Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Omhulsel
26 mei 2017

Omhulsel

In mei 1954 werkt Escher aan Omhulsel. Hij is geïnspireerd door The Invisible Man, een sciencefictionroman uit 1897 van de Britse auteur H.G. Wells. Daarin is een onzichtbare man slechts zichtbaar door de omhulsels die hem bedekken.

M.C. Escher, Studie I voor Omhulsel, houtgravure, mei 1954

M.C. Escher, Studie I voor Omhulsel, houtgravure, mei 1954

M.C. Escher, Studie I voor Omhulsel, houtgravure, mei 1955

M.C. Escher, Studie I voor Omhulsel, houtgravure, mei 1955

Escher maakt er zelf een vrouw van. Hij zocht een tijd naar de juiste compositie, met echtgenote Jetta als voorbeeld. In 1954 maakt hij eerst een voorstudie om in mei 1955 in twee stappen tot een eindresultaat te komen.  Eerst maakt hij een tweede voorstudie die hij voor de eindversie aanvulde met een wolkendek. Het resultaat beschrijft hij zelf als volgt:

"Als de spiraalvormige schil van een vrucht, als een hol, fragmentarisch beeldhouwwerk, zweeft een vrouwenbeeltenis door de ruimte. De dieptewerking wordt versterkt door een naar de gezichtseinder wijkend wolkendek."*

M.C. Escher, Omhulsel, houtgravure en houtsnede in zwart, bruin, blauwgrijs en grijs, gedrukt van vier blokken, 1955

M.C. Escher, Omhulsel, houtgravure en houtsnede in zwart, bruin, blauwgrijs en grijs, gedrukt van vier blokken, 1955

In Band, een litho van weer een jaar later, voegt hij een man toe, zodat er een paar ontstaat. Daarmee lost hij ook het probleem op dat hem dwars zat bij Omhulsel. In deze prent zijn de losse uiteinden van de zwachtel te zien. Band heeft een strook zonder einde, een kringloop die eeuwig is.

H.G. Wells, The Invisible Man, eerste editie, 1897

H.G. Wells, The Invisible Man, eerste editie, 1897

H.G. Wells, The Invisible Man, Canon Classics, 2016

H.G. Wells, The Invisible Man, Canon Classics, 2016

Bronvermelding