Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

De baard van Escher
7 september 2019

De baard van Escher

De eerste zaterdag van september is Wereld Baarddag. Dat vieren we natuurlijk met M.C. Escher, een fanatiek baarddrager. Misschien zelfs wel een hipster te noemen, lang voordat het woord werd uitgevonden. In zijn jonge jaren kon je zijn karakteristieke silhouet al uittekenen: een lange magere man met een flinke neus, een warrige haardos en altijd in pak. En dus bekroond met een puntige baard die zijn voorkomen nog verfijnder maakte.

Maurits Cornelis Escher in 1920. Hij is 22 en nog baardloos.

Maurits Cornelis Escher in 1920. Hij is 22 en nog baardloos.

M.C. Escher, Zelfportret, houtsnede, 1919

M.C. Escher, Zelfportret, houtsnede, 1919

M.C. Escher in augustus 1923. Die zomer werd hij verliefd op Jetta en kreeg hij zijn eerste solotentoonstelling.

M.C. Escher in augustus 1923. Die zomer werd hij verliefd op Jetta en kreeg hij zijn eerste solotentoonstelling.

M.C. Escher, Zelfportret, houtsnede, november 1923

M.C. Escher, Zelfportret, houtsnede, november 1923

Agenda uit 1923, met de aantekening over zijn baard.

Agenda uit 1923, met de aantekening over zijn baard.

Het moment dat Escher zijn baard liet staan, is exact bekend. Op 31 maart 1923 noteert hij in zijn agenda:

'heden baard voor het laatst gescheerd.'

Hij is bijna 25 en vanaf dat moment zou de baard niet meer van zijn kin wijken. Om zijn nieuwe staat van zijn te markeren, maakte hij een zelfportret waarin de baard prominent aanwezig is. 1923 is het jaar van zijn eerste solotentoonstelling en ook het jaar dat hij verliefd wordt op Jetta Umiker. Een liefde die wederzijds blijkt. De baard was, net als nu, een statement. Daarmee zei hij: ik ben een volwassen man geworden. Ik ben verloofd, gelukkig in de liefde en ik beheers mijn techniek. De jonge kunstenaar was volwassen geworden.

Rheinfall Schaffhausen, 9 september 1929

Rheinfall Schaffhausen, 9 september 1929

M.C. Escher, Zelfportret, litho, november 1929

M.C. Escher, Zelfportret, litho, november 1929

Portretfoto van Escher in de jaren 50

Portretfoto van Escher in de jaren 50

Escher bij de uitreiking van de Hilversumse cultuurprijs, 5 maart 1965

Escher bij de uitreiking van de Hilversumse cultuurprijs, 5 maart 1965

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

De tijdgeest van Jurriaan Andriessen

De tijdgeest van Jurriaan Andriessen

Op 23 augustus 1996 overleed de componist Jurriaan Andriessen, telg uit een bekende kunstenaarsfamilie. Hij schreef een groot en gevarieerd oeuvre met symfonieën en andere orkestwerken, een opera, ballet-, kerk- en kamermuziek en ook filmmuziek. Een goed voorbeeld van zijn veelzijdigheid is de symfonie Time Spirit, waarin werken van Escher een centrale rol spelen.
Linkshandigheid

Linkshandigheid

Vandaag is het internationale linkshandigendag. Een dag waarop M.C. Escher, als linkshandige, uiteraard niet mag ontbreken. Dit evenement is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de ongemakken waar linkshandigen tegenaan lopen. Op 13 augustus 1976 was de eerste. Vrijdag de dertiende dus, een bewuste keuze. Escher is op school hardhandig gecorrigeerd om hem te dwingen rechtshandig te schrijven en te tekenen. Dat was destijds heel normaal. Hoewel die correcties nauwelijks effect hadden, heeft hij zichzelf later alsnog geleerd om ook zijn rechterhand te gebruiken. Dat bracht hem voordeel in zijn kunstenaarschap.
Zomer 1930

Zomer 1930

Het jaar 1930 werd voor Escher en zijn zonen George en Arthur gekenmerkt door ziektes: hijzelf had veel problemen met zijn darmen en tanden en de zoons kregen longontsteking, oorontsteking en kinkhoest. Daar kwam bij dat hij nauwelijks wat verkocht en geen opdrachten had. Castrovalva en Luchtkasteel waren in april te zien in het Stedelijk Museum, tijdens een groepstentoonstelling van kunstenaarsvereniging St. Lucas die 50 jaar bestond. Als basis voor werkuitstapjes voor Escher, maar vooral ter ontspanning, verbleef het gezin een groot deel van de zomer in Zwitserland.