Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

50 jaar 'De Grafische'
2 februari 2019

50 jaar 'De Grafische'

Ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan van de vereniging tot bevordering van de grafische kunst 'De Grafische' werd in februari 1962 in het Stedelijk Museum een grote tentoonstelling gehouden. Escher was er natuurlijk bij, net als zijn vriend Gerd Arntz en vele andere grafische collega's. Het was bepaald niet voor het eerst dat de grafici in groepsverband en onder de naam van hun vereniging samen exposeerden, maar voor de jubileumtentoonstelling werd echt groot uitgepakt. Onder de titel Prent waren er in het Stedelijk meer dan 300 werken te zien. Grafiek van alle soorten en in de meest uiteenlopende stijlen, werkwijzen en opvattingen. Er was een aparte zaal ingericht waarin aandacht werd geschonken aan de geschiedenis van de grafiek en met uitleg over de grafische technieken. Ook was de documentaire De Zwarte Tampon, van graficus (in dit geval ook scenarist en regisseur) Harry van Kruiningen en fotograaf (hier deed hij camera en montage) Ulkoja, voor het eerst te zien.

De Waarheid, 9 februari 1962

De Waarheid, 9 februari 1962

Trouw, 15 februari 1962

Trouw, 15 februari 1962

De Tijd, 8 februari 1962

De Tijd, 8 februari 1962

Escher met zijn medebestuursleden van de 'Grafische', juli 1960. Van links naar rechts, staand: Gerd Arntz, Jan Bezemer, Pam Rueter. Zittend: Lou Strik, Cor Basart (op de leuning), M.C. Escher en Hans van Dokkum.

Escher met zijn medebestuursleden van de 'Grafische', juli 1960. Van links naar rechts, staand: Gerd Arntz, Jan Bezemer, Pam Rueter. Zittend: Lou Strik, Cor Basart (op de leuning), M.C. Escher en Hans van Dokkum.

Voor veel kunstenaars heeft De Grafische in de loop van haar bestaan veel betekend, omdat de vereniging het mogelijk maakte dat leden konden exposeren en hun werk konden verkopen. Een tentoonstelling van De Grafische stond voor kwaliteit, als ware het een keurmerk voor het grote publiek dat op die manier leerde over alle ontwikkelingen op grafisch gebied. Ook konden de deelnemende kunstenaars elkaars werken zien en bediscussiëren. Een kleine tweehonderd grafische kunstenaars zijn in de twintigste eeuw lid geweest van de vereniging.

Tentoonstellingscatalogus

Tentoonstellingscatalogus

Van M.C. Escher waren op de tentoonstelling onder anderen de houtgravures Band van Möbius I en Diepte te zien.

M.C. Escher, Band van Möbius I, houtgravure van vier blokken, 1961

M.C. Escher, Band van Möbius I, houtgravure van vier blokken, 1961

M.C. Escher, Diepte. houtgravure en houtsnede in bruinrood, grijsgroen en donkerbruin, gedrukt van drie blokken, oktober 1955

M.C. Escher, Diepte. houtgravure en houtsnede in bruinrood, grijsgroen en donkerbruin, gedrukt van drie blokken, oktober 1955

Hieronder werk van een aantal kunstenaars die vertegenwoordigd waren op de jubileumtentoonstelling. Samen geven ze een goed beeld van de diversiteit ervan.

Pam Rueter (1906-1998), ex-libris, houtgravure, 1958

Pam Rueter (1906-1998), ex-libris, houtgravure, 1958

Kuno Brinks (1908-1992), Mauresque, kopergravure, 1940

Kuno Brinks (1908-1992), Mauresque, kopergravure, 1940

Engelien Reitsma-Valença (1889-1981), ex-libris, ets, 1946

Engelien Reitsma-Valença (1889-1981), ex-libris, ets, 1946

Wim Beuning (1914-1986), Stelling van Vermey, litho, 1941. Collectie: Frans Hals museum

Wim Beuning (1914-1986), Stelling van Vermey, litho, 1941. Collectie: Frans Hals museum

Emile Puettmann (1921-1987), Nieuwjaarskaart, kleurenlitho, 1960

Emile Puettmann (1921-1987), Nieuwjaarskaart, kleurenlitho, 1960

Jan Bezemer (1907-1997), Circus, litho, 1954

Jan Bezemer (1907-1997), Circus, litho, 1954

Fred Koot (1927 - 2000), Eend op eieren, litho, 1955

Fred Koot (1927 - 2000), Eend op eieren, litho, 1955

Cor de Wolff (1889-1963), Vissen, kleurenhoutsnede, 1958

Cor de Wolff (1889-1963), Vissen, kleurenhoutsnede, 1958

Cor Basart (1915-1991), Zittende vrouw, kleurenhoutsnede, 1961

Cor Basart (1915-1991), Zittende vrouw, kleurenhoutsnede, 1961

Wim Motz (1900-1977) , zonder titel, litho, 1957

Wim Motz (1900-1977) , zonder titel, litho, 1957

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Het bezwaarde hart

Het bezwaarde hart

De Gedichtendag, komende donderdag 31 januari, vormt de start van de Poëzieweek. Met talloze activiteiten wordt de poëzie gevierd en gestimuleerd. M.C. Escher was geen dichter maar hij had wel een broer die zich zo mocht noemen. Johan George Escher (1894-1969, meestal George genoemd), de oudste zoon uit het tweede huwelijk van George Arnold Escher met Sara Adriana Gleichman. Die heeft twee dichtbundels uitgegeven. De eerste, Het bezwaarde hart, werd door uitgeverij Van Dishoeck in 1937 uitgegeven. De tweede, Oude en nieuwe gedichten, verscheen vlak voor zijn dood in 1969. Voor het debuut maakte broer Maurits het titelblad.
Vliegende vissen, vogels en bootjes in Haarlem

Vliegende vissen, vogels en bootjes in Haarlem

Van alle thema's en onderwerpen waarop Escher zich in zijn carrière had geworpen is er wat hem betreft boven uit stak: de regelmatige vlakverdeling. Hij heeft werkelijk talloze experimenten uitgevoerd om de vele manieren te onderzoeken waarop een vlak gevuld kon worden met patronen van geometrische vormen. Dat deed hij in de vorm van tekeningen die hij maakte in schriften. In dat proces, en daar zit de grote kracht van M.C. Escher, wist hij die geometrische vormen om te zetten in herkenbare figuren. Aanvankelijk nog heel grof maar naarmate hij er meer bedreven in raakte werden de vissen, vogels, hagedissen, kevers, vlinders, paarden en andere dieren en vormen steeds verfijnder.De tekeningen waren een vorm van onderzoek maar hij haalde er ook ideeën uit voor nieuw werk of voor commerciële opdrachten. In januari 1962 maakte hij vier tekeningen, waarvan we er hier twee tonen, waarvan hij al direct wist waar hij ze voor wilde gebruiken.
Toverspiegel

Toverspiegel

De bevrijding van mei 1945 werkte verlossend voor alle Nederlanders die geleden hadden onder vijf jaar Duitse bezetting. De euforie was enorm, ook bij Maurits Escher. Geheel tegen zijn  gereserveerde aard in stond hij op 7 mei te juichen op de Brink waar duizenden Baarnaars samen waren gekomen. Na jaren van gedwongen onthouding wierpen hij en Jetta zich op een buffet van kunst, uit gaan en lekker eten. Met werken had hij nog wat moeite en hij beperkte zich ook tot het afdrukken van oude prenten.