Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Leeuw op de Piazza Fontana Moresca in Ravello
4 maart 2017

Leeuw op de Piazza Fontana Moresca in Ravello

In maart 1932 maakt Escher een litho van een leeuw. Daar zit een verhaal achter. In 1923, op het terras van het Albergo del Toro hotel in Ravello, ontmoette Escher het gezin Umiker. Hij werd verliefd op dochter Jetta en in juni 1924 trouwden ze. Het stel keerde meerdere malen terug naar Ravello en maakte ook excursies naar plaatsen als San Cosma, Atrani, Vietri, Puntone, Scala, Positano, Praiano en Amalfi.

M.C. Escher, Leeuw van de fontein op de Piazza te Ravello, litho, maart 1932

M.C. Escher, Leeuw van de fontein op de Piazza te Ravello, litho, maart 1932

Bij een van de bezoeken aan Ravello, in 1925, maakte Jetta een foto van Maurits bij de leeuw op het Piazza Fontana Moresca in Ravello. Die foto zou, jaren later, als basis dienen voor deze litho.

Bij de fontein van de Piazza, 13 mei 1925 (uit het fotoalbum van Maurits en Jetta)

Bij de fontein van de Piazza, 13 mei 1925 (uit het fotoalbum van Maurits en Jetta)

Kaart wordt ingeladen...

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Levensweg I

Levensweg I

In maart 1958 maakt Escher een achthoekige houtsnede met als titel Levensweg I. Pijlstaartroggen zwemmen rond in cirkels die steeds kleiner worden naarmate het hart van de compositie nadert.
Tegenstelling (Orde en chaos)

Tegenstelling (Orde en chaos)

In februari 1950 maakte Escher de litho Tegenstelling (Orde en chaos). In het midden van de prent is een perfect symmetrisch ruimtelijk figuur te zien: een vrijwel transparante sterdodecaëder die is samengevoegd met een glazen bol. Het object is omgeven door een ratjetoe aan gebroken of anderszins rommelige alledaagse objecten.
De titel zegt het al: het heldere kristal staat voor orde en regelmaat en de objecten daaromheen geven de chaos weer. Terugkijkend lijkt het alsof Escher iets voorvoelde toen hij deze prent maakte. Vanaf de jaren 50 zou zijn bekendheid sterk toe nemen en daarmee ook de chaos die op hem af kwam.
Santa Severina, 1931

Santa Severina, 1931

Escher maakte in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw vaak lange tochten door Italië ter inspiratie voor zijn werk. Samen met bevriende kunstenaars bezocht hij in de lente en de zomer ongerepte streken en maakte dan schetsen. In de winter daarop werkte hij een selectie daarvan uit tot prenten. In februari 1931 maakte hij deze litho van Santa Severina.