Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Delft in houtsneden
24 augustus 2017

Delft in houtsneden

Escher krijgt in december 1938 van de Staat der Nederlanden een opdracht om tien houtsneden van Delft te maken voor een boekpublicatie. Daar stond een flink bedrag tegenover: 800 gulden (ongeveer €7.500 nu)*. De inspiratie voor de opdracht kwam van de serie die Escher in 1934 had gemaakt over Rome bij nacht. In januari 1939 maakt hij een proefhoutsnede, waarna hij de definitieve opdracht krijgt. Het boekje is er nooit gekomen, maar de houtsnedes wel. Het resultaat is bijzonder omdat het de enige keer is dat hij een serie heeft gemaakt over een Nederlandse stad.

In april 1939 gaat Escher vrijwel dagelijks per tram vanuit het huis van zijn ouders in Den Haag naar Delft. Hij wandelt dan door de stad en maakt tekeningen van locaties die geschikt zijn voor een houtsnede: de Oostpoort, de Oude en de Nieuwe Kerk, het Stadhuis en de Markt. Vanaf de straat, maar soms klimt hij ook naar een hogere plek om zo een beter standpunt te krijgen. Van de directeur van Gemeentewerken krijgt hij, bij hoge uitzondering, toestemming om de toren van de Oude Kerk te beklimmen. In de zomermaanden werkt hij de tekeningen thuis in Ukkel uit tot houtsneden. In augustus 1939 zal hij de laatste van de tien voltooien.

M.C. Escher, Delft: Grote Markt (Markt van toren Nieuwe Kerk), houtsnede, mei 1939

M.C. Escher, Delft: Grote Markt (Markt van toren Nieuwe Kerk), houtsnede, mei 1939

M.C. Escher, Delft: Stadhuis, houtsnede, juli 1939

M.C. Escher, Delft: Stadhuis, houtsnede, juli 1939

Hier zijn twee houtsneden uit de serie te zien: het gezicht op de Grote Markt vanaf de toren van de Nieuwe Kerk en het stadhuis. Het stadhuis is een gebouw in renaissance-stijl uit 1619-'20 dat aan de Markt ligt tegenover de Nieuwe Kerk. Escher beeldt het af vanuit het zuiden. De achtergevel staat gedeeltelijk in de steigers, waarschijnlijk vanwege de restauratie die destijds plaatsvond, tussen 1934 en 1939.

Bronvermelding

[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 257-258

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Familie Escher-Umiker in Scheveningen, 1931

Familie Escher-Umiker in Scheveningen, 1931

De vakantietijd is een periode van ontspanning, plezier en genieten. Voor de jachtige mens van nu, maar ook voor M.C. Escher. In de zomermaanden was hij vrijwel nooit aan het werk. Hij was met zijn gezin in Zwitserland, Frankrijk of in Italië, ging op vakantie met Jetta of met een van zijn zonen of maakte zeereizen met zijn vrouw of met vrienden. Of hij ging naar Nederland.
Affiche voor eerste solotentoonstelling

Affiche voor eerste solotentoonstelling

Op 13 augustus 1923 opent de eerste solotentoonstelling van Escher, in het 'Circolo Artistico' in Siena. Het is een mijlpaal maar Escher heeft er weinig aandacht voor. Hij is verliefd op Jetta Umiker en al zijn gedachten en inspanningen zijn op haar gericht.
Op de s.s. Luna, 1957

Op de s.s. Luna, 1957

Op 9 augustus 1957 gaat Escher aan boord van de s.s. Luna, die geladen wordt aan de Amsterdamse Surinamekade. Hij zal ruim zes weken doorbrengen aan boord van dit vrachtschip, dat een reis maakt naar en over de Middellandse Zee langs een aantal havens in Griekenland.