Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Doodskop, 1917
5 januari 2018

Doodskop, 1917

De eerste post van dit jaar: een doodskop. Niet de meest voor de hand liggende keuze, maar voor Escher is het niet zo raar. Hij heeft meerdere doodskoppen en skeletten gemaakt, als losse werken maar ook als onderdeel van een affiche of een monogram. Dit is de allereerste, van januari 1917.

M.C. Escher, Doodskop, linoleumsnede in twee tinten grijs, met de hand bijgewerkt, januari 1917

M.C. Escher, Doodskop, linoleumsnede in twee tinten grijs, met de hand bijgewerkt, januari 1917

Maurits is 18 en gefascineerd door dit symbool van vergankelijkheid. Juist in zijn jonge jaren was hij ermee bezig, wat weer niet zo gek is voor een tobbende adolescent. Escher was als jongeman al heel serieus. Hij hield zich bezig met poëzie en fotografie en hij was een groot muziek- en toneelliefhebber. Hij speelde viool in een strijkkwartet en hij kon zich helemaal verliezen in de orgelconcerten die in de Haarlemse Sint-Bavokerk werden gegeven.

M.C. Escher, doodskop, houtsnede, tweede staat; tegendruk, 1919 of 1920

M.C. Escher, doodskop, houtsnede, tweede staat; tegendruk, 1919 of 1920

M.C. Escher, affiche, litho in oranje, paars, geel en groen, gedrukt in vier kleurgangen, 1920 of 1921

M.C. Escher, affiche, litho in oranje, paars, geel en groen, gedrukt in vier kleurgangen, 1920 of 1921

Met zijn vrienden las hij (in het Duits) de grote Russische romans van Poesjkin (Een diefstal zal gebeuren), Gogol (Dode zielen en De mantel), Andrejev (De zeven gehangenen) en Dostojevski (Schuld en boete en De idioot). Ook de fantastische verhalen van Edgar Allan Poe kwamen aan bod*. In dat plaatje past een doodskop prima.

M.C. Escher, Interieur van de Sint Bavo, inkt, 1920

M.C. Escher, Interieur van de Sint Bavo, inkt, 1920

M.C. Escher, Sint Bavo, inkt, 1920

M.C. Escher, Sint Bavo, inkt, 1920

Bron

* M.C. Escher, een biografie, Wim Hazeu, Meulenhoff, 1998, p. 36

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Escher in 2017

Escher in 2017

2017 is voorbij. Op Facebook hebben we het afgelopen jaar bijna 100 korte verhalen en anecdotes verteld over het leven en het werk van M.C. Escher. Alle beelden die we daarin hebben gebruikt hebben we verzameld in deze video. Bedankt iedereen voor de aandacht dit jaar en op naar een net zo rijk gevuld 2018!
Winter 1935

Winter 1935

21 december, de winter begint. Niet het meest favoriete seizoen van Escher, al was hij juist in die periode het meest productief. Hij moest ook wel, hij kon nergens heen. Jarenlang trok hij er in de lente en zomer op uit en zijn reizen brachten hem inspiratie voor zijn grafische werk. In de herfst en winter werkte hij zijn reistekeningen en -foto's uit tot houtsnedes, houtgravures en litho's. Maar de kou en de sneeuw die bij de wintermaanden hoorden, konden hem maar matig bekoren. Zeker in zijn Zwitserse jaren was dat zo. Daar was de winter in alle kracht aanwezig en zijn huis in Cháteau-d'Oex was in de winters van 1935 en 1936 omgeven door een sneeuwmuur en witte bergtoppen. Maar zijn zoons vonden het prachtig. Tijdens hun eerste winter in Zwitserland maakte Escher deze foto waarin George en Arthur spelen met hun slee voor het huis.
Jubileumprentje voor Jan Greshoff

Jubileumprentje voor Jan Greshoff

December 1938 is een ijskoude maand in Brussel. Een perfecte achtergrond voor een kleine houtsnede (18 x 14 cm) die Escher kort daarvoor maakte voor de Nederlandse criticus en dichter Jan Greshof, die net als hijzelf in Brussel woonde. Ter gelegenheid van diens vijftigste verjaardag op 15 december 1938 boden de vrienden van Greshof hem deze houtsnede aan, met daarop een winters Brussel en zijn eigen huis als middelpunt. Escher was zelf langs de woning gefietst, gewapend met fototoestel, maar was er niet zo enthousiast over:
'Mooi' is het niet bepaald, maar ik zal trachten te maken wat er van te maken is.