Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Houtsnede van Jetta, 1925
9 februari 2017

Houtsnede van Jetta, 1925

In maart 1923 ontmoet Escher het Zwitserse gezin Umiker in Ravello, Italië. Hij wordt verliefd op de jongste dochter Jetta. Maurits is gefascineerd door het mysterieuze meisje, met wie hij in gebroken Italiaans spreekt. Op 12 juni 1924 trouwen ze in Viareggio.

In augustus van dat jaar maakt Escher een foto van Jetta die hij in februari 1925 gebruikt voor een houtsnede. De foto en de houtsnede, die volledig is opgebouwd uit verticale lijnen, waren beiden te zien in onze tentoonstelling Escher, close up.

Jetta Escher-Umiker, augustus 1924

Jetta Escher-Umiker, augustus 1924

M.C. Escher, portret G. Escher-Umiker (Jetta), houtsnede, februari 1925

M.C. Escher, portret G. Escher-Umiker (Jetta), houtsnede, februari 1925

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

De Tempel van Segeste

De Tempel van Segeste

Escher was voor het eerst op Sicilië in het voorjaar van 1932, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio. Van Palermo reisden zij naar de kust, rond de Etna, naar Randazzo en bezochten ze de lavaformaties bij Bronte. In iets meer dan een maand maakte hij wel drieëntwintig schetsen. En natuurlijk talloze foto’s.
La Cathédrale Engloutie

La Cathédrale Engloutie

In de legende van Ys wordt een onder de zeespiegel gelegen mythische stad voor de Bretonse kust slachtoffer van de golven als de door liefde verblinde koningsdochter de poorten opent voor haar minnaar en het water binnenstroomt. Volgens de legende doemen de contouren van de verzonken kathedraal nog af toe op uit de mist en lijken de klokken nog te luiden.
De verloren prinses

De verloren prinses

In het Escher-archief van het Gemeentemuseum Den Haag ligt een klein voorleesboekje uit 1898, Eschers geboortejaar. De zonen van Escher werden veel door hun vader uit dit boek voorgelezen. Oudste zoon George heeft sterke herinneringen aan de:
"koortsige nachten, liggende in mijn kinderbedje, terwijl vader, voorlezende bij het licht van een half toegedekte lamp, mij in slaap probeerde te krijgen."
Hij noemt speciaal het verhaal 'de Verloren Prinses' waarvan het slot de inspiratie zou vormen voor voor de prent Luchtkasteel uit januari 1928. Oud-conservator Mickey Piller gaat op zoek naar het ontstaan van deze bijzondere houtsnede.