Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Vissen in Baarn
20 september 2017

Vissen in Baarn

In september 1941 begon Escher aan de houtsnede Vissen, het eerste werk dat hij maakte in zijn nieuwe woonplaats Baarn. In zijn agenda schreef hij precies op hoe het proces verliep.

12 sep: 'bij nacht visschen-houtsnee-idee.'

13 sep: 'ermee begonnen.'

07 okt: '1e plank Visschen begonnen.'

16 okt: '2e plank Visschen begonnen.'

23 okt: '3e plank Visschen begonnen.'

M.C. Escher, Vissen, houtsnede in drie tinten grijsgroen, gedrukt van drie blokken, oktober 1941

M.C. Escher, Vissen, houtsnede in drie tinten grijsgroen, gedrukt van drie blokken, oktober 1941

Vissen is een prent van twee rijen kop-aan-staart zwemmende vissen, die om en om elkaars spiegelbeeld zijn. De ene rij begint in rechtsonder, zigzagt in horizontale slingers opwaarts en eindigt in de linkerbovenhoek. De andere rij begint linksonder en eindigt al zigzaggend rechtsboven.

Eind oktober werd de prent door Pulchri Studio in Den Haag aangekocht voor haar 'verlotingsfonds'. Dit fonds kocht met steun van haar leden kunstwerken aan die door kunstenaars die lid waren van Pulchri zijn gemaakt. De werken worden vervolgens weer verloot onder de leden. Op die manier kon Pulchri haar kunstenaarsleden ondersteunen en maakten gewone leden kans om gratis een echt werk in bezit te krijgen. Tijdens de trekking op 29 december 1941 werden 54 kunstwerken verloot onder de leden. Het winnende lotnummer voor Vissen (in het krantenartikel per abuis litho genoemd) was 1116.

Escher was blij met de aankoop, getuige een brief die hij op 1 november schreef aan zijn goede vriend Hein 's-Gravezande:

"Zoo even kwam je verheugende tijding over de aankoop van mijn visschen voor het verlotingsfonds. Mijn hartelijke dank voor je doorslaggevende advies! Tegelijk met je tijding zond Pulchri mij ook reeds bericht van de aankoop. Het doet mij plezier dat het ding je is bevallen; van Mesquita kreeg ik een soortgelijk oordeel te hooren; hij achtte het zelfs een "mijlpaal" in mijn productie. Zwak als ik ben voel ik mij nu beïnvloed door jullie oordeel en ben er, alhoewel niet enthousiast, dan toch minder ontevreden over dan eerst."

Het Vaderland, 30 december 1941

Het Vaderland, 30 december 1941

Ondanks de aankoop door Pulchri en de bewondering door 's-Gravezande en De Mesquita, was Escher zelf dus niet tevreden over Vissen. Hij noemde het een 'mozaïek', niet meer en niet minder. Hij exposeerde de prent maar twee keer en verkocht er slechts enkele*.

Bronvermelding

[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 275-276

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Drie bollen I

Drie bollen I

De bevrijding van mei 1945 werkte voor Maurits Escher persoonlijk maar ook als kunstenaar bevrijdend. In de 2e helft van dat jaar maakte hij Balkon, Dorische zuilen, Drie bollen I en een houtsnede voor de Tijdelijke Academie in Eindhoven. Hij was ook nog bezig met de litho Toverspiegel, die in januari 1946 af zou zijn. In Drie bollen I, van september dat jaar, demonstreert hij op uiterst secure manier hoe je een driedimensionale vorm op het platte vlak kunt suggereren.
Fabrieksmerk lasser

Fabrieksmerk lasser

In september 1935 maakte M.C. Escher een houtsnede voor zijn neef ir. Anne Escher (1895-1971). Die was oprichter en directeur van Ir. Escher’s Constructiewerkplaatsen en Machinefabriek N.V. Het in 1925 opgerichte bedrijf zou uitgroeien tot een groot metaalbewerkingsbedrijf dat in de jaren 50 de grootste fabriekshal in Den Haag had. In 1930 was de fabriek begonnen met het toepassen van elektrisch lassen. Maurits Escher gebruikte de lasser met zijn kenmerkende kap voor de houtsnede die als logo moest dienen voor het drukwerk van zijn neef.
Nieuwjaarskaart PTT

Nieuwjaarskaart PTT

In september 1956 ontwierp Escher een nieuwjaarskaart voor de PTT. Het motief met de gevleugelde enveloppen zou hij later (in iets aangepaste vorm) hergebruiken toen diezelfde PTT hem in 1967 vroeg of hij zijn Metamorphose II kon 'verlengen'. De bestaande 4 meter zou 7 meter moeten worden.