Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Escher, close up
4 februari t/m 28 mei 2017

Escher, close up

Het persoonlijke fotoarchief van Escher

Maurits Cornelis Escher gebruikte fotografie als inspiratie en als onderdeel van zijn voorstudies. Dit was voor het eerst te zien in de tentoonstelling Escher, close up. Escher maakte tijdens zijn leven honderden foto’s, maar exposeerde daarmee nooit. Hoewel ze het niveau van familiekiekjes ontstijgen, waren deze foto’s voor Escher privé. In net geordende fotoalbums verzamelde hij voor zichzelf momentopnamen van mooie herinneringen en interessante beelden. Na zijn dood werd zijn archief alleen bekeken door een selecte groep historici.

George Arnold Escher op de wip, 6 september 1929

George Arnold Escher op de wip, 6 september 1929

Maurits Cornelis Escher met George Arnold Escher, 29 december 1926

Maurits Cornelis Escher met George Arnold Escher, 29 december 1926

Escher, close up gunde bezoekers voor het eerst een blik op een selectie uit Eschers persoonlijke fotoarchief. Zijn foto’s bieden niet alleen een inkijk in zijn dagelijks leven en in zijn hoofd, zij geven ook een ongekende visie op zijn werkwijze als kunstenaar. Ze laten onder meer zien hoe hij zocht naar compositie en visuele illusie. Een blik op zijn foto’s is een focus op wat de kunstenaar fascineerde, zijn kijk op de wereld. Nog nooit was Escher zo dichtbij.

Echtgenote Jetta met uitzicht op Atrani, mei 1931

Echtgenote Jetta met uitzicht op Atrani, mei 1931

M.C. Escher, Metamorphose III, (detail Atrani) houtsnede, 1939-1940 / 1967-1968

M.C. Escher, Metamorphose III, (detail Atrani) houtsnede, 1939-1940 / 1967-1968

Het gezin Escher aan het strand van Scheveningen,  zomer 1931

Het gezin Escher aan het strand van Scheveningen, zomer 1931

Escher, zittend met een schetsblok bij de Vesuvius, 30 mei 1934

Escher, zittend met een schetsblok bij de Vesuvius, 30 mei 1934

Giuseppe Haas-Triverio bij de Cattolica van Stilo, Calabrië, 15 mei 1930

Giuseppe Haas-Triverio bij de Cattolica van Stilo, Calabrië, 15 mei 1930

M.C. Escher, Cattolica van Stilo, Calabria, litho, november 1930

M.C. Escher, Cattolica van Stilo, Calabria, litho, november 1930

Oud-conservator Dunja Hak ging in een aantal verhalen in op de rol die fotografie speelde in Eschers leven en werk en op de totstandkoming van de tentoonstelling.

De pracht van alledag

Van lijstje tot kader

Van foto tot fantasie

Escher, close up

Lees ook

Escher, close up

Escher, close up

Op 3 februari is er een nieuwe tentoonstelling geopend in Escher in Het Paleis: Escher, close up. Weinig mensen weten dat Escher een fervent fotograaf was en in deze tentoonstelling geven we voor het eerst een blik in zijn fotoarchief. Een blik die nieuwe perspectieven biedt op de kunstenaar en zijn werk. Hoe kwam deze tentoonstelling tot stand?
De pracht van alledag

De pracht van alledag

De tentoonstelling Escher, close up is ten einde. 50.500 bezoekers hebben de afgelopen maanden genoten van een nieuwe blik op het leven en werk van Escher. De afgelopen dagen hebben we tot in de late uurtjes gewerkt om de tentoonstelling af te bouwen en de normale orde weer te herstellen. Terug naar de vaste opstelling, terug naar de orde van de dag. Dat het alledaagse ook van een waanzinnige schoonheid kan zijn, bleek ook uit Eschers foto’s. Als een vaarwel aan de tentoonstelling pik ik er nog een paar van de mooiste uit.
Van lijstje tot kader

Van lijstje tot kader

Het werk van Escher staat onder andere bekend om zijn optische illusies en zijn spel met perspectief. Dagelijkse onderwerpen kon Escher ongewoon maken door het standpunt of de uitsnede die hij koos. Fotografie was daarvoor de ideale voedingsbodem, dat begon al toen Escher 15 jaar was.
Van foto tot fantasie

Van foto tot fantasie

Maurits Cornelis Escher maakte in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw vaak lange tochten door Italië ter inspiratie voor zijn werk. Niet alleen schetsen, maar ook foto’s maakten onderdeel uit van Eschers voorstudies.
De Tempel van Segeste

De Tempel van Segeste

Escher was voor het eerst op Sicilië in het voorjaar van 1932, samen met zijn vriend en schilder Giuseppe Haas-Triverio. Van Palermo reisden zij naar de kust, rond de Etna, naar Randazzo en bezochten ze de lavaformaties bij Bronte. In iets meer dan een maand maakte hij wel drieëntwintig schetsen. En natuurlijk talloze foto’s.