Escher, Hand met spiegelende bol, litho, 1935
Maura Biava, Air, C-print, 2024. Met dank aan Galerie Caroline O'Breen