Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Kubische ruimteverdeling
22 november 2017

Kubische ruimteverdeling

Het onderzoeken van begrippen als oneindigheid en eeuwigheid in zijn werk zou je met een gerust hart een obsessie van Escher kunnen noemen. Op talloze manieren onderzocht hij hoe het vaste kader van zijn houtblok of lithosteen toch de suggestie van onbegrensdheid op kon roepen. Een van de manieren waarop hij dit deed was door met diepte en perspectief te spelen. Door te variëren met de dikte van lijnen, formaten van onderwerpen en voorgrond versus achtergrond bereikte hij in een aantal werken dat gevoel van de onbegrensde ruimte.

M.C. Escher, Kubische ruimteverdeling (Kubische ruimtevulling), litho, december 1952

M.C. Escher, Kubische ruimteverdeling (Kubische ruimtevulling), litho, december 1952

Een van die werken is de litho Kubische ruimteverdeling (1952). Daarin verdelen drie assen van steeds een oneindige serie balken elkaar in stukken van gelijke lengte. Elk zijn die stukken de ribbe van een open kubus. Op het punt waar ze elkaar kruisen zit steeds een dichte kubus die de verbinding versterkt. Op die manier is de ruimte gevuld met een oneindig aantal kubussen van gelijk formaat. In november 1952 onderzocht Escher in een serie tekeningen hoe hij dit ruimteconcept het beste uit kon werken.

Tekening voor Kubische ruimteverdeling, november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling, november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling (detail), november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling (detail), november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling, november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling, november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling (detail), november 1952

Tekening voor Kubische ruimteverdeling (detail), november 1952

Uiteindelijk kwam hij in december van dat jaar tot een litho. Hierin kon hij nog meer diepte suggereren omdat de techniek van de lithografie het mogelijk maakt om lijnen te vervagen. Escher deed dit steeds meer naarmate ze dieper in het beeld liggen. Het diepte-effect is hier dan ook sterker dan in een vergelijkbare perspectiefprent als Diepte. Dat is een houtsnede en houtgravure waarin elke lijn uit het blok 'bevrijd' wordt en daarmee ook zichtbaar is. In een litho is meer suggestie mogelijk.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Experimenten met vogels en vissen

Experimenten met vogels en vissen

Hoewel hij al vroeg in zijn carrière gefascineerd was door het principe van de regelmatige vlakverdeling dook Escher er in 1936 pas echt met volle kracht in. Toen begon een periode waarin hij talloze experimenten uitvoerde met manieren waarop een vlak gevuld kon worden met patronen van geometrische vormen. Dat deed hij in de vorm van tekeningen die hij maakte in schriften zodat hij grip kreeg op het onderzoeksproces. In dat proces, en daar zit de grote kracht van M.C. Escher, wist hij die geometrische vormen om te zetten in herkenbare figuren.
Lezing in Alkmaar, 1953

Lezing in Alkmaar, 1953

Op 16 november 1953 houdt Escher een lezing voor de 'Vrienden van het Stedelijk Museum' in Alkmaar, ter gelegenheid van een tentoonstelling van zijn werk. In die jaren lukt het Escher regelmatig om te exposeren in musea, galerieën en universitaire instituten. Vaak in gezelschap van twee of meer collega's uit de vereniging van Nederlandse Grafici. Meestal gaat dit vergezeld van een lezing over zijn eigen werk. Hoewel hij in 1947 in een brief aan zijn vriend Bas Kist schreef geen groot spreker te zijn, ontpopte hij zich in de jaren daarna tot juist dat. Zijn lezingen trekken volle zalen en Escher blijkt zijn prenten zeer helder en boeiend toe te kunnen lichten.
Eerste commerciële stappen

Eerste commerciële stappen

Eind 1933 begon Escher voorzichtig de mogelijkheden af te tasten om zijn werk toe te passen op commerciële opdrachten. De eerste vorm waar hij aan dacht was het ontwerpen van inpakpapier. Dit hoopte hij te verkopen aan een paar grote warenhuizen: de Bijenkorf, Gerzon, Zingone en Korall. Met hun logo als motief maakte hij een aantal verschillende herhaalpatronen die op inpakpapier gedrukt zouden kunnen worden. Ook experimenteerde hij met de namen door ze op speelse manieren in elkaar te laten grijpen.