Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Zon en maan
19 april 2017

Zon en maan

Vogels keren regelmatig terug in het werk van Escher, meestal in een van zijn vele vlakverdelingen. Zo ook in Zon en maan, een houtsnede uit april 1948. Toch is er iets bijzonders aan deze prent.

M.C. Escher, Zon en maan, houtsnede in blauw, rood, geel en zwart, gedrukt van vier blokken, april 1948

M.C. Escher, Zon en maan, houtsnede in blauw, rood, geel en zwart, gedrukt van vier blokken, april 1948

Om een vlakverdeling optimaal te krijgen, zijn de vogels, vissen, reptielen en andere vormen vaak hetzelfde. Maar de veertien witte en veertien blauwe vogels in deze prent zijn allemaal anders. Net als in de beroemde houtsnede Dag en nacht (1938) zijn in Zon en maan twee werelden geïntegreerd. Maar waar ze in de in Dag en nacht naast elkaar bestaan (dag links, en nacht rechts), liggen ze hier over elkaar heen. De witte vogels liggen in het vlak van de rood-gele zon waardoor de blauwe vogels er juist uitspringen. De blauwe vogels staan in het vlak van de maan met sterren, planeten en een komeet. Op hun beurt worden de witte vogels er nu uitgelicht.

M.C. Escher, Dag en nacht, houtsnede in zwart en grijs gedrukt van twee blokken, februari 1938

M.C. Escher, Dag en nacht, houtsnede in zwart en grijs gedrukt van twee blokken, februari 1938

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Viervlak-planetoïde

Viervlak-planetoïde

Rond 1946 raakte Escher gefascineerd door strakke meetkundige ruimtefiguren. Hij was geboeid door de regelmaat en de noodzakelijkheid van deze vormen, die voor de mens geheimzinnig zijn en niet helemaal te doorgronden. Hij werd daarin gestimuleerd door zijn broer, de geoloog prof. dr. Berend George Escher, die hem een exemplaar van zijn standaardwerk Algemene Mineralogie en Kristallographie (1935) gaf. Escher maakte vanuit die fascinatie zowel hele kleine werelden (kristallen) als hele grote (sterren en planeten). Een van de mooiste planeten is Viervlak-planetoïde uit april 1954.
San Gimignano 1923

San Gimignano 1923

In 1922 maakt Escher eerst een reis naar Italië en in de herfst gaat hij per vrachtboot naar Spanje. Maar nog is zijn reishonger niet gestild. In november reist hij opnieuw naar Italië. Eerst naar Genua en Pisa, en op 15 november is hij weer in Siena. Hij is verrukt over het lichte blauw van de hemel boven de heuvels in Toscane. Hij is gelukkig.
Italië 1922

Italië 1922

Maurits Escher is al meerdere malen in Italië geweest, maar wanneer hij op 5 april 1922 in de trein stapt richting Florence is het toch anders. Waar eerder zijn ouders met hem mee reisden, wordt hij nu door zijn vrienden Jan van der Does de Willebois, Bas Kist en Jans zuster Alexandra (Lex) vergezeld.