Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

De Tempel van Segeste
1 februari 2017

De Tempel van Segeste

Escher was voor het eerst op Sicilië in het voorjaar van 1932, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio. Van Palermo reisden zij naar de kust, rond de Etna, naar Randazzo en bezochten ze de lavaformaties bij Bronte. In iets meer dan een maand maakte hij wel drieëntwintig schetsen. En natuurlijk talloze foto’s.

M.C. Escher, Tempel van Segeste, Sicilië, houtgravure, december 1932

M.C. Escher, Tempel van Segeste, Sicilië, houtgravure, december 1932

De tempel van Segesta werd rond 430-420 v.Chr. gebouwd op een heuvel buiten de oude stad van Segesta. Op 17 mei 1932 brengt Escher met Haas-Triverio enkele uren door in de buurt van het -  nooit volledig afgebouwde  - Grieks heiligdom. Hij geniet, maar zoekt ook naar de beste hoek van waaruit hij de Dorische tempel kan vereeuwigen.

Uiteindelijk komt Escher uit op een kikvorsperspectief waarbij de tempel machtig boven hem uittorent. Door het sterke perspectief maken de zuilen en het fronton aan de voorkant een scherpe hoek met de lange zijde. Nog diezelfde dag, 17 mei 1932, maakt Escher een tekening in krijt vanuit de hoek die hij ook voor de foto heeft gebruikt. Wat opvalt is dat de schaduwen op de tempel duidelijk uit een andere hoek komen. De foto is dus enkele uren gemaakt voor deze tekening.

M.C. Escher bij de Tempel van Segesta, 17 mei 1932

M.C. Escher bij de Tempel van Segesta, 17 mei 1932

M.C. Escher bij de Tempel van Segesta, 17 mei 1932

M.C. Escher bij de Tempel van Segesta, 17 mei 1932

De foto die hij later in het jaar zal gebruiken voor een houtgravure en tekening, 17 mei 1932

De foto die hij later in het jaar zal gebruiken voor een houtgravure en tekening, 17 mei 1932

M.C. Escher, Tempel van Segeste, krijt op papier, 17 mei 1932

M.C. Escher, Tempel van Segeste, krijt op papier, 17 mei 1932

Hier fotografeert Escher zijn reisgenoot Haas-Triverio  voor een van de enorme Dorische zuilen van de tempel van Segesta, 17 mei 1932

Hier fotografeert Escher zijn reisgenoot Haas-Triverio voor een van de enorme Dorische zuilen van de tempel van Segesta, 17 mei 1932

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

La Cathédrale Engloutie

La Cathédrale Engloutie

In de legende van Ys wordt een onder de zeespiegel gelegen mythische stad voor de Bretonse kust slachtoffer van de golven als de door liefde verblinde koningsdochter de poorten opent voor haar minnaar en het water binnenstroomt. Volgens de legende doemen de contouren van de verzonken kathedraal nog af toe op uit de mist en lijken de klokken nog te luiden.
De verloren prinses

De verloren prinses

In het Escher-archief van het Gemeentemuseum Den Haag ligt een klein voorleesboekje uit 1898, Eschers geboortejaar. De zonen van Escher werden veel door hun vader uit dit boek voorgelezen. Oudste zoon George heeft sterke herinneringen aan de:
"koortsige nachten, liggende in mijn kinderbedje, terwijl vader, voorlezende bij het licht van een half toegedekte lamp, mij in slaap probeerde te krijgen."
Hij noemt speciaal het verhaal 'de Verloren Prinses' waarvan het slot de inspiratie zou vormen voor voor de prent Luchtkasteel uit januari 1928. Oud-conservator Mickey Piller gaat op zoek naar het ontstaan van deze bijzondere houtsnede.