Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Escher aan zee
1 juli 2016

Escher aan zee

Zomer! Tijd om te genieten van de zon en om te luieren op het strand. In Escher in Het Paleis zijn wij helemaal in de zomerstemming. In de vakantietijd laten wij zien hoe Escher zijn vakanties doorbracht. Voor het eerst zijn er foto’s te zien van zijn vakanties aan het strand in combinatie met strandmode uit het begin van de vorige eeuw. Als kers op de taart is het mogelijk om jezelf te fotograferen in ouderwets strandtenue; deze zomer zijn wij Het Paleis aan zee.

Frisse, zilte zeelucht. De wind in je haren en de warmte van de zon. Een bezoek aan zee werkt lavend, je ontspant en al je zorgen lijken te vervliegen. Tegenwoordig zien wij een bezoek aan zee vooral als recreatie, in de negentiende eeuw werd het ook gezien als geneeskrachtig. Badplaatsen als Zandvoort, Katwijk, maar vooral Scheveningen wonnen aan populariteit. De elite genoot niet alleen van de zilte zeelucht, maar geloofde ook in de heilzame werking ervan. Het badderen in zee werd, in gepaste kleding, aangeraden voor het gestel.

Escher (met strooien hoed links vooraan) in Zandvoort, 1905

Escher (met strooien hoed links vooraan) in Zandvoort, 1905

Zeelucht in Zandvoort

Escher moest al op vroege leeftijd naar zee om zijn gezondheid te verbeteren. Hij was mager en had allerlei kinderziekten. Daarom moest hij naar het kinderpension Villa Groot Kijkduin in Zandvoort. Hij sliep in slaapzalen met kinderen vanuit heel het land en als zijn gezondheid het toeliet ging hij naar de dorpsschool waar hij flink werd gepest. Hij vond het er verschrikkelijk. Portretfotograaf Anth. Bakels nam de foto van Escher en zijn pensiongenootjes in Zandvoort. Escher is de tweede van links op de onderste rij. Zijn gezicht spreekt boekdelen.

Gelukkig hield hij wel iets positiefs over aan zijn verblijven in kuuroorden: een grote liefde voor de zee (Daar schreef ik al over in Zeekoorts). Zijn verloofde Jetta neemt hij mee naar zee, de foto’s voorafgaand aan hun huwelijk worden daar gemaakt en ook later gaat hij met zijn gezin naar de kust. Zelfs naar Zandvoort, waar hij als jongen verbleef.

Maurits & Jetta aan het strand in Viareggio, 1924

Maurits & Jetta aan het strand in Viareggio, 1924

Flaneren in stijl

Deze foto’s waren in de zomer van 2016 te zien in Escher in Het Paleis. Ze geven een beeld van de man achter de kunstenaar. Een chique man, zo blijkt, die ook op het strand is gekleed in een stijlvol pak. En ook zijn vrouw wist zich te kleden.

Van kiekje tot selfie

Foto’s uit het familiearchief worden gecomplementeerd door stijlvolle strandmode uit diezelfde tijd. De jaren '20/30 van de vorige eeuw. Een tijd van badkoetsen en elegant flaneren op wandelpromenades. Een tijd waarin ook het kiekje in opkomst was. Stijve foto’s in studio’s werden vervangen door zelfgemaakte. Door de opkomst van handzame, betaalbare camera’s kon iedereen fotograaf zijn. En wat legde men dan vast? Die geluksmomenten aan het strand. Net zoals nu. In dat opzicht is er niet veel veranderd.

Fotografeer nu ook uw dierbare(n) in ouderwets badkostuum bij Escher aan zee!

Dunja Nadjézjda Hak

Dunja Nadjézjda Hak

Oud-conservator Escher in Het Paleis

Deel:

Meer verhalen over Escher

Escher en Bach

‘Ik geloof dat er geen muziek is die mij zo ontroert..’ schreef Escher op zijn 22ste aan een vriendin over de composities van Bach. In het vorige verhaal schreef ik al over Eschers liefde voor muziek. In deze aflevering gaat het specifiek over zijn voorkeur voor een componist: Johann Sebastian Bach.
De jonge man en zijn liefde voor muziek

De jonge man en zijn liefde voor muziek

‘Het orgel werd een heel stuk groter; de pijpen reikten van de hemel tot de aarde, en de jonge man voelde zo’n sterke wind, dat hij opstond van de stenen en de lucht in vloog, midden tussen de zwaaiende zuilen door.’ Dit citaat is afkomstig uit een brief die Escher schreef in 1920 aan zijn vriend Jan. Hij is dan 22 en woont op kamers in Haarlem.
Vingeroefeningen vol belofte

Vingeroefeningen vol belofte

Het zijn vaak de hoogtepunten uit het oeuvre van een kunstenaar die het meeste aandacht krijgen. Logisch, de kunstenaar is op het toppen van zijn kunnen, heeft zijn stijl gevonden en stijgt uit boven zijn vroege werk. Maar is het vroege werk dan niet boeiend? Integendeel. Eschers vroege werken zijn een belofte voor de kunstenaar die hij later zal worden.