Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Gemummificeerde priesters in Gangi
22 april 2017

Gemummificeerde priesters in Gangi

Op 22 april 1932 vertrekt Maurits Escher naar Italië, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio. Hun bestemming: Sicilië. In Gangi wordt het duo aangesproken door een aantal straatjongens, met de vraag of ze soms dode priesters willen zien. *

M.C. Escher, Gemummificeerde priesters in Gangi, Sicilië, litho, juni 1932

M.C. Escher, Gemummificeerde priesters in Gangi, Sicilië, litho, juni 1932

Een grote sleutel wordt te voorschijn getoverd en omringd door de joelende jongens dalen Maurits en Giuseppe de trappen af van de crypte van de Madre-kerk. Bijna alle wanden zijn voorzien van lange rijen nissen, met in elk daarvan een mummie. Escher maakt een serie foto's en direct bij thuiskomst zet hij zijn indrukken om in deze litho.

Pagina uit het fotoalbum van 1932, met een notitie over de ca. 100 gemummificeerde priesters in de catacomben van de Madre kerk te Gangi, 12 mei 1932

Pagina uit het fotoalbum van 1932, met een notitie over de ca. 100 gemummificeerde priesters in de catacomben van de Madre kerk te Gangi, 12 mei 1932

Giuseppe Haas-Triverio, omringd door straatjongens in Gangi

Giuseppe Haas-Triverio, omringd door straatjongens in Gangi

Een aantal van de gemummificeerde priesters

Een aantal van de gemummificeerde priesters

Kaart wordt ingeladen...

Bronvermelding

[*] Leven en werk van M.C. Escher, onder redactie van J.L. Locher, Meulenhoff, 1981, blz. 36

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Zon en maan

Zon en maan

Vogels keren regelmatig terug in het werk van Escher, meestal in een van zijn vele vlakverdelingen. Zo ook in Zon en maan, een houtsnede uit april 1948. Toch is er iets bijzonders aan deze. Om de vlakverdeling optimaal te krijgen, zijn de vogels, vissen, reptielen en andere vormen vaak hetzelfde. Maar de veertien witte en veertien blauwe vogels in deze prent zijn allemaal anders.
Viervlak-planetoïde

Viervlak-planetoïde

Rond 1946 raakte Escher gefascineerd door strakke meetkundige ruimtefiguren. Hij was geboeid door de regelmaat en de noodzakelijkheid van deze vormen, die voor de mens geheimzinnig zijn en niet helemaal te doorgronden. Hij werd daarin gestimuleerd door zijn broer, de geoloog prof. dr. Berend George Escher, die hem een exemplaar van zijn standaardwerk Algemene Mineralogie en Kristallographie (1935) gaf. Escher maakte vanuit die fascinatie zowel hele kleine werelden (kristallen) als hele grote (sterren en planeten). Een van de mooiste planeten is Viervlak-planetoïde uit april 1954.
San Gimignano 1923

San Gimignano 1923

In 1922 maakt Escher eerst een reis naar Italië en in de herfst gaat hij per vrachtboot naar Spanje. Maar nog is zijn reishonger niet gestild. In november reist hij opnieuw naar Italië. Eerst naar Genua en Pisa, en op 15 november is hij weer in Siena. Hij is verrukt over het lichte blauw van de hemel boven de heuvels in Toscane. Hij is gelukkig.