Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

De roeitocht naar het Luchtkasteel
11 januari 2020

De roeitocht naar het Luchtkasteel

In het Escher-archief van het Kunstmuseum Den Haag (voormalig Gemeentemuseum) ligt een klein voorleesboekje uit 1898, Eschers geboortejaar. Hij las er veel uit voor aan zijn zonen. Gezien de publicatiedatum zou je je kunnen voorstellen dat zijn vader dat ook aan hem had gedaan. In het kinderboek staat een verhaal dat de inspiratie vormt voor een houtsnede uit januari 1928: Luchtkasteel.

M.C. Escher, Luchtkasteel, houtsnede, januari 1928

M.C. Escher, Luchtkasteel, houtsnede, januari 1928

Als Escher deze sprookjesachtige houtsnede maakt, is zijn oudste zoon George anderhalf. Jetta zal in december 1928 van tweede zoon Arthur bevallen. De houtsnede laat zien dat de graficus nogal bezig met kinderen en met hun belevingswereld was. George heeft ooit een brief geschreven aan degene die zorg droeg voor de overdracht van het Escher-archief aan het toenmalige Gemeentemuseum. Daarin vertelde hij over de voorleessessies. Hij heeft sterke herinneringen aan de

"koortsige nachten, liggende in mijn kinderbedje, terwijl vader, voorlezende bij het licht van een half toegedekte lamp, mij in slaap probeerde te krijgen."

George noemt speciaal het verhaal De Verloren Prinses, waarvan het slot volgens George de inspiratie voor Luchtkasteel leverde. Daarin wordt beschreven hoe de Prins samen met een slim hondje zijn zuster de Prinses terugvindt in een grote zee waar een kasteel op een rots staat. Er dreigt nog steeds van alles mis te gaan, maar de Prins en hondje worden op het nippertje door een waterschildpad uit hun benarde situatie gered, terwijl het kasteel gestaag in een grote witte wolk verdwijnt en steeds verder afdrijft.

'Om aan de kleintjes voor te lezen', verzameld en bewerkt door A.C. Kuiper. 1898

'Om aan de kleintjes voor te lezen', verzameld en bewerkt door A.C. Kuiper. 1898

In 1913, Maurits is dan vijftien jaar, reist de familie Escher per trein en met auto’s naar de westkust van Frankrijk. Ze bezoeken daar onder andere Mont Saint-Michel, het eiland voor de Normandische kust waarboven een Middeleeuwse abdij uittorent. In die tijd was het eiland niet verbonden met het vasteland. Je moest er naartoe roeien. Tijdens de overtocht heeft iemand van de familie, misschien wel Maurits zelf, een foto gemaakt vanuit de roeiboot.

De foto van Mont Saint-Michel uit 1913

De foto van Mont Saint-Michel uit 1913

De opdracht van George

De opdracht van George

De overeenkomst met Luchtkasteel valt direct op. Het langzame, schommelende naderen van die bebouwde rots, die tijdens het tochtje steeds groter wordt, heeft ongetwijfeld indruk gemaakt op de jonge Escher. Bewust of onbewust lijken die indrukken terug te keren in de houtsnede die hij bijna vijftien jaar later maakt. Hij combineert een eigen herinnering met een fictief sprookjesverhaal en maakt zo een prent die vooruit lijkt te lopen op zijn verlangen het onmogelijke, het wonderlijke, vast te leggen.

Ook is in de foto en in de prent al zijn fascinatie te herkennen voor bebouwing die haar omgeving ontstijgt. Gebouwd op een heuvel, een berg of een klif, worden ze de lucht in getild. In zijn Italiaanse jaren zou hij die fascinatie talloze malen vereeuwigen. Denk aan prenten als Toren van Babel, Citadel van Calvi, Bonifacio, Barbarano, Cimino, Cerro al Volturno, Castrovalva, Aragno, De brug, Palizzi, Morano, Pentedatillo, Tropea, Rossano, Santa Severina en Sclafani. Soms gebruikt hij voor die prenten een kikvorsperspectief, soms een vogelperspectief en in enkele gevallen ook een centraal perspectief. In alle gevallen is er sprake van een flink hoogteverschil. Bij Luchtkasteel is dat ook zo, al komt er hier ook nog een magisch perspectief om de hoek kijken. Een kasteel op een rots die zich losmaakt van het aardse en in de lucht verdwijnt?

