Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Escher versus de kunstkritiek
27 oktober 2018

Escher versus de kunstkritiek

M.C. Escher mag tegenwoordig dan wel erg populair zijn bij zowel het grote publiek als bij de kunstkritiek, maar dat was zeker niet altijd zo. Door veel kunstliefhebbers en critici is hij zelfs jarenlang genegeerd. Zijn werk werd weggezet als decoratie en was hoogstens technisch goed gemaakt. Inhoudelijk had hij niets te melden. Die mening is al terug te vinden in de vroegste kritieken uit de jaren twintig en hij bleef terugkeren in de decennia die volgden. Escher heeft zijn hele leven met regelmaat geëxposeerd, maar echt veel bezoek trok hij nooit. Pas bij de grote overzichtstentoonstelling in 1968, in het Gemeentemuseum Den Haag, bereikte hij voor het eerst een grote massa. Overigens waren de kritieken ter gelegenheid van die tentoonstelling vooral positief. Voor even stonden alle neuzen dezelfde kant op. Maar juist Eschers populariteit bij het grote publiek (die bleef toenemen na zijn dood in 1972) bleek een reden voor veel critici om zijn werk als non-kunst te beschouwen. Immers, een kunstenaar die zo populair is bij de gewone man kan nooit een echte kunstenaar zijn. Dit artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden, van 28 januari 1972, is een goed voorbeeld van hoe de kunstkritiek vaak op hem reageerde.

Nieuwsblad van het Noorden, 28 januari 1972

Nieuwsblad van het Noorden, 28 januari 1972

Aanvankelijk denk je dat dit een prijzend stuk wordt. De koppen zijn heel positief en de auteur begint met de constatering dat de kunstenaar bij het publiek steeds populairder wordt. De aanleiding voor het artikel is een tentoonstelling van Escher in Pictura in Groningen maar op hetzelfde moment is er ook een tentoonstelling in Boijmans van Beuningen in Rotterdam. 'Op verzoek van vele bezoekers van het Museum.' De auteur vermoedt dat Boijmans het anders nooit gedaan zou hebben. Vervolgens begint hij de kunstenaar stelselmatig af te breken, gebruikmakend van woorden als 'weinig interessant', 'traditioneel', 'oubollig', 'geforceerd', 'gegoochel', 'spelletje' en 'het resultaat van boter, kaas en eieren.'

M.C. Escher, Viervlak-planetoïde, houtsnede in groen en zwart, gedrukt van twee blokken, april 1954

M.C. Escher, Viervlak-planetoïde, houtsnede in groen en zwart, gedrukt van twee blokken, april 1954

Artikel in De Tijd van 1 april 1955 waarin het werk 'te doordacht, te hard, te mathematisch' wordt genoemd 'om tot wezenlijke artistieke betekenis te geraken.'

Artikel in De Tijd van 1 april 1955 waarin het werk 'te doordacht, te hard, te mathematisch' wordt genoemd 'om tot wezenlijke artistieke betekenis te geraken.'

Deze kijk op Escher bleef in de decennia erna geregeld terugkomen, al verschenen er zeker ook positieve stukken. Het duurde tot ver in de jaren 90 voordat er een consensus was over de kwaliteit van Eschers oeuvre en zijn unieke plaats in de kunstgeschiedenis. Inmiddels is de kunstenaar boven elke twijfel verheven. Hij is werkelijk overal. Om te beginnen natuurlijk in Escher in Het Paleis, maar denk ook aan de enorme belangstelling voor de tentoonstelling in het Fries Museum (die dit weekend afloopt), de tentoonstelling in New York die nu loopt en het aankomende eerste grote Escheroverzicht in Australië, bij The National Gallery of Victoria in Melbourne. De tentoonstelling in het Centro Cultural Banco do Brasil in Rio de Janeiro vormt het beste bewijs van Eschers populariteit. Tussen 18 januari en 27 maart 2011 trok die 573,691 bezoekers. Bijna 10.000 per dag. Eerder was dezelfde show al te zien in Brasilia en ze reisde ook nog door naar São Paulo.

Kaart wordt ingeladen...

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Wandmozaïek in het Alhambra

Wandmozaïek in het Alhambra

Op 20 oktober 1922 maakt Escher een tekening die met terugwerkende kracht een grote invloed op zijn leven zou hebben. Hij maakte die herfst zijn eerste zeereis per vrachtschip, van Amsterdam naar de Spaanse havenstad Málaga. Ook legde het schip aan in Alicante en Taragona waarna Escher per trein doorreisde naar Barcelona, Madrid, Avila en Toledo. In elke stad bleef hij een aantal dagen om de omgeving goed in zich op te kunnen nemen. Op 17 oktober kwam hij, na een ellenlange en zeer traag verlopende treinreis vanaf Toledo, aan in Granada. Daar bezocht hij het prachtige Alhambra.
Houtblokken en de Regelmatige vlakverdeling

2 oktober 2018 t/m 13 januari 2019

Houtblokken en de Regelmatige vlakverdeling

Escher in Het Paleis toont twee bijzondere houtblokken die Escher in mei 1957 heeft gesneden en het boek waarin de bijbehorende prenten werden gepubliceerd. De blokken en het boek komen uit de collectie van Museum Meermanno in Den Haag. Escher in Het Paleis is er trots op om ze bij ons te kunnen laten zien en we zijn Museum Meermanno dan ook bijzonder dankbaar voor deze bruikleen.
Da Vinci en Escher

Da Vinci en Escher

Vanaf vandaag is Leonardo da Vinci te zien in het Teylers museum in Haarlem. Het is het eerste grote overzicht ooit van originele kunstwerken van Renaissance-kunstenaar Leonardo da Vinci (1452-1519) in Nederland. Teylers toont 33 tekeningen van de meester en evenveel werken van tijdgenoten. Da Vinci kon niet alleen prachtig tekenen en schilderen, hij is ook wereldberoemd door zijn uitvindingen van vliegmachines en militair geschut. Hij zag kunst en wetenschap niet als losse 'werelden'. Voor hem hadden ze alles met elkaar te maken. Op dat raakvlak vinden Da Vinci en Escher elkaar. Beiden zijn eerst en vooral uitstekende waarnemers. Ze kijken met een logische, geordende blik naar de wereld en weten die waarnemingen en de gedachten die ze daarbij krijgen ook uitstekend op papier te krijgen. Dat tekenen en noteren deden ze beiden met hun linkerhand. Ook zijn beiden onderdeel van de populaire cultuur geworden door een of enkele werken (denk aan de Mona Lisa en de Vitruviusman en aan Relativiteit en Dag en Nacht), waarbij het maar vraag is of mensen weten wie de makers zijn.