Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Beweging in Andere wereld
19 februari 2013

Beweging in Andere wereld

De duizelingwekkende prent Andere wereld hoort bij de topstukken van M.C. Escher. En dat is niet voor niets. Hij maakte deze combi van houtsnede en houtgravure in januari 1947. Het is alsof je door de ramen van een zwevend bakstenen kamertje naar een met kraters gevuld maanlandschap kijkt. Dat is op zichzelf al bijzonder genoeg, maar wat dit werk echt indrukwekkend maakt, is dat Escher drie blikken (nadir, horizon en zenith) op die maan in één beeld verenigt.

M.C. Escher, Andere wereld, houtsnede en houtgravure in zwart, roodbruin en groen, gedrukt van drie blokken, januari 1947

M.C. Escher, Andere wereld, houtsnede en houtgravure in zwart, roodbruin en groen, gedrukt van drie blokken, januari 1947

Die blikken versterkt hij nog eens met de vrijhangende hoorn en de vogel Simurgh (een oud Perzisch fabeldier) in de vensters. In een voortdurend gevecht probeert elk perspectief de aandacht van je hersenen te grijpen. Elk strijdend om voorrang, zonder een winnaar. Het is een prachtig staaltje van Eschers vermogen om te spelen met perspectief en met de verwachtingen van zijn publiek.

In 1947 schrijft Escher over zijn eigen werk in het maandschrift voor beeldende kunst Phoenix. Over Andere wereld zegt hij het volgende:

De mens schept zich een oppervlakkig beeld. Maar als hij er dan geen diepte aan geven, laat zijn voorstelling ten minste zo volledig mogelijk zijn. Laat hem trachten, een beeld te maken min of meer gelijk aan dat wat een vogel ziet, wiens oog bijna de gehele ruimte om hem heen te gelijker tijd aanschouwt. Hij ziet "in één oogopslag": voor zich uit, naar beide zijden, naar boven en naar beneden. Laat hij proberen, die vogel-blik te benaderen, want de plaats waar hij zich bevindt wordt niet alleen bepaald door wat hij recht voor zijn neus ziet, maar eveneens door het dak boven zijn hoofd en de grond onder zijn voeten.

De regels der perspectief, waarvan wij ons gemeenlijk bedienen om ruimte uit te beelden, zijn alleen van kracht als wij naar de horizon kijken. Slechts dàn kruisen de trottoirbanden aan weerszijden van de lange rechte straat, waarin wij lopen, elkaar aan de gezichtseinder en blijven de huizen op ons beeldvlak even vertikaal als in de werkelijkheid. Maar, kijken wij steil naar boven, of naar beneden, dan komt er niets meer van die regels terecht. Dat heeft de duizelingwekkende foto uit het hoogste raam ons al lang geleden geleerd. Dan is de zaak net andersom: de trottoirbanden, die elkaar zoëven nog aan de horizon kruisten, lopen nu netjes evenwijdig evenals in de werkelijkheid; de twee vertikale lijnen echter, die de gevel van onze wolkenkrabber begrenzen en die daarnet ook op het vlak van ons beeld gedwee vertikaal en evenwijdig bleven, lopen nu sterk naar elkaar toe en snijden elkaar in het nadir. Regels zijn er dus ook in dit geval en men kan zeggen dat het dezelfde zijn, alleen: de begrippen vertikaal en horizontaal zijn van plaats verwisseld. Hierdoor werd het mij mogelijk, een constructie te ontwerpen, die logisch in elkaar zit en waarop, uit een oogpunt van dogmatisch perspectief, niets aan te merken valt. Dat men echter op hetzelfde beeld naar boven kijkt en naar beneden en tevens de horizon ziet, is, op zijn minst gezegd, voor de mens zó ongewoon, dat het zich wel in een andere wereld zal hebben afgespeeld.

Phoenix, maandblad voor beeldende kunst, 2e jaargang, nummer 4, juni  1947. Foto; Catawiki

Phoenix, maandblad voor beeldende kunst, 2e jaargang, nummer 4, juni 1947. Foto; Catawiki

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Micky Piller

Micky Piller

Oud-conservator Escher in Het Paleis

Deel:

Meer Escher vandaag

Doodskop, 1917

Doodskop, 1917

De eerste post van dit jaar: een doodskop. Net de meest voor de hand liggende keuze maar voor Escher is het niet zo raar. Hij heeft meerdere doodskoppen en skeletten gemaakt. Losse werken maar ook als onderdeel van een affiche of een monogram. Dit is de allereerste, van januari 1917. Maurits is 18 en gefascineerd door dit symbool van vergankelijkheid. Juist in zijn jonge jaren was hij ermee bezig, wat weer niet zo gek is voor een tobbende adolescent.
Escher in 2017

Escher in 2017

2017 is voorbij. Op Facebook hebben we het afgelopen jaar bijna 100 korte verhalen en anecdotes verteld over het leven en het werk van M.C. Escher. Alle beelden die we daarin hebben gebruikt hebben we verzameld in deze video. Bedankt iedereen voor de aandacht dit jaar en op naar een net zo rijk gevuld 2018!
Winter 1935

Winter 1935

21 december, de winter begint. Niet het meest favoriete seizoen van Escher, al was hij juist in die periode het meest productief. Hij moest ook wel, hij kon nergens heen. Jarenlang trok hij er in de lente en zomer op uit en zijn reizen brachten hem inspiratie voor zijn grafische werk. In de herfst en winter werkte hij zijn reistekeningen en -foto's uit tot houtsnedes, houtgravures en litho's. Maar de kou en de sneeuw die bij de wintermaanden hoorden, konden hem maar matig bekoren. Zeker in zijn Zwitserse jaren was dat zo. Daar was de winter in alle kracht aanwezig en zijn huis in Cháteau-d'Oex was in de winters van 1935 en 1936 omgeven door een sneeuwmuur en witte bergtoppen. Maar zijn zoons vonden het prachtig. Tijdens hun eerste winter in Zwitserland maakte Escher deze foto waarin George en Arthur spelen met hun slee voor het huis.