Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

De Cattolica di Stilo
28 november 2020

De Cattolica di Stilo

Tijdens de reizen die Escher in de lente en de zomer door ongerepte streken in Italië maakte was hij niet alleen bezig met genieten. De trektochten dienden ook nadrukkelijk als voorbereiding voor mogelijke prenten die eruit zouden kunnen ontstaan. Tijdens die reizen maakte hij talloze foto’s die hij in een fotoalbum plakte en voorzag van een aantekening in zijn agenda. Het zijn herinneringen aan een mooie reis, maar in veel van die foto's zijn ook de landschappen te herkennen die later terug zouden keren in zijn werk. In het voorjaar van 1930 maakte Escher een reis door de regio Calabrië die wel erg vruchtbaar zou blijken. De tocht langs plaatsen als Palizzi, Morano, Pentedatillo, Stilo, Scilla, Tropea, Santa Severina, Rocca Imperiale en Rossano leverde maar liefst 13 prenten op.

M.C. Escher, Cattolica van Stilo, Calabria, litho, november 1930

M.C. Escher, Cattolica van Stilo, Calabria, litho, november 1930

Giuseppe Haas-Triverio bij de Cattolica van Stilo, Calabrië, 15 mei 1930

Giuseppe Haas-Triverio bij de Cattolica van Stilo, Calabrië, 15 mei 1930

Hoewel hij veel van die prenten vanuit hetzelfde standpunt maakte als die van de foto's, is er in al die prenten toch een typische Eschereigenschap te herkennen. Hij zet de werkelijkheid namelijk vrijwel altijd naar zijn hand. Een goed voorbeeld is de Cattolica van Stilo. Op 15 mei 1930 maakte hij een foto van zijn reisgenoot Giuseppe Haas-Triverio die voor dit Byzantijnse kerkje zit. Op het eerste gezicht zijn er veel overeenkomsten met de prent die hij in november 1930 maakte. Maar als je iets beter kijkt, dan vallen de verschillen op. Het plaatsje Stilo dat op de foto duidelijk in de achtergrond is te zien, is volledig verdwenen. Escher heeft de huizen vervangen door een fictief vergezicht. Geïnspireerd op het lokale landschap, dat wel. Zo is het witte halvemaanvormige stuk een verwijzing naar een natuurfenomeen dat hij zelf tijdens zijn reis had gezien. Het is een zogenaamde 'fiumara', een brede rivierbedding die het grootste deel van het jaar vrijwel droog ligt. Incidenteel stroomt het rivierbed vol om zo de omliggende bergen te draineren. Deze, de 'Fiumara di Stilo', ligt in de vallei van de Stilaro die ook wel de Byzantijnse vallei wordt genoemd. Het landschap van kiezels inspireerde Escher ook tot de prent Fiumara (van Stilo) en hij liet het terugkeren in zijn afbeelding van de Cattolica.

Eschers reisgenoten Jean Roussett en Giuseppe Haas-Triverio in een andere fiumara, tussen Melitto en Pentedatillo, 9 mei 1930

Eschers reisgenoten Jean Roussett en Giuseppe Haas-Triverio in een andere fiumara, tussen Melitto en Pentedatillo, 9 mei 1930

De Cattolica nu. Beeld: Wikimedia Commons (Saiko)

De Cattolica nu. Beeld: Wikimedia Commons (Saiko)