René Magritte, Le château des Pyrénées, olieverf op canvas, 1959

René Magritte, Le château des Pyrénées, olieverf op canvas, 1959

Poster voor Arrival, Denis Villeneuve, 2016

Poster voor Arrival, Denis Villeneuve, 2016

Het beeld van een zwevende rots met daarop een stad of kasteel, spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding. De Belgische surrealistische schilder René Magritte maakte in 1959 een schilderij met een soortgelijk thema: Le château des Pyrénées. In zijn Rocks in the Sky serie creëert de Britse fotograaf David Quentin de illusie van een zwevende rots door een steen in de lucht te (laten) gooien en die met een zeer korte sluitertijd vast te leggen. Het beeld doet ook denken aan twee animatiefilms van Hayao Miyazaki, Castle in the Sky en Howl's Moving Castle. En aan Cloud City, de zwevende stad uit Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back. Ontwerper en regisseur Saul Bass gebruikte voor zowel zijn debuut Phase IV (1974) als zijn korte film Quest (1984) een zwevende rots met daarop een stad. In Avatar, de sciencefictionfilm die in 2009 voor de doorbraak van 3D zorgde, is zelfs een zwevende bergketen te zien. Eind 2022 komt het vervolg uit en in de concept art daarvan keren de zwevende rotsen terug. Het gigantische ruimteschip dat in de sciencefictionfilm Arrival bij de Aarde arriveert, blijft hangen boven het landoppervlak, in afwachting van het contact met de aardbewoners. Ook hier creëert een reusachtige vorm, die desondanks vederlicht lijkt te zijn, een sprookjesachtig en vervreemdend beeld.

Laputa: Castle in the Sky, Studio Ghibli, 1986

Laputa: Castle in the Sky, Studio Ghibli, 1986

Howl's Moving Castle, Studio Ghibli, 2004

Howl's Moving Castle, Studio Ghibli, 2004

Concepttekening van Cloud City door illustrator Ralph Angus McQuarrie

Concepttekening van Cloud City door illustrator Ralph Angus McQuarrie

Compilatie van foto's van David Quentin, uit de Rocks in the Sky serie.

Compilatie van foto's van David Quentin, uit de Rocks in the Sky serie.

Avatar, James Cameron, 2009

Avatar, James Cameron, 2009

Concept art voor Avatar 2

Concept art voor Avatar 2

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Expositie in Château-d'Oex

Expositie in Château-d'Oex

In de periode dat het gezin Escher in het Zwitserse Cháteau-d'Oex woont, leert Maurits de schilder John Paschoud kennen. Op 6 januari 1937 opent hun gezamenlijke tentoonstelling in diens atelier. Escher maakt er een affiche, een uitnodiging en een aankondiging voor. Hij gebruikt de kwasten en het palet van de schilder en het houtblok en de inktroller van de grafisch kunstenaar als beeldelementen, aangevuld met een bijzondere typografie. Op de expositie laat hij ook zien hoe je een houtsnede maakt. Op 11 januari houdt hij een demonstratie, zo is te lezen in zijn dagboek.
Een licht in het donker

Een licht in het donker

Rond 1930 was Escher niet gelukkig. Hij worstelde met zijn gezondheid, het lukte hem niet om werk te verkopen, hij had financiële moeilijkheden en hij had gebrek aan inspiratie. Hij dacht er zelfs over om zijn artistieke carrière helemaal te beëindigen. Het was de kunsthistoricus G.J. Hoogewerff die hem uit zijn dip haalde. Hoogewerff was directeur van het Nederlands Historisch instituut in Rome en kenner van de Hollandse en Vlaamse oude meesters. Hij vroeg Escher om een serie emblemata te maken, zogenaamde 'praatjes met plaatjes'. Hoogewerff was lyrisch over het werk van Escher en zag in zijn oeuvre veel kwaliteiten die hij ook terug zag bij de oude meesters. Zo ontstond een samenwerking die veel zou betekenen voor Eschers carrière.
Escher en The Rolling Stones

Escher en The Rolling Stones

50 jaar geleden, op 5 december 1969, lanceerden The Rolling Stones het album Let It Bleed. Het is een van de bekendste Stones-albums, met daarop klassiek geworden songs als Gimme Shelter, Midnight Rambler en You Can’t Always Get What You Want. De hoes bevat een taart en een platenspeler, maar er had een prent van Escher kunnen staan.