Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Spelen met puzzels
16 mei 2020

Spelen met puzzels

‘Vroeger heb ik veel van Grimm gehouden. Als kind, ook als jongen was ik er enorm door gegrepen. Nu herlees ik The Hobbit, van Tolkien, de tocht van die dwergen. Er is geen werkelijkheid bij. Waarom (blik van alle speelsheid ontdaan) moet je met je neus gedrukt worden op die ellendige werkelijkheid. Waarom mag je niet spelen.'

Puzzel van Dag en Nacht (1938). Bron: Wikimedia Commons (CC-BY-2.0). <a href="https://www.flickr.com/photos/wonderlane/34146599326">Wonderlane</a>

Puzzel van Dag en Nacht (1938). Bron: Wikimedia Commons (CC-BY-2.0). <a href="https://www.flickr.com/photos/wonderlane/34146599326">Wonderlane</a>

Puzzel van Belvédère (1958)

Puzzel van Belvédère (1958)

Dit zei Escher in het lange interview met journaliste Bibeb, dat op 20 april 1968 verscheen in Vrij Nederland. Hij stond bij velen bekend als een ernstige en rechtlijnige kunstenaar, maar deze quote laat nog eens horen dat de werkelijkheid complexer was. Ja, hij maakte kunst die net zozeer met het hoofd als met het hart beleefd moest worden, maar het spelelement was minstens zo belangrijk. Hij bekeek de wereld met verwondering, als een kind dat opgaat in een spel. Hij kon weken, zelfs maanden, bezig zijn om het speelse idee van een prent uit te werken. Als een puzzel die langzaam zijn geheim onthult. Wanneer hij bezig was met een prent, vergat hij de wereld om zich heen. Het is mede daarom niet zo vreemd dat puzzelen in deze tijd weer zo populair is. Het is een manier om de echte wereld te vergeten en op te gaan in een heel andere.

Zijn vlakvullingen zijn natuurlijk de ultieme puzzels, gemaakt met stukken die hij eerst zelf moest verzinnen. In hetzelfde interview zei hij:

'Diertjes in mekaar zetten, uitknobbelen tot ze samen het vlak vullen is iets, wat anderen niet hebben gedaan. Ik moest het helemaal zelf doen, dat kost inspanning, geduld, tijd. En het wordt moeilijker naarmate je ouder wordt.'

En in zijn boek Regelmatige vlakverdeling, dat in 1958 bij stichting De Roos in Utrecht verscheen, zegt hij:

Van alle levende schepselen zijn, zoals de ondervinding mij heeft geleerd, de silhouetten van zwevende vogels en vissen den dankbaarste vormen om het spel der vlakvulling te spelen.

Het spelen keert op allerlei manieren in zijn werk en leven terug. Of het nu gaat om het verzinnen van dierfiguurtjes die in elkaar passen, het spelen met illusies op het platte vlak, het spelen met zijn kinderen en het spelen met gedachten. Als kind speelde hij al vaak het spel van gedachtes associëren. Hij bracht twee volledig willekeurige woorden met elkaar in verband door tussenstappen te verzinnen. Van tramconducteur tot keukenstoel bijvoorbeeld*. De benen van de tramconducteur kun je omzetten in poten, die weer zitten aan de keukenstoel. Vele jaren later maakte hij een sprong van gedachtenassociaties naar vormassociaties door figuren in elkaar over te laten lopen in zijn eerste Metamorphose. Toen hij zelf vader was, las hij vaak voor aan zijn kinderen. De sprookjes van Grimm en Andersen waren favoriet. Net als een boek uit zijn eigen jeugd waarin een verhaal stond waaruit in 1928 de prent Luchtkasteel voortkwam. Ook las hij voor uit de Jungleboeken van Rudyard Kipling, uit Winnie de Poeh, Nils Holgersson, Jules Verne en Dik Trom**. Ook bouwde hij doolhoven en ballebanen voor ze in hun huis in Rome***.

Puzzel van Reptielen (1943)

Puzzel van Reptielen (1943)

Puzzel van Hol en bol (1955)

Puzzel van Hol en bol (1955)

Een laatste quote uit het interview:

Bent u nu heel anders dan vroeger?

‘Nee, ik denk eigenlijk dat ik helemaal niet ouder ben. Ik blijf jong. Ik word niet volwassen. In mij is het kleine kind van vroeger en ook de scherpte van geest van m’n zeventiende tot twintigjarige leeftijd.

Kortom, het puzzelen met Escher is in deze tijden een volstrekt aanvaardbare vorm van tijdverdrijf. Spel is geen tijdsverlies, maar belangrijk voor de mens. Verlies u in de duizend stukjes van Reptielen, Waterval, Hol en bol, Dag en nacht, Drie werelden of Hand met spiegelende bol en ervaar een stukje van hoe het voor Escher moet zijn geweest om al puzzelend tot zijn prent te komen.

Bronvermelding

[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 25

[**] en [***] Leven en werk van M.C. Escher, onder redactie van J.L. Locher, Meulenhoff, 1981, blz. 44-46

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

De pest van Albert Camus

De pest van Albert Camus

De Franse filosoof, journalist, schrijver en Nobelprijswinnaar Albert Camus schreef zijn roman De pest in 1947. Het boek was een directe reactie op de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. De ziekte zelf en het overwinnen ervan zijn een metafoor voor de strijd tegen de nazi’s, de bruine pest. In deze coronatijden is de oorlog in de meeste getroffen landen ver weg, maar verder zijn de parallellen tussen het boek en de bizarre werkelijkheid van 2020 opvallend groot. Escher heeft De pest, en ander werk van Camus, met veel aandacht gelezen. En ook nu staat het weer volop in de belangstelling.
Balkon

Balkon

Tijdens de oorlog had Escher wel wat anders aan zijn hoofd, maar na de bevrijding van mei 1945 ging de rem op zijn productiviteit en creativiteit eraf. Al was de start moeizaam. Hij moest wennen aan de vrijheid en hij beperkte zich in eerste instantie tot het afdrukken van oude prenten en de verkoop daarvan. Het eerste creatieve resultaat was de litho Balkon, die hij maakte in juli 1945.
Lente met Bomen en Dieren

Lente met Bomen en Dieren

De lente is hier, die laat zich niet tegenhouden door de problemen in de wereld. Daarom deze prent. Een kleine houtgravure van 44 x 99 mm, maar groots in visuele rijkdom. Deze houtsnede van een boom met vogels en een eekhoorn krijgt een bijzonder lading, omdat hij het hele beeld spiegelt. Door die spiegeling, het spel met vorm en restvorm en door het zwart-wit contrast is het eindresultaat zowel realistisch als abstract. Een ode aan de natuur in deze donkere tijden.