Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Vlinder (Emblemata)
24 september 2017

Vlinder (Emblemata)

Vanwege onze laatste wissel, waarbij een aantal werken uit zaal 1 naar het depot is gegaan, is er nu een bijzondere serie van bij elkaar horende werken te zien: 9 (van de 25 in totaal) houtsnedes uit de Emblemata serie die Escher in 1931 heeft gemaakt.

M.C. Escher, XIX, Vlinder, houtsnede, tussen maart en juni 1931

M.C. Escher, XIX, Vlinder, houtsnede, tussen maart en juni 1931

Eerder lieten we hier al Paddenstoel zien uit die serie. Vandaag is er aandacht voor Vlinder. Hierin plaatst Escher een vlinder (een kleine vos, een koninginnenpage, wie weet het?) in een rijkgeschakeerd palet van bloemen en planten. Deze Emblemata waren door kunsthistoricus G.J. Hoogewerff steeds voorzien van een Latijnse spreuk en een Nederlands gedicht. In dit geval: 'Signum immortalitatis fragile admodum', met daarbij het gedicht:

"Zwenkend over de bloemen,

bijster van een plicht,

is mijn broosheid te roemen,

die uw broosheid richt."

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Vissen in Baarn

Vissen in Baarn

In september 1941 begon Escher aan de houtsnede Vissen, het eerste werk dat hij maakte in zijn nieuwe woonplaats Baarn. In zijn agenda schreef hij precies op hoe het proces verliep.
12 sep: 'bij nacht visschen-houtsnee-idee.' 13 sep: 'ermee begonnen.' 07 okt: '1e plank Visschen begonnen.' 16 okt: '2e plank Visschen begonnen.' 23 okt: '3e plank Visschen begonnen.'
Drie bollen I

Drie bollen I

De bevrijding van mei 1945 werkte voor Maurits Escher persoonlijk maar ook als kunstenaar bevrijdend. In de 2e helft van dat jaar maakte hij Balkon, Dorische zuilen, Drie bollen I en een houtsnede voor de Tijdelijke Academie in Eindhoven. Hij was ook nog bezig met de litho Toverspiegel, die in januari 1946 af zou zijn. In Drie bollen I, van september dat jaar, demonstreert hij op uiterst secure manier hoe je een driedimensionale vorm op het platte vlak kunt suggereren.
Fabrieksmerk lasser

Fabrieksmerk lasser

In september 1935 maakte M.C. Escher een houtsnede voor zijn neef ir. Anne Escher (1895-1971). Die was oprichter en directeur van Ir. Escher’s Constructiewerkplaatsen en Machinefabriek N.V. Het in 1925 opgerichte bedrijf zou uitgroeien tot een groot metaalbewerkingsbedrijf dat in de jaren 50 de grootste fabriekshal in Den Haag had. In 1930 was de fabriek begonnen met het toepassen van elektrisch lassen. Maurits Escher gebruikte de lasser met zijn kenmerkende kap voor de houtsnede die als logo moest dienen voor het drukwerk van zijn neef.