In het Escher-archief van het Kunstmuseum Den Haag (voormalig Gemeentemuseum) ligt een klein voorleesboekje uit 1898, Eschers geboortejaar. Hij las er veel uit voor aan zijn zonen. Gezien de publicatiedatum zou je je kunnen voorstellen dat zijn vader dat ook aan hem had gedaan. In het kinderboek staat een verhaal dat de inspiratie vormt voor een houtsnede uit januari 1928: Luchtkasteel.
Als Escher deze sprookjesachtige houtsnede maakt, is zijn oudste zoon George anderhalf. Jetta zal in december 1928 van tweede zoon Arthur bevallen. De houtsnede laat zien dat de graficus nogal bezig met kinderen en met hun belevingswereld was. George heeft ooit een brief geschreven aan degene die zorg droeg voor de overdracht van het Escher-archief aan het toenmalige Gemeentemuseum. Daarin vertelde hij over de voorleessessies. Hij heeft sterke herinneringen aan de
“koortsige nachten, liggende in mijn kinderbedje, terwijl vader, voorlezende bij het licht van een half toegedekte lamp, mij in slaap probeerde te krijgen.”
George noemt speciaal het verhaal De Verloren Prinses, waarvan het slot volgens George de inspiratie voor Luchtkasteel leverde. Daarin wordt beschreven hoe de Prins samen met een slim hondje zijn zuster de Prinses terugvindt in een grote zee waar een kasteel op een rots staat. Er dreigt nog steeds van alles mis te gaan, maar de Prins en hondje worden op het nippertje door een waterschildpad uit hun benarde situatie gered, terwijl het kasteel gestaag in een grote witte wolk verdwijnt en steeds verder afdrijft.
Ook is in de foto en in de prent al zijn fascinatie te herkennen voor bebouwing die haar omgeving ontstijgt. Gebouwd op een heuvel, een berg of een klif, worden ze de lucht in getild. In zijn Italiaanse jaren zou hij die fascinatie talloze malen vereeuwigen. Denk aan prenten als Toren van Babel, Citadel van Calvi, Bonifacio, Barbarano, Cimino, Cerro al Volturno, Castrovalva, Aragno, De brug, Palizzi, Morano, Pentedatillo, Tropea, Rossano, Santa Severina en Sclafani. Soms gebruikt hij voor die prenten een kikvorsperspectief, soms een vogelperspectief en in enkele gevallen ook een centraal perspectief. In alle gevallen is er sprake van een flink hoogteverschil. Bij Luchtkasteel is dat ook zo, al komt er hier ook nog een magisch perspectief om de hoek kijken. Een kasteel op een rots die zich losmaakt van het aardse en in de lucht verdwijnt?