Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Schenking Koh-I-Noor-blik van Verkade
26 maart 2024

Schenking Koh-I-Noor-blik van Verkade

Afgelopen zomer ontving Escher in Het Paleis een bijzondere schenking van Escherkenner en wiskundige Doris Schattschneider. Ze doneerde een Koh-I-Noor-blik van Verkade, dat geïnspireerd is op de Koh-I-Noor, een van de beroemdste diamanten ter wereld. Dit Verkadeblik was een belangrijke inspiratiebron voor een ander blikken trommeltje dat Escher in 1963 ontwierp.

Koh-I-Noor-blik van Verkade, 1953, blik. Schenking uit privécollectie van Doris Schattschneider
Koh-I-Noor-blik van Verkade, 1953, blik. Schenking uit privécollectie van Doris Schattschneider
M.C. Escher, Icosaëder, regelmatig twintigvlak met zeesterren en schelpen, 1963, blik
M.C. Escher, Icosaëder, regelmatig twintigvlak met zeesterren en schelpen, 1963, blik

Escher werd namelijk gevraagd om ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de blikfabrikant Verblifa (De Vereenigde Blikfabrieken) een blikken trommeltje te ontwikkelen. Escher twijfelde in eerste instantie of hij de opdracht moest aannemen: voor het geld hoefde hij het namelijk niet te doen. Die twijfel maakte plaats voor enthousiasme toen hij in 1962 een Koh-I-Noor-blik van Verkade zag. Bij het zien van dit blik zei Escher: “Kijk, de vormgeving van deze trommel boeit me geweldig. Het is namelijk een deel van een regelmatig twintigvlak .” Alleen als het ontwerp een twintigvlak zou worden, geïnspireerd door het Koh-I-Noor-blik, dan zou hij de opdracht aannemen. En zo geschiedde.

Na allerlei voorstudies ontwierp Escher een twintigvlak, ook wel een icosaëder genoemd, bedekt met een vlakvulling van zeesterren en schelpen. Vanuit elke hoek is precies hetzelfde patroon te zien, welke doet denken aan Eschers mezzotint Schelpen (1949). Het blik werd gevuld met bonbons en was een geschenk voor zakenrelaties. In totaal heeft Verblifa 7000 blikjes gefabriceerd. Het was een kostbaar project, omdat de productiekosten erg hoog lagen met 8 gulden per blik. Het duurste blik uit die tijd kostte hoogstens 1,75 gulden. Door het grote formaat moesten er extra bonbons in het blik worden gestopt, wat bijdroeg aan de verhoogde prijs.

M.C. Escher, Schelpen, mezzotint, juli 1949
M.C. Escher, Schelpen, mezzotint, juli 1949
M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling met schelpen en zeesterren, nr. 42, Oost-Indische inkt, potlood en dekverf op papier, augustus 1941
M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling met schelpen en zeesterren, nr. 42, Oost-Indische inkt, potlood en dekverf op papier, augustus 1941

Eschers Verblifablikje vertoont dus niet voor niets gelijkenissen met het Koh-I-Noor-blik van Verkade, het bedrijf dat al sinds eind 19e eeuw beschuit, koek en chocolade maakt. Het Verkadeblik werd voor het eerst uitgegeven in 1931 en bevatte typische Verkadebiscuits. In advertenties werd het blikje in de vorm van een achthoekig antiprisma een juweeltje genoemd. Dit kwam door de opvallende vorm, die fonkelend licht vanuit verschillende hoeken weerkaatst.

Doris Schattschneider en conservator Judith Kadee bij de overhandiging van het blikje
Doris Schattschneider en conservator Judith Kadee bij de overhandiging van het blikje

Escher in Het Paleis is Doris Schattschneider, de Amerikaanse wiskundige die al decennialang onderzoek doet naar het werk van M.C. Escher, zeer erkentelijk voor haar schenking. Deze geeft een verdiepende laag aan de inspiratiebronnen van Escher. Escher in Het Paleis toont het blikje naast de icosaëder van Escher sinds 27 maart op zaal.

Judith Kadee

Judith Kadee

Oud-conservator Escher in Het Paleis

Deel:

Meer Escher Vandaag

Escher in 2023

3 januari 2024

Escher in 2023

Elk jaar is bijzonder bij Escher in Het Paleis, maar 2023 was er wel echt een voor in de boeken. Het was dit jaar 125 jaar geleden dat M.C. Escher werd geboren en dat feit is werkelijk grandioos gevierd. Wij kijken deze dagen vooral terug op alle mooie tentoonstellingen en evenementen die we hebben mogen organiseren. Het Escherjubileumjaar is gevierd met prachtige tentoonstellingen bij ons en ook in Kunstmuseum Den Haag. Gelukkig is de afsluitende tentoonstelling Net als Escher nog t/m 24 maart 2024 te zien. Het jubileumjaar is ook gevierd met talloze activiteiten in Den Haag. Daarnaast hebben we weer zo veel mogelijk verhalen over de persoon, het leven en de kunst van Escher gepost. Alle schitterende beelden die wij dit jaar hebben gedeeld, vind je terug in deze speciale eindejaarsanimatie. Wij danken iedereen voor de aandacht en support het afgelopen jaar en hopen je ook in 2024 weer te mogen inspireren met onze verhalen en beelden!
Kijken naar oude meesters

9 september 2023

Kijken naar oude meesters

Behalve bij de directe leermeester, die essentieel is voor elke kunststudent, kan er ook inspiratie worden gehaald bij de meesters uit het verleden. Zo leerde Escher niet alleen van zijn leermeester Samuel Jessurun de Mesquita, maar keek hij ook verder terug in de tijd. Op zijn beurt heeft De Mesquita zich werk van een oude meester eigen gemaakt. Het kijken naar werken van kunstenaars die je voorgingen om inspiratie op te doen voor het eigen werk is zeer gebruikelijk. Het werken in de stijl van of kopiëren van herkenbare beelden is voor kunstenaars een manier om zich de technieken en ideeën van hun helden eigen te maken en zichzelf uit te dagen door te kijken naar kunst door de ogen van een ander.
Magische veelvlakken

22 juli 2023

Magische veelvlakken

Het platte vlak was erg belangrijk voor M.C. Escher. Het tweedimensionale witte papier bood hem de mogelijkheid om het oneindige te onderzoeken en illusies op te wekken. Daarop creëerde Escher zijn driedimensionale werelden waarmee hij het oog van de kijker bedot. Werelden waarin orde en chaos met elkaar de strijd aan gaan, net als in de echte wereld. Maar waar die orde het in de echte wereld vaak verliest van de chaos, was het bij Escher andersom.