Hedenmorgen vroeg op en in gezelschap van de 3 Duitschers Stern naar Giarre per trein, om er dezelfde lavastroom (van 1928) te zien die ik reeds 3 jaar geleden zag en teekende. Ik vind er een bijzonder typisch onderwerp: een huis met een mooie palm erachter, gespaard door de hevige lava-verwoesting en geheel door zwarte lava omringd.
Dit schreef Escher op 4 mei 1936 in zijn reisdagboek over zijn reis rond en op de Middellandse zee. Het huis, onderwerp van een tekening en in augustus van een litho, was (bijna) ten prooi gevallen aan een machtige tegenstander: de Etna.
De prent was te zien tijdens een tentoonstelling in Pulchri in Den Haag in november 1936. Het Vaderland schreef*:
..twee prachtige litho’s van Escher (wiens grafische werk zoo persoonlijk is dat men het al van verre als het zijn herkent); dat vrachtschip [zie Vrachtschip, EK] en vooral “in de lava van de etna” met de tragische ruine van een wit huis als een blanke pit in den harde bolster van de lavabrokken die zeer zwart zijn gehouden en waarin nochtans het geweld van de eruptie zóó dóórleeft in den barsten en kloven, dat heel die amorphe massa interessant is.
De tragische ruïne van het eens zo trotse huis is door de lava, en door het feit dat Escher het in een prent heeft afgebeeld, gestold in de tijd. Een permanente herinnering aan een indrukwekkende gebeurtenis in de Siciliaanse geschiedenis.
Terug naar 1928
In 2017 was er in Catania, de Siciliaanse stad aan de voet van de Etna, een Eschertentoonstelling te zien. Op die tentoonstelling zag Francesca Failla de litho Huisje in de lava bij Nunziata hangen. Ze is de laatste erfgenaam van de familie Barabini en ze realiseerde zich dat dit huis het oorspronkelijke huis van haar grootouders was. Die blik van herkenning bleek het startpunt van een onderzoek door de Siciliaanse journaliste Michela Costa. Dit leidde tot een korte documentaire en een boek. De documentaire en de zoektocht naar het huis werden gedaan door Maria Aloisi, met de hulp van Marco Restivo en Giuseppe Distefano van Etnawalk. Michela Costa werkte mee aan het schrijven van het verhaal van mevrouw Failla. In de documentaire zijn bewegende beelden te zien van nasleep van de uitbarsting in 1928 en ook het huis is herkenbaar in foto’s van de familie Barabini.
Ook in onderstaande Pathé-nieuwsfilm is te zien hoe de lava heel langzaam bezit neemt van de omgeving. De bewoners hebben tijd genoeg om hun spullen te pakken bij deze ramp die zich in slow motion afspeelt. Niets is bestand tegen dit enorme natuurgeweld.
Een gespiegelde versie van de tekening liggend over de litho.
Bronvermelding
[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 179