Maura Biava was in de jaren negentig de eerste kunstenaar die onderwaterfotografie maakte. In gezelschap van een fotograaf en een duiker dook ze zelf meters diep de zee in met kostuums en objecten voor een fotoserie of een video van haar performance. Elke minuut werd ze voorzien van lucht, zodat ze een uur lang onder water kon blijven. Alleen deze werkwijze is al magisch te noemen.
De Italiaanse kunstenaar was op jonge leeftijd al nieuwsgierig naar de wereld om haar heen, een eigenschap die ze deelt met M.C. Escher. Voor haar fotografie, tekeningen en keramisch werk haalt ze inspiratie uit de natuur en wiskunde. In haar solotentoonstelling in Escher in Het Paleis toont ze drie werken van haar onderwaterfotografie, nieuw keramisch werk en de fotografie die daaruit voortkomt, én een serie werken op papier.
Als props voor haar onderwaterfotografie gebruikte Maura Biava vaak keramische objecten in herkenbare natuurlijke vormen als sterren, schelpen en bloemen. Geleidelijk aan werden de objecten op zichzelf staande sculpturen. Voor haar presentatie in Escher in Het Paleis maakt ze, geïnspireerd door werk van M.C. Escher, nieuw keramisch werk over handen. Ze ziet haar handen als een belangrijke energiebron, die ze samen met grondstoffen en een wiskundige formule omzet tot kunst. De handen geven zo niet alleen vorm aan het kunstwerk, maar worden ook het werk zelf. Te zien is ook een fotoserie van patronen van handen bedekt met keramiek, die Biava ook doorontwikkelde tot behang.
Net als bij Escher staan natuur en wiskunde voor Maura Biava aan de basis voor het creëren van nieuwe werelden. Waar voor velen wiskundige principes abstract en ongrijpbaar zijn, daar probeert zij ze te doorgronden en te visualiseren. Veel vormen, zoals die van planten, mensen en dieren bevatten wiskundige kernen die zichzelf ook herhalen. Denk aan de stervormen van cactussen en zeesterren, maar ook in door de mens gemaakte objecten. Zo vormt een ster ook de basis van een machinaal geperst softijsje, dat daarmee toch gevestigd is in natuurlijke principes.
Maura Biava (Italië, 1970) is opgeleid aan de Liceo artistico in Brera en aan de Academy of Brera in Milaan en was deelnemer aan de Rijksakademie in Amsterdam. Ze was artist in residence bij onder meer het EKWC in Den Bosch (2008) en de ISCP in New York City, VS (2014) en is vakdocent aan de KABK in Den Haag. Haar werk is wereldwijd te zien in tentoonstellingen en in Nederland onder meer verzameld door het Stedelijk Museum Amsterdam, Het Nieuwe Domein in Sittard en AkzoNobel Art Foundation.