De Cattolica di Stilo is een kleine vierkante bakstenen kerk met een centraal plan, waarvan het dak bestaat uit vijf karakteristieke koepels. De kerk werd gebouwd in de 10e eeuw, toen Calabrië deel uitmaakte van het Byzantijnse Rijk. Het is een van de belangrijkste voorbeelden van Byzantijnse architectuur in Zuid-Italië, samen met de vergelijkbare Oratorio di San Marco in Rossano. De Cattolica ligt aan de voet van de berg Consolino in Stilo. De benaming 'Cattolica' was bedoeld om de categorie van 'bevoorrechte kerken' aan te duiden en komt van het Griekse woord katholikì (καθολική). De Cattolica is te vergelijken met een Griekse kruiskerk en is typisch voor de middenbyzantijnse periode. Binnenin verdelen vier kolommen de ruimte in negen delen, die elk ongeveer even groot zijn. Het centrale vierkante gebied en de hoekgebieden zijn bedekt met koepels op kolommen van gelijke diameter. De centrale koepel is iets hoger en heeft een grotere diameter. Aan de oostkant zijn er drie apsissen. De binnenkant van de Cattolica was vroeger geheel gedecoreerd met fresco’s. Delen van deze fresco's zijn bewaard gebleven, onder meer een voorstelling van Johannes de Doper, van Christus Pantocrator en van Sint Nicolaas, de bisschop van Myra.

Eschers agenda van 4 t/m 17 mei 1930, met daarin het bezoek aan Stilo

Eschers agenda van 4 t/m 17 mei 1930, met daarin het bezoek aan Stilo

M.C. Escher, Fiumara (van Stilo), Calabria, litho, november 1930

M.C. Escher, Fiumara (van Stilo), Calabria, litho, november 1930

Aanzichten, een doorsnede en een plattegrond van de Cattolica in een beschrijving uit 1901. Bron: Wikiwand

Aanzichten, een doorsnede en een plattegrond van de Cattolica in een beschrijving uit 1901. Bron: Wikiwand

Escher bij de Cattolica van Stilo, Calabrië, 15 mei 1930

Escher bij de Cattolica van Stilo, Calabrië, 15 mei 1930

Kaart wordt ingeladen...

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Giovanni Battista Piranesi

Giovanni Battista Piranesi

Op 9 november 1778 stierf Giovanni Battista Piranesi, de Italiaanse kunstenaar en architect die wordt beschouwd als de grootste graficus van zijn tijd. Zijn faam dankte hij in eerste instantie aan zijn Vedute di Roma, een serie etsen met indrukwekkende gezichten op de ruïnes en monumenten van Rome. Maar het zijn vooral Piranesi's befaamde fantasieprenten over kerkers, de Carceri d'Invenzione, die ook nu nog enorm tot de verbeelding spreken. Escher was een groot bewonderaar. Toen hij in 1935 naar het Zwitserse Château-d’Oex verhuisde, hing hij een aantal prenten van Piranesi op in zijn atelier. Alsof hij de herinnering aan zijn oude woonplaats nog levend wilde houden. Het is vooral hun duizelingwekkende verbeelding waarin de twee kunstenaars elkaar vinden.
Het was Grandioos

Het was Grandioos

Tot en met 8 november zou de tentoonstelling ‘Grandioos Glas: Optische glaskunst uit Tsjechië en Slowakije’ te zien zijn in Escher in Het Paleis. Helaas zijn we door de realiteit ingehaald. Per 5 november zijn de deuren van het museum gesloten wegens de ontwikkelingen rondom Covid-19, voor in ieder geval twee weken. Dit betekent dat de tentoonstelling Grandioos Glas opeens abrupt ten einde kwam. Nog nagenieten van de tentoonstelling of heeft u de tentoonstelling helaas gemist? Onze conservator Judith Kadee schreef een mooi artikel over de unieke verzameling optisch glas, die in de tentoonstelling te zien was.
Cornelius V.S. Roosevelt

Cornelius V.S. Roosevelt

Op 23 oktober 1915 werd Cornelius Van Schaack Roosevelt geboren, een man met vele liefhebberijen, waarvan er één met kop en schouders boven de rest uitstak: de liefde voor het werk van M.C. Escher. Na zijn eerste blik op Escherprenten in 1954 zou hij uitgroeien tot een obsessief verzamelaar van alles wat maar enigszins met de graficus te maken had: prenten, reproducties, brieven, boeken, krantenartikelen en allerlei Escherproducten. Maar de twee raakten ook persoonlijk bevriend en Roosevelt werd een vertrouweling waarop Escher vaak een beroep zou doen.