Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Het Brexit labyrint
30 maart 2019

Het Brexit labyrint

Sinds het Brexitreferendum op 23 juni 2016 is het Verenigd Koninkrijk in een constante staat van verwarring over de toekomst van de natie en de relatie met het Europese vasteland. Afgelopen vrijdag was het B-day maar zelfs die keiharde deadline werd niet gehaald. Theresa May, de Britse premier die alles in goede banen had moeten leiden, bleek vooral het lijdend voorwerp van deze verwarring. Hoewel de stemming rond Brexit nog steeds vooral heel pessimistisch is, is er een beroepsgroep die er ook deels van geniet. Al bijna drie jaar spugen de cartoonisten een onuitputtelijke stroom aan politieke prenten uit over de Brexit. Daarin speelt M.C. Escher een opvallende rol.

Het blijkt namelijk dat een aantal van zijn prenten een heerlijke metafoor vormen voor die confusie en voor de voortdurende herhaling van zetten die het proces kenmerkt. Relativiteit is daarin wellicht de meest voor de hand liggende. Het labyrint waarin meerdere werkelijkheden naast elkaar bestaan, omschreef hij zelf als volgt:

Drie zwaartekrachten werken hier loodrecht op elkaar. Drie aardoppervlakken snijden elkaar rechthoekig en op elk van hen leven mensen. Twee bewoners van verschillende werelden kunnen niet op één zelfde vloer lopen, zitten of staan, want hun noties van wat horizontaal en wat verticaal is, zijn niet dezelfde. Maar wel kunnen zij samen één zelfde trap benutten. Op de bovenste hier afgebeelde trap bewegen twee personen zich naast elkaar in dezelfde richting voort. Toch daalt de ene naar beneden en klimt de andere naar boven. Contact tussen beiden is uitgesloten, omdat zij in verschillende werelden leven en dus niet van elkaars bestaan kunnen afweten.

Eeuwigdurende Brexit

In de Brexitcartoons die er van gemaakt zijn, wandelt Theresa May door die werelden heen. Op zoek naar de uitgang en op zoek naar begrip. Ze staat ook symbool voor de Britten die voor de Brexit hebben gestemd en de tegenstemmers. Beide groepen leven in een eigen wereld waarin weinig begrip is voor de werkelijkheid van de ander. In de derde prent staat het labyrint van Relativiteit symbool voor de geest van Paul Dacre. Deze voormalige hoofdredacteur van de Daily Mail voerde jaren lang hard campagne tegen het EU-lidmaatschap en zag de de uitlslag van het referendum als zijn belangrijkste nalatenschap.

Bob Moran (The Telegraph)

Bob Moran (The Telegraph)

John Kudelka (The Australian)

John Kudelka (The Australian)

Martin Rowson (The Guardian)

Martin Rowson (The Guardian)

M.C. Escher, Relativiteit, litho, juli 1953

M.C. Escher, Relativiteit, litho, juli 1953

De andere prent die meermaals terugkeert bij cartoonisten is Klimmen en dalen. De eeuwigdurende trap waarop zowel klimmers als dalers hun rondjes draaien zonder ooit ergens te komen, is een metafoor die zo mogelijk nog sterker is dan die in Relativiteit. Escher werd op het idee van de trap gebracht door de Britse (jazeker) wiskundigen Lionel en Roger Penrose, maar het is toch vooral de litho die hij er van maakte die in het collectieve geheugen is blijven hangen.

Dave Brown (The Independent)

Dave Brown (The Independent)

Jeff Koterba (Omaha World-Herald)

Jeff Koterba (Omaha World-Herald)

Peter Brookes (The Times)

Peter Brookes (The Times)

Scott Clissold (Sunday Express)

Scott Clissold (Sunday Express)

Martin Rowson (The Guardian)

Martin Rowson (The Guardian)

M.C. Escher, Klimmen en dalen, litho, maart 1960

M.C. Escher, Klimmen en dalen, litho, maart 1960

De derde prent is de Band van Möbius, een wiskundig principe dat al in 1858 voor het eerst beschreven werd maar die toch vooral bekend is door de versies van Escher. Net als de trap in Klimmen en dalen heeft ook dit pad helemaal geen einde. Het is voor de Britten te hopen dat er binnenkort toch een keer een beslissing gaat vallen.

Steve Bell (The Guardian)

Steve Bell (The Guardian)

Tom Janssen (Trouw)

Tom Janssen (Trouw)

Ingram Pinn (Financial Times)

Ingram Pinn (Financial Times)

Philip Reynold (Gulf Times)

Philip Reynold (Gulf Times)

M.C. Escher, Band van Möbius II (Rode mieren), houtsnede in rood, zwart en grijsgroen, gedrukt van drie blokken, februari 1963

M.C. Escher, Band van Möbius II (Rode mieren), houtsnede in rood, zwart en grijsgroen, gedrukt van drie blokken, februari 1963

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Gottfried Wilhelm Locher

Gottfried Wilhelm Locher

Op 23 maart 1908 werd Gottfried Wilhelm Locher geboren, een man wiens naam bij het grote publiek nauwelijks bekend is, maar die wel van enorm belang is geweest voor de nalatenschap van M.C. Escher. Locher had er al een glansrijke carrière in de antropologie op zitten, toen hij een aantal belangrijke bijdragen leverde aan die nalatenschap. Hij gaf lezingen en schreef artikelen waarin hij de rijkdom van Eschers kunst op uitstekende wijze wist te duiden. Hij wees op de sterke contrasten in diens oeuvre. Tussen licht en donker, dag en nacht, plat en ruimtelijk, realiteit en illusie, latent en manifest, veraf en dichtbij, oneindig en eindig, orde en chaos, ratio en emotie en tussen hoofd en hart. Locher zag Escher als dé kunstenaar die een brug wist te slaan tussen kunst en wetenschap. Ook was Locher een van de eerste grote Nederlandse Escherverzamelaars, waarmee hij zijn nek uitstak voor een kunstenaar die tot laat in de jaren vijftig nog nauwelijks op waarde werd geschat.
Ongerepte natuur

Ongerepte natuur

Vandaag is het Museumnacht Kids. Met één ticket kunnen kinderen terecht op meer dan 20 plekken in Den Haag en Voorburg. Escher in Het Paleis doet natuurlijk ook mee. De link tussen kinderen en Escher is heel duidelijk. De graficus kon met net zo'n nieuwsgierige blik de wereld in kijken en hij wist de speelsheid van kinderen vast te houden in zijn magische werelden. Ook naar de natuur keek hij vol verwondering. Een berglandschap, loofbos of grasveld was voor hem nooit zo maar een berglandschap, loofbos of grasveld. Hij zag details die niemand anders zag en hij kon genieten tot in zijn diepste vezels van alles wat de natuur hem bood.
Vlakvulling I

Vlakvulling I

In maart 1951 maakte Escher een prent met de bedrieglijk eenvoudige naam Vlakvulling I. Ik zeg 'bedrieglijk eenvoudig', omdat hij op dat moment al zo'n dertig jaar graficus was en al talloze vlakvullingen had gemaakt. Het principe van de regelmatige vlakvulling vormde de kern van zijn kunstenaarschap, het onderwerp waarnaar hij steeds bleef terugkeren. Waarom dan ineens toch weer een werk dat lijkt te suggereren dat het de eerste keer is dat hij zoiets maakt?