Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Verwondering
10 oktober 2014 t/m 27 oktober 2019

Verwondering

Of hoe verveling een optische illusie wordt

De werken van Maurits C. Escher zijn wereldberoemd, maar in 2014 blijkt uit onderzoek van Escher in Het Paleis dat er toch nog genoeg nieuws valt te ontdekken over Escher. De tentoonstelling VERWONDERING, of hoe verveling een optische illusie wordt toonde het verband tussen de realiteit van Eschers oude HBS in Arnhem en prenten die hij dertig jaar later maakte.

M.C. Escher, Andere wereld, houtsnede en houtgravure in zwart, roodbruin en groen, gedrukt van drie blokken, januari 1947

M.C. Escher, Andere wereld, houtsnede en houtgravure in zwart, roodbruin en groen, gedrukt van drie blokken, januari 1947

Impressie Trappenhuis HBS Arnhem 1913, Foto Studio Gerrit Schreurs, 2014

Impressie Trappenhuis HBS Arnhem 1913, Foto Studio Gerrit Schreurs, 2014

Over het algemeen wordt aangenomen dat Escher na zijn vertrek uit Italië in 1935 de realiteit inruilde voor optische illusies met onmogelijke constructies. Hierdoor werd zijn werk wereldberoemd. Men spreekt over ‘landscapes’ in verband met het oudere werk versus ‘mindscapes’ van de prenten na 1945. Nu blijkt dat “de hel van Arnhem”, zoals Escher zijn schooltijd noemde, van groot belang is geweest voor belangrijke werken zoals Andere wereld (1947) en Relativiteit (1953), maar ook voor een aantal andere prenten die hiermee in verbinding worden gebracht. De resultaten van het onderzoek legden de basis voor de tentoonstelling.

Het voormalige schoolgebouw wordt inmiddels voor studentenhuisvesting gebruikt en heeft daarvoor allerlei aanpassingen ondergaan. Ondanks alle aanpassingen viel de oud-conservator Micky Piller meteen op hoe sterk de situatie rondom het trappenhuis nog steeds met de prenten van Escher is verbonden.

M.C. Escher, Relativiteit, houtsnede, juli 1953

M.C. Escher, Relativiteit, houtsnede, juli 1953

Impressie Trappenhuis HBS Arnhem 1913, Foto Studio Gerrit Schreurs, 2014

Impressie Trappenhuis HBS Arnhem 1913, Foto Studio Gerrit Schreurs, 2014

Fotograaf Gerrit Schreurs maakte met digitale technieken een impressie van het trappenhuis in de vermoedelijke staat van de jaren 1912-1918: Eschers schooltijd. Deze enorme fotografische reconstructies werden in de tentoonstelling voor het eerst getoond. Zo kon iedereen zien hoeveel sporen de school, waar Escher jarenlang rondliep, achterliet in zijn werk. In de tentoonstelling konden de foto's worden vergeleken met de prenten en beleefde de bezoeker wat de puberende Escher in zijn hoofd door het trappenhuis ontdekte.