Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Sint Pieter vanaf de Gianicolo
29 februari 2020

Sint Pieter vanaf de Gianicolo

Direct boven de wijk Trastevere, aan de westkant van de rivier de Tiber, rijst de Gianicolo (of Janiculum) uit boven de stad Rome. Deze heuvel biedt een geweldig uitzicht over de eeuwige stad en is een geliefde plek voor stadsbewoners. Dat moet het voor Escher ook zijn geweest, vooral het park rond de Villa Doria Pamphili. In dit grootste openbare park van Rome kon hij ontsnappen aan het lawaai en de drukte van de stad. Vanaf zijn woning aan de Via Alessandro Poerio was het nog geen half uur lopen. Hij maakt er foto's van het uitzicht. Deze verwerkt hij ook in prenten. Een daarvan is Sint Pieter vanaf de Gianicolo  uit februari 1935.

M.C. Escher, Sint Pieter [gezien] vanaf de Gianicolo [Rome], houtgravure, februari 1935

M.C. Escher, Sint Pieter [gezien] vanaf de Gianicolo [Rome], houtgravure, februari 1935

Zoals meestal het geval is bij Escher is de prent een mengeling van feit en fictie. De houtgravure combineert een verkaveld boerenlandschap met daarop een solitaire boom met een uitzicht op de Sint Pieter en de omringende bebouwing. Een idealistisch en verstild beeld dat weinig met de werkelijkheid te maken heeft. Ook in die tijd had je geen vrij zicht op de beroemde kerk en in dat zicht waren zeker geen landbouwvelden te zien. De boom, die Escher prachtig laat contrasteren met zijn omgeving door er een witte lijn omheen te snijden, heeft er ongetwijfeld gestaan. Al is het onwaarschijnlijk dat deze in zijn eentje het blikveld kon domineren. Escher zet de werkelijkheid naar zijn hand, net zoals hij doet in die andere prent waarop de Sint Pieter zo prominent is te zien: San Michele dei Frisoni.

Foto van Jetta in het park op de Gianicolo, 24 maart 1924

Foto van Jetta in het park op de Gianicolo, 24 maart 1924

Jetta in het park bij Villa Doria Pamphili, 7 april 1924

Jetta in het park bij Villa Doria Pamphili, 7 april 1924

Gianicolo, 2 februari 1924

Gianicolo, 2 februari 1924

Gianicolo, 2 februari 1924

Gianicolo, 2 februari 1924

Kaart wordt ingeladen...

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Ontwikkeling I

Ontwikkeling I

Ontwikkeling I en Ontwikkeling II zijn de eerste prenten waarin Escher probeert een bevredigende vorm te vinden voor het concept 'oneindigheid'. Ze laten een ontwikkeling zien, maar ze maken er dus zelf ook onderdeel van uit. In oktober 1937 liet hij zijn verzameling vlakvullingen zien aan zijn broer Berend (ook wel Beer genoemd), hoogleraar geologie, mineralogie, paleontologie en kristallografie aan de Universiteit van Leiden. Eschers verzameling bestond deels uit kopieën van vlakvullingen die hij had nagetekend in het Alhambra (Granada) en de Mezquita (Córdoba), in het voorjaar van 1936. Het andere deel had hij zelf verzonnen. Hij was een jaar of tien jaar eerder al voorzichtig begonnen met het maken van vlakvullingen. Bij zijn vroege pogingen sneed hij een dierlijke vorm direct in het houtblok, waarna hij ze gespiegeld of gedraaid herhaalde op papier of stof.
Italiaanse sneeuw, 1935

Italiaanse sneeuw, 1935

Begin februari 1935 vertrokken Maurits en Jetta, samen met het bevriende echtpaar Leopold, naar de Abruzzen. Ze reisden met de bus van Rome naar de middeleeuwse hoofdstad van de regio: Aquila. Dat was goed te doen, het is ongeveer 120 kilometer. Daarna reisden ze door naar de Campo Imperatore, een hoogvlakte in het nationaal park Gran Sasso. Dit hoogste bergmassief van de Apennijnen is een van de oudste skigebieden van Italië: reeds in de jaren '20 werd hier geskied. Bij Escher leefde al een tijd het plan om met zijn gezin naar Zwitserland te verhuizen. Vanwege het opkomende fascisme in Italië en ook omdat de gezondheid van zijn zoons gebaat zou zijn bij de Zwitserse berglucht. Dit bezoek aan het skigebied kun je zien als een voorproefje.
Predestinatie (Verkeerde wereld)

Predestinatie (Verkeerde wereld)

In het universum van M.C. Escher heersen vooral harmonie, rust, orde en vrede. Disharmonie, onrust, wanorde en oorlog zijn ver weg of dienen als achtergrond voor de schoonheid op de voorgrond. Denk aan prenten als Tegenstelling (Orde en Chaos) en Kristal. Escher ziet de wereld als een eeuwigdurende strijd tussen deze uitersten. Als kunstenaar had hij de taak om de wereld te laten zien dat orde een vanzelfsprekendheid is, al lijkt die soms ver weg.