Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Mier
4 oktober 2017

Mier

Het is Dierendag, dus aandacht voor dieren in het werk van Escher. Moeilijk is het niet om er eentje te vinden. Het wemelt ervan in zijn werk, vooral in zijn vele vlakvullingen. Op talloze manieren weet hij vogels, vissen, hagedissen, paarden, honden, vlinders en allerlei soorten insecten aan elkaar te verbinden.

M.C. Escher, Mier, litho, mei 1943

M.C. Escher, Mier, litho, mei 1943

Maar we kiezen vandaag niet voor een vlakvulling maar voor een individueel dier. Een beestje dat in al zijn nijverheid wel lijkt op de graficus. Middenin Eschers jarenlange zoektocht naar de vele varianten van regelmatige vlakvullingen en met de oorlog immer op de achtergrond aanwezig, maakte hij dit kleinood.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Vlinder (Emblemata)

Vlinder (Emblemata)

Vanwege onze laatste wissel, waarbij een aantal werken uit zaal 1 naar het depot is gegaan, is er nu een bijzondere serie van bij elkaar horende werken te zien: 9 (van de 25 in totaal) houtsnedes uit de Emblemata serie die Escher in 1931 heeft gemaakt. Eerder lieten we hier al Paddenstoel zien uit die serie. Vandaag is er aandacht voor Vlinder. Hierin plaatst Escher een vlinder (een kleine vos, een koninginnenpage, wie weet het?) in een rijkgeschakeerd palet van bloemen en planten.
Vissen in Baarn

Vissen in Baarn

In september 1941 begon Escher aan de houtsnede Vissen, het eerste werk dat hij maakte in zijn nieuwe woonplaats Baarn. In zijn agenda schreef hij precies op hoe het proces verliep.
12 sep: 'bij nacht visschen-houtsnee-idee.' 13 sep: 'ermee begonnen.' 07 okt: '1e plank Visschen begonnen.' 16 okt: '2e plank Visschen begonnen.' 23 okt: '3e plank Visschen begonnen.'
Drie bollen I

Drie bollen I

De bevrijding van mei 1945 werkte voor Maurits Escher persoonlijk maar ook als kunstenaar bevrijdend. In de 2e helft van dat jaar maakte hij Balkon, Dorische zuilen, Drie bollen I en een houtsnede voor de Tijdelijke Academie in Eindhoven. Hij was ook nog bezig met de litho Toverspiegel, die in januari 1946 af zou zijn. In Drie bollen I, van september dat jaar, demonstreert hij op uiterst secure manier hoe je een driedimensionale vorm op het platte vlak kunt suggereren.