Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Vakantieperspectieven
19 juli 2017

Vakantieperspectieven

Vakantie! Ontspannen, ontsnappen, ontdekken. Vakantie biedt altijd een nieuw perspectief. Een frisse blik op het dagelijks leven, meer kennis van andere culturen, of simpelweg meer waardering voor de gerieflijkheid van het eigen huis. Het kan ook letterlijk een ander perspectief bieden: de blik vanuit het vliegtuig. Escher, een meester in spelen met perspectief, had in de jaren 30 weliswaar nog nooit in een vliegtuig gezeten, maar hij kon zich al prima verplaatsen in dit bijzondere perspectief.

M.C. Escher, Aeroplane above a Snowy Landscape (cover Christian magazine Timotheus, Winter issue 1934-'35), woodcut, October 1934

M.C. Escher, Aeroplane above a Snowy Landscape (cover Christian magazine Timotheus, Winter issue 1934-'35), woodcut, October 1934

Zie deze prent; een vliegmachine boven een winters landschap. Een lappendeken van kavels, doorsneden door een rivier. Hij zou naar dit thema terugkeren in zijn beroemde prent Dag en nacht.

Escher in Het Paleis wenst iedereen nieuwe perspectieven toe deze vakantie. Vanuit een vliegtuig, de trein, de auto, de motor, de fiets of de benenwagen. Maar ook in uw eigen hoofd.

M.C. Escher, Dag en nacht, houtsnede in zwart en grijs gedrukt van twee blokken, februari 1938

M.C. Escher, Dag en nacht, houtsnede in zwart en grijs gedrukt van twee blokken, februari 1938

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Vlakvulling II

Vlakvulling II

Dit is Vlakvulling II, een litho uit juli 1957 zonder onderliggend systeem. De vormen schieten alle richtingen op. Het is wellicht de meest vreemde prent uit Eschers oeuvre. In geen ander werk komen zo veel verschillende dieren, mensen, saters en andere bizarre levensvormen voor: 21 zwarte en 19 witte. Zes vissen, vier vogels, zeven mensachtigen, een mediterende boeddha, twee duivels, een walrus, een olifant, een aap, een kikker, een dromedaris, een kangoeroe, een kreeft, een vogelbekachtig schepsel, een draak, een eenhoorn, een slang, verschillende hondachtigen, een balkende ezel, een schildpad en een slak met zijn huis op zijn rug. En een gitaar.
Villa Les Clématites

Villa Les Clématites

Op 4 juli 1935 verhuist het gezin Escher van Rome naar het Zwitserse Château-d’Oex. Noodgedwongen. Maurits wilde graag in Italië blijven maar hij had het steeds moeilijker met het opkomende fascisme. Toen zijn zoons in Mussolini-uniformen moesten gaan lopen was de maat vol. Maar er was nog een reden. Bij hun jongste zoon Arthur werd tbc geconstateerd en het was beter voor zijn gezondheid als ze naar de bergen verhuisden. Nina, de zuster van Jetta, woont al met haar gezin in Zwitserland en zo kwam Château-d'Oex in beeld. Dit plaatsje ligt ten oosten van het meer van Genève en is omringd door hoge bergen. Het stille geïsoleerde Château-d'Oex verschilde in alles van het hectische Rome. Maurits en Jetta hadden grote moeite met de overgang, maar de kinderen konden prima aarden. Maurits stortte zich op zijn werk en juist vanwege het isolement in Zwitserland maakte hij veel vorderingen. Toch verhuisde het gezin twee jaar later al weer, nu naar het Belgische Ukkel.
Uitnodiging tentoonstelling Martinus Liernur

Uitnodiging tentoonstelling Martinus Liernur

Na hun vakantie bij de Schiblers in Steckborn reist het gezin Escher eind juni 1931 door naar Nederland. Jetta en de kinderen zouden er tot 1 en Maurits tot 18 september blijven. In deze drieënhalve maand werkte Escher aan zijn techniek en breidde die ook uit. Zo bracht hij een bezoek aan graficus, schilder en tekenaar Fokko Mees. Die leerde hem de mogelijkheden van het bewerken van kopshout met een burijn, de techniek dus van het houtgraveren. Escher kocht een graveerburijn met een loep om dit zeer fijne werk te kunnen maken. Het eerste resultaat was een uitnodigingskaart voor zijn tentoonstelling bij kunsthandel Liernur in Den Haag. Hij gebruikte de Leeuw van Sint Marcus op het piazza in Ravello als motief.