Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

De Relativiteit van Lone Sloane
29 juni 2019

De Relativiteit van Lone Sloane

Philippe Druillet, geboren op 28 juni 1944, staat bekend om zijn barokke tekeningen en bizarre sciencefictionverhalen. Na een paar jaar als fotograaf te hebben gewerkt, debuteerde hij in 1966 met Lone Sloane, le Mystère des Abîmes, een stripboek dat was geïnspireerd door Druillets favoriete schrijvers H.P. Lovecraft en A.E. van Vogt. Druillet zou later nog covers ontwerpen voor heruitgaven van Lovecrafts werk, en ook een aantal filmposters.

Philippe Druillet en Jacques Lob, Délirius (1973)

Philippe Druillet en Jacques Lob, Délirius (1973)

M.C. Escher, Relativiteit, litho, juli 1953

M.C. Escher, Relativiteit, litho, juli 1953

Nadat Druillet zich in 1970 had aangesloten bij het Frans-Belgische striptijdschrift Pilote, werd zijn Lone Sloane-saga steeds flamboyanter. Zes verhalen werden in 1972 verzameld in Les six voyages de Lone Sloane, door velen geroemd als zijn meesterwerk. In de strips belandt de titelfiguur in een voor hem vreemd universum, waar hij een interstellaire ontdekkingsreiziger wordt met vreemde krachten. Hij zit gevangen in een galactische strijd tussen ruimtepiraten, gigantische robots, kwaadwillende goden en andere vreemde entiteiten. Druillet maakt geen onderscheid tussen science fiction en fantasy en schept een wereld waarin alles mogelijk lijkt.

Philippe Druillet en Jacques Lob, Délirius (1973)

Philippe Druillet en Jacques Lob, Délirius (1973)

Een unieke variant van Relativiteit

Sloane was opnieuw de held van de grafische roman Délirius (1973), geschreven door Jacques Lob. Daarin vraagt een religieuze groep hem om hen te helpen een grote som geld te stelen van de Imperator, de heerser van de hedonistische planeet Delirius. Het boek bevat een pagina waarin een intrigerende en uitbundige variant van M.C. Eschers Relativiteit (1953) te zien is. Werk van Escher was daarvoor al gebruikt als omslagbeeld voor boeken en ook waren er psychedelische versies van zijn prenten gemaakt door hippies en studenten eind jaren zestig. Maar dit is mogelijk de eerste keer dat een kunstenaar een werk van Escher als inspiratiebron heeft gebruikt voor een compleet eigen variant.

Wat Druillet zo bijzonder maakt is zijn revolutionaire manier van vormgeven. Hij gooit het wafelijzermodel (vier rijen van drie gelijkvormige plaatjes) overboord en gaat los met de pagina-indeling. Druillet deinsde er niet voor terug hele grote platen te gebruiken. Soms bestond een pagina slechts uit twéé plaatjes. Overigens wel helemaal volgepropt met detail. Ook gebruikte hij ronde kaders, driehoekige kaders en achthoekige kaders. Het kon allemaal. Daarbij moet de lezer regelmatig het boek kantelen, omdat de tekenaar soms een pagina overdwars heeft getekend. Lone Sloane en de personages in zijn andere boeken dwalen rond door werelden vol gigantische gebouwen en bizarre ruimteschepen die een mengeling laten zien van Art Nouveau, tempels van de Maya's en Azteken en gotische kathedralen. Hij gebruikt veel symmetrie in zijn werk en niet alleen de prent hierboven doet de lezer denken aan de werelden van Escher.

Voorbeelden van pagina's uit Druillets boeken

Met Lone Sloane maar ook

,

en Salammbô (1980)

Samen met Bernard Farkas, Jean-Pierre Dionnet en Moebius, stichtte hij in 1975 de uitgeverij Les Humanoïdes Associés en het tijdschrift Métal Hurlant. Daarvoor maakte hij een aantal korte verhalen, die later werden verzameld in het boek Mirages in 1976. Hij bleef in de jaren '70 aan nieuwe strips en verhalen werken. Aan het einde van het decennium begon Druillet zijn activiteiten uit te breiden naar animatie, beeldhouwkunst, architectuur, film, fotografie en schilderkunst. Druillet is nog steeds actief, maar zal buiten Frankrijk toch vooral herinnerd worden als de bedenker van sciencefictionheld Lone Sloane.

Philippe Druillet, Salammbô (1980)

Philippe Druillet, Salammbô (1980)

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

J.R.R. Tolkien

J.R.R. Tolkien

'Als ik Tolkien toch niet had! De eenzame avonden zijn nl voor mijn geduldigheid het moeilijkst. Maar daar helpt hij mij doorheen met zijn fantastische wereld van Hobbits, Elfen, dwergen en goede wizards, gecontrasteerd door de meest afschuwelijke, duivelse monsters.' Deze ode aan de Britse schrijver en academicus John Ronald Reuel Tolkien (1892-1973), die wereldberoemd werd door zijn fantasy-cyclus The Hobbit, The Lord of the Rings, en het postuum gepubliceerde The Silmarillion, stamt uit een brief van Escher aan zoon George van 29 juni 1962. Zoon Arthur had hem eerder dat jaar op The Hobbit getrakteerd, een boek waarin hij fanatiek las tijdens zijn noodgedwongen bedlegerigheid.
San Michele dei Frisoni

San Michele dei Frisoni

In juni 1932 kreeg Escher een opdracht van het Nederlands Historisch Instituut in Rome. Het instituut wilde aandacht besteden aan een kerk waarvan de zichtbaarheid door de opkomende nieuwbouw in de hoofdstad werd bedreigd. In de litho die Escher van deze San Michele dei Frisoni (de Friezenkerk) maakte, veroorlooft hij zich flink wat vrijheid. Hij beeldt namelijk niet de huidige (gebouwd in 1141) maar de eerste versie van de kerk af. Het origineel werd in 1084 door de Noormannen vernietigd tijdens de investituursstrijd. Deze strijd staat bekend als het conflict tussen de keizer van het Heilige Roomse Rijk Hendrik IV en de toenmalige paus Gregorius VII.
Bijzonder bruikleen

Bijzonder bruikleen

Vorige week is een vitrine onthuld in Escher in Het Paleis met daarin een bijzondere schenking. Deze komt van de heer en mevrouw Hoogendijk-Floor. Gedurende de jaren heeft dit echtpaar meerdere werken van M.C. Escher aangeschaft, die recentelijk aan Escher in Het Paleis zijn geschonken. In hun bezit waren onder meer een vignet met vissen en het bijbehorende houtblok. Escher heeft maar weinig intacte houtblokken achtergelaten na zijn dood en de meesten daarvan zijn in particulier bezit. Deze gift is voor het museum daarom van onschatbare waarde.