Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Gedichtendag 2018
25 januari 2018

Gedichtendag 2018

Het is vandaag Gedichtendag, de start van de Poëzieweek. Escher was geen dichter, maar hij had wel een poëtische geest. Dat moet wel, gezien zijn duizelingwekkende oeuvre. Zijn werk leent zich ook uitermate goed als onderwerp voor een gedicht. Ter ere van Gedichtendag besteden we aandacht aan een bijzondere uitgave over Escher, waarvan het titelblad dichtbij een gedicht komt. En hij mocht dan wel geen dichter zijn, hij was wel een troubadour.

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, binnenblad

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, binnenblad

In 1958 verscheen bij de bibliofiele Stichting De Roos Eschers boek Regelmatige vlakverdeling. Deze zeer bijzondere uitgave is het bekendste en antiquarisch meest kostbare boek van deze stichting, die literaire uitgaven voor bibliofielen maakte in een oplage van 175 exemplaren.

Op het titelblad staat:

'Een graficus heeft in zijn wezen iets van een troubadour;'

Deze zin loopt door op de volgende bladzijde:

'hij zingt en herhaalt in iedere afdruk, die hij van eenzelfde houtblok, koperplaat of lithografische steen maakt, steeds opnieuw het zelfde lied. Het doet er niet veel toe, of er eens een blad verloren raakt, bevlekt of gescheurd wordt; er zijn genoeg andere exemplaren om zijn gedachten uit te dragen. En mochten er niet genoeg in voorraad zijn, dan kan hij een nieuwe serie afdrukken, waarvan elk stuk afzonderlijk even gaaf, oorspronkelijk en volledig is, zolang als de plaat waarvan hij afdrukt, niet versleten is.'

Escher was zich ervan bewust dat een verhandeling over zijn fascinatie voor de regelmatige vlakverdeling met daarbij zes exclusieve afdrukken van zijn werk, iets bijzonders zou kunnen worden. In 1956 schreef hij aan bestuurslid Karel Asselbergs van Stichting De Roos:

'Het zou een hoogst curieuze uitgave kunnen worden; in alle geval iets, (in alle bescheidenheid gezegd), dat geen enkele andere graficus op de hele aardbol, U zou kunnen leveren. ’t Klinkt niet erg bescheiden, maar wat kan ik er aan doen? Zo is het nu eenmaal.'

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, cover

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, cover

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, binnenblad

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, binnenblad

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, binnenblad

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, binnenblad

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, origineel houtblok en afdruk (Museum Meermanno)

M.C. Escher, Regelmatige vlakverdeling, origineel houtblok en afdruk (Museum Meermanno)

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Twee snijdende vlakken

Twee snijdende vlakken

Vissen en vogels zijn de favoriete dieren van Escher. Althans, dat zou je concluderen als je zijn werk bekijkt. Toen hij eind jaren 30 flink aan het experimenteren was met vlakvullingen kwam hij al snel uit bij de vorm van een vis of een vogel. Die lenen zich goed voor het pas- en meetwerk dat hoort bij de techniek. Daarom komen ze steeds terug.
Scheve toren van Pisa

Scheve toren van Pisa

Van 26 april tot en met 28 juni 1936 maakt Escher per vrachtschip een rondreis langs de kusten van Italie en Spanje. Per trein gaat hij ook het binnenland in. Zijn vrouw Jetta vergezelt hem op een deel van de reis. Het paar genoot enorm. Het jaar daarvoor waren ze naar het Zwitserse Château-d’Oex verhuisd en ze hadden Italie in de tussentijd al flink gemist. Op 13 juni kwam Escher per vrachtschip aan in Livorno. Jetta was de dag ervoor weer naar huis gegaan.
Lewis Carroll

Lewis Carroll

Op 14 januari 1898 stierf Lewis Carroll, de Britse auteur die wereldwijde faam verwierf met Alice's Adventures in Wonderland en Through the Looking-glass. Carroll overleed vijf maanden voordat Escher werd geboren. Hoewel hun levens elkaar dus niet gekruisd hebben, zijn er veel overeenkomsten tussen de schrijver en de kunstenaar. Beiden waren griezelig mager, verslaafd aan lange wandelingen, bezeten van het uitgebreid documenteren van hun leven, gek op schaken en geïntrigeerd door spelelementen en de toepassing daarvan in hun werk.