Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Drie bollen I
18 september 2017

Drie bollen I

De bevrijding van mei 1945 werkte voor Maurits Escher persoonlijk maar ook als kunstenaar bevrijdend. In de 2e helft van dat jaar maakte hij Balkon, Dorische zuilen, Drie bollen I en een houtsnede voor de Tijdelijke Academie in Eindhoven. Hij was ook nog bezig met de litho Toverspiegel, die in januari 1946 af zou zijn.

M.C. Escher, Drie bollen I, houtgravure, september 1945

M.C. Escher, Drie bollen I, houtgravure, september 1945

In Drie bollen I, van september dat jaar, demonstreert hij op uiterst secure manier hoe je een driedimensionale vorm op het platte vlak kunt suggereren. Zelf zegt hij erover: *

"Bovenaan deze prent is de ruimtelijkheid van een bol zo sterk mogelijk gesuggereerd. Maar het is geen bol, slechts de projectie daarvan op een stuk papier, die wij als een schijf zouden uitknippen. In het midden daarvan is zo'n papieren schijf afgebeeld en in twee helften gevouwen: een verticaal stuk en een horizontaal stuk, waarvan de bovenste op een bol rust. Onderaan wordt zulk een discus nog eens getoond, maar nu zonder de vouw en perspectivisch gezien als een rond tafelblad."

M.C. Escher, studie voor Drie bollen I, potlood op papier, september 1945

M.C. Escher, studie voor Drie bollen I, potlood op papier, september 1945

Lees meer over deze houtgravure in dit verhaal, waarin ook Dorische zuilen en Balkon aan bod komen.

Bronvermelding

[*] De heruitgave uit 2006 door Taschen GMBH van M.C. Escher Grafiek en Tekeningen; ingeleid en toegelicht door de graficus; indertijd uitgegeven door Koninklijke uitgeverij J.J.Tijl NV, Zwolle 1959, blz. 15.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Fabrieksmerk lasser

Fabrieksmerk lasser

In september 1935 maakte M.C. Escher een houtsnede voor zijn neef ir. Anne Escher (1895-1971). Die was oprichter en directeur van Ir. Escher’s Constructiewerkplaatsen en Machinefabriek N.V. Het in 1925 opgerichte bedrijf zou uitgroeien tot een groot metaalbewerkingsbedrijf dat in de jaren 50 de grootste fabriekshal in Den Haag had. In 1930 was de fabriek begonnen met het toepassen van elektrisch lassen. Maurits Escher gebruikte de lasser met zijn kenmerkende kap voor de houtsnede die als logo moest dienen voor het drukwerk van zijn neef.
Nieuwjaarskaart PTT

Nieuwjaarskaart PTT

In september 1956 ontwierp Escher een nieuwjaarskaart voor de PTT. Het motief met de gevleugelde enveloppen zou hij later (in iets aangepaste vorm) hergebruiken toen diezelfde PTT hem in 1967 vroeg of hij zijn Metamorphose II kon 'verlengen'. De bestaande 4 meter zou 7 meter moeten worden.
Internationaal Mathematisch Congres 1954

Internationaal Mathematisch Congres 1954

Op 2 september 1954 werd in Amsterdam het Internationaal Mathematisch Congres geopend. Dit is de grootste wiskundige conferentie ter wereld, eens in de vier jaar gehouden, waarop de beroemde Fields-medaille wordt uitgereikt. Ter gelegenheid van het IMC werd in het Stedelijk Museum een grote eenmanstentoonstelling over Escher gehouden. Het organisatiecomité, onder leiding van de Amsterdamse wiskundige professor N.G. de Bruijn, plaatste Escher op een voetstuk als een unieke schakel tussen kunst en wiskunde.