Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Kathedraal van Doornik
5 december 2017

Kathedraal van Doornik

De zomermaanden van 1934 brachten Maurits, Jetta en hun twee zoons door in het 'kunstenaarsdorp' Sint-Idesbaldus. Het plaatsje herbergt meerdere musea, waaronder dat van de wereldberoemde surrealistische schilder Paul Delvaux. Escher had er een huis gehuurd, samen met zijn broer Eddy en schoonzus Irma. Tijdens deze vakantie in België gingen Escher en Jetta ook naar de steden Gent, Brugge en Doornik. Van de kathedralen van Gent en Doornik maakte Escher nog diezelfde vakantie een houtsnede.

De vakantie bleek een voorbode op een langer verblijf in België: na twee jaar Zwitserland zou het gezin in de zomer van 1937 naar Ukkel (agglomeratie Brussel) verhuizen.

M.C. Escher, kathedraal van Doornik, houtsnede, augustus 1934

M.C. Escher, kathedraal van Doornik, houtsnede, augustus 1934

De kathedraal van Doornik beheerst in de gelijknamige houtsnede het beeld. De kenmerkende vijf Romaanse torens torenen boven de omliggende bebouwing uit. De houtsnede is ook historisch van belang omdat de door de Romeinen gestichte stad hier nog ongeschonden is. In mei 1940 zouden Duitse bombardementen vernietigend huishouden onder de vaak eeuwenoude gebouwen.

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kathedraal van Doornik (detail)

Kaart wordt ingeladen...

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Dubbele planetoïde

Dubbele planetoïde

Tussen 1948 en 1954 maakte Escher een reeks met planetoïden en sterren. Ze lijken allemaal uit dezelfde sciencefictionwereld te komen, een wereld die op het eerste gezicht ver van de aardse en ernstige graficus staat. De reeks begon met de houtgravure Sterren, waarin twee kameleons opgesloten zitten in een stelsel van regelmatige achtvlakken. Dan volgen in 1949 de Dubbele planetoïde en in 1954 de Viervlak-planetoïde.
Sprinkhaan

Sprinkhaan

We hebben deze week weer een wissel gehad. Een aantal werken is naar het depot gegaan en daarvoor in de plaats hangen een aantal andere prenten van Escher. Een van deze is Sprinkhaan, een houtgravure uit maart 1935. Daarop toont Escher in zeer fijn detail een exemplaar van dit gevleugelde insect met zijn krachtige achterpoten, facetogen, voelsprieten en gevouwen vleugels.
Kubische ruimteverdeling

Kubische ruimteverdeling

Het onderzoeken van begrippen als oneindigheid en eeuwigheid in zijn werk zou je met een gerust hart een obsessie van Escher kunnen noemen. Op talloze manieren onderzocht hij hoe het vaste kader van zijn houtblok of lithosteen toch de suggestie van onbegrensdheid op kon roepen. Een van de manieren waarop hij dit deed was door met diepte en perspectief te spelen. Door te variëren met de dikte van lijnen, formaten van onderwerpen en voorgrond versus achtergrond bereikte hij in een aantal werken dat gevoel van de onbegrensde ruimte.