Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Een vlakvulling als vloer
19 oktober 2024

Een vlakvulling als vloer

Sinds de tentoonstelling Net als Escher, die tussen november 2023 en maart 2024 geopend was, is in Escher in Het Paleis het opvallende modulaire tapijt van Studio Wae op de tweede verdieping te zien. Deze vloerbedekking geeft op een hedendaagse wijze vorm aan de nalatenschap van Escher. Studio Wae doet dat bovendien op duurzame en circulaire wijze door hier afvalstoffen voor te gebruiken.

Studio Wae is een vooruitstrevende ontwerpstudio die in 2017 is opgezet door Tynke van den Heuvel (1975), met als doel bewustwording te creëren op het gebied van grondstoffenhergebruik. Van productieafval maakt Studio Wae modern design, dat vaak geïnspireerd is door het werk van Escher. Escher in Het Paleis koos voor kleurrijke varianten van de Polygon Rug en City Flooring, waarin Escheriaanse patronen te ontdekken zijn.

Foto: Gerrit Schreurs

Foto: Gerrit Schreurs

De modulaire functie van de tegels past goed bij het werk van Escher. De vloeren van Studio Wae bestaan uit losse onderdelen, waardoor ze in elkaar vallen als een puzzel. De manier waarop de vormen op elkaar aansluiten, lijkt op de vlakvullingen waar Escher talloze varianten van maakt. Voor Escher is een vlakvulling een motief waarvan de buitenlijnen aan alle kanten naadloos aansluiten en het patroon daarom eindeloos door kan gaan. Eschers grote inspiratiebron zijn de bezoeken die hij brengt aan het Alhambra in de Spaanse stad Granada. Dit Spaans-Islamitisch fort en paleizencomplex is gevuld met allerlei mozaïeken met abstracte motieven, die hij gretig natekent en eigen maakt. Deze tekensessies vormen een belangrijke basis voor de vlakvullingen, die hij later steeds meer als kringlopen en metamorfoses opneemt in zijn werk.

De ontwerpen van Studio Wae lijken zo uit prenten van Escher te komen. Zowel het herkenbare kubussenpatroon van de Polygon Rug als het patroon op de galerij van de tweede verdieping komen als vlakvullingen voor in de prent Kringloop (1938). Deze prent is een vroeg hoogtepunt uit Eschers oeuvre: een perfecte samenkomst van de abstractie van een vlakvulling, de verandering van een metamorfose en de eindeloosheid van de verwonderende wereld die Escher schept.

M.C. Escher, Kringloop, litho, mei 1938

M.C. Escher, Kringloop, litho, mei 1938

Foto: Gerrit Schreurs

Foto: Gerrit Schreurs

Judith Kadee

Judith Kadee

Conservator

Deel: