Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

De buste van 'Jojo'
23 juli 2017

De buste van 'Jojo'

Op 23 juli 1926 wordt George Arnold Escher geboren, de eerste van de drie zonen van Maurits en Jetta. Hij werd vernoemd naar grootvader Escher en naar Nol, Maurits' broer die het jaar daarvoor verongelukt was tijdens een bergwandeling. Op stoïcijnse wijze laat Escher aan zijn ouders weten dat hij blij is*:

"Het is een adorabel, lief en mooi kind. Volstrekt geen mormel."

Omdat Jetta haar zoon niet mocht voeden, werd er een min aangenomen die Escher zeven maanden later slechts met grote moeite weer hun huis uit wist te krijgen. De bevriende kunstenaar Jobs Wertheim maakte drie jaar later een portret van 'Jojo', de koosnaam van George. Dat portret is voorzover bekend niet bewaard gebleven.

Aan zijn vriend Bas Kist schreef Escher op 4 mei 1929**:

"Deze Wertheim exposeert binnenkort zijn werk van de laatste winter te Rome in de Academie te A'dam; daaronder bevindt zich ook een uitstekend gelijkend portretje van mijn oudste zoon; ga eens kijken; hij is m.i. een man van toekomst, ernstig en talentvol (Wertheim bedoel ik ik) (mijn zoon is natuurlijk een genie)."

De buste van Mario Montemurro in een fotoalbum van M.C. Escher

De buste van Mario Montemurro in een fotoalbum van M.C. Escher

Een andere bevriende kunstenaar, stadgenoot Mario Montemurro, maakte in 1930 een gipsen buste van zijn zoon. Van dat beeld staat een foto in een van de fotoalbums van Escher. Ook maakte Montemurro er een van Jetta, een beeld dat model zou staan voor de litho Band in 1956.

Bronvermelding

[*] en [**] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 134

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Vakantieperspectieven

Vakantieperspectieven

Vakantie! Ontspannen, ontsnappen, ontdekken. Vakantie biedt altijd een nieuw perspectief. Een frisse blik op het dagelijks leven, meer kennis van andere culturen, of simpelweg meer waardering voor de gerieflijkheid van het eigen huis. Het kan ook letterlijk een ander perspectief bieden: de blik vanuit het vliegtuig. Escher, een meester in spelen met perspectief, had in de jaren 30 weliswaar nog nooit in een vliegtuig gezeten, maar hij kon zich al prima verplaatsen in dit bijzondere perspectief.
Vlakvulling II

Vlakvulling II

Dit is Vlakvulling II, een litho uit juli 1957 zonder onderliggend systeem. De vormen schieten alle richtingen op. Het is wellicht de meest vreemde prent uit Eschers oeuvre. In geen ander werk komen zo veel verschillende dieren, mensen, saters en andere bizarre levensvormen voor: 21 zwarte en 19 witte. Zes vissen, vier vogels, zeven mensachtigen, een mediterende boeddha, twee duivels, een walrus, een olifant, een aap, een kikker, een dromedaris, een kangoeroe, een kreeft, een vogelbekachtig schepsel, een draak, een eenhoorn, een slang, verschillende hondachtigen, een balkende ezel, een schildpad en een slak met zijn huis op zijn rug. En een gitaar.
Villa Les Clématites

Villa Les Clématites

Op 4 juli 1935 verhuist het gezin Escher van Rome naar het Zwitserse Château-d’Oex. Noodgedwongen. Maurits wilde graag in Italië blijven maar hij had het steeds moeilijker met het opkomende fascisme. Toen zijn zoons in Mussolini-uniformen moesten gaan lopen was de maat vol. Maar er was nog een reden. Bij hun jongste zoon Arthur werd tbc geconstateerd en het was beter voor zijn gezondheid als ze naar de bergen verhuisden. Nina, de zuster van Jetta, woont al met haar gezin in Zwitserland en zo kwam Château-d'Oex in beeld. Dit plaatsje ligt ten oosten van het meer van Genève en is omringd door hoge bergen. Het stille geïsoleerde Château-d'Oex verschilde in alles van het hectische Rome. Maurits en Jetta hadden grote moeite met de overgang, maar de kinderen konden prima aarden. Maurits stortte zich op zijn werk en juist vanwege het isolement in Zwitserland maakte hij veel vorderingen. Toch verhuisde het gezin twee jaar later al weer, nu naar het Belgische Ukkel.