Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Kunst als spiegel van de ziel
13 juni 2022

Kunst als spiegel van de ziel

Escher in Het Paleis is trots op zijn nieuwste aanwinst: een mechanisch sculptuur van Jelle Korevaar. Deze hedendaagse kunstenaar maakt onderscheidende kinetische installaties, die streven naar een beeld waarin esthetiek en maatschappijkritiek samenkomen. Korevaars werk, genaamd … (Puntjepuntjepuntje), staat deze zomer opgesteld naast Eschers prent Oog. Deze fameuze mezzotint is een van Eschers reflectieve meesterwerken, waarin je in de pupil van een oog een doodshoofd gereflecteerd ziet. Ook in het werk van Korevaar staat een schedel centraal, een mechanische die zonder einde dikke tranen van olie blijft huilen. Korevaar speelt in met gelijke thema’s als Eschers Oog, zoals de dood, eeuwigheid, introspectie en reflectie.

Jelle Korevaar, …, 2017

Jelle Korevaar, …, 2017

M.C. Escher, Oog (zevende en definitieve staat), mezzotint, oktober 1946

M.C. Escher, Oog (zevende en definitieve staat), mezzotint, oktober 1946

 is een oneindig doorgaande beweging: de schedel huilt eindeloos door. Die oneindig doorgaande beweging is een ander thema dat M.C. Escher fascineerde, te zien in prenten als Reptielen, Kringloop en Band van Möbius. In Eschers tweedimensionale wereld op papier is het moeilijk om de suggestie van beweging op te roepen. Er is echter een prent waarin hem dat wel lukt: Waterval. Daarin toont hij water dat schijnbaar oneindig blijft stromen. Als je dat oneindig stromende water naast het sculptuur van Korevaar zet, dan zie je twee voorbeelden van perpetuum mobiles. Denkbeeldige apparaten die eeuwig in beweging kunnen blijven en door die beweging in potentie ook energie op kunnen wekken. Denkbeeldig dus, in werkelijkheid kan het niet. Escher doet dat door de eeuwige beweging op papier te laten zien, waardoor de eeuwigheid in het hoofd van de beschouwer ontstaat. In Korevaars kunstwerk kan het werk dus wel oneindig doorgaan door de ingebouwde energiebron en de oneindig draaiende raderen; de optische illusie van Eschers perpetuum mobile is in Korevaars schedel werkelijkheid.

M.C. Escher, Reptielen, litho, maart 1943

M.C. Escher, Reptielen, litho, maart 1943

M.C. Escher, Waterval, litho, oktober 1961

M.C. Escher, Waterval, litho, oktober 1961

Bij beide kunstenaars zien de kijkers het werk, maar kijken ze ook hun eigen sterfelijkheid in de ogen. Wat betekent het om mens te zijn, is er sprake van een ziel en wanneer eindigt een mensenleven? Het zijn algemene thema’s die iedereen raken, maar voor de kunstenaar is er ook een persoonlijk element.

Jelle Korevaar, ..., 2017

Jelle Korevaar, ..., 2017

Jelle Korevaar, ... (fragment), 2017

Jelle Korevaar, ... (fragment), 2017

ontstond nadat een vriend van Korevaar kanker kreeg. Zijn eigen sprakeloosheid leidde tot de titel van dit werk. De kwetsbare mens en de onkwetsbare machine komen hier samen. stelt ook vragen over de menselijkheid van robots, onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, de mens als schepper en autonomie versus heteronomie. Neem je je lot in eigen hand of leg je het in dat van een ander? Korevaars bewegende objecten zijn mechanisch, maar roepen desondanks allerlei emoties op. Het zijn wezens waar je contact mee kunt maken, als exponenten van een nieuwe wereld waarin mens en machine tot elkaar komen. Zowel bij Korevaar als bij Escher houdt kunst ons een spiegel voor.

is deze zomer te zien als onderdeel van de tentoonstelling Spelen met Spiegels van 14 juni t/m 4 september.

Spelen met Spiegels

14 juni t/m 4 september 2022

Spelen met Spiegels

Deze zomer kijkt Escher in Het Paleis in de spiegel van M.C. Escher. De wereld van Escher is een gespiegelde wereld: een spel van herhaling en reflectie, kijken en verwonderd worden. Zijn zelfportretten in bolle spiegels tonen de graficus zelf in zo'n alternatieve wereld. De weerkaatsingen in natuurlijke taferelen of van kleine Italiaanse straatjes verraden Eschers liefde voor de mogelijkheden die reflecties brengen. In Escher in Het Paleis ervaar je deze zomer Eschers fascinatie voor spiegelingen. Een fascinatie die ook bij hedendaagse kunstenaars nog steeds leeft.
Gespiegelde illusies

Gespiegelde illusies

Over het algemeen geven spiegels een reflectie van de werkelijkheid, maar in de kunstwereld gelden andere wetten. Zeker in de wereld van Maurits Cornelis Escher. Daarin is niets wat het lijkt. Zijn prenten zijn direct herkenbaar, maar de man erachter was iemand die zich niet zo makkelijk liet kennen. Hij kijkt je aan in spiegelprenten als Hand met spiegelende bol of Drie bollen II. Vertrouwd, empathisch. Maar ook beheerst en wellicht zelfs wat spottend.

Deel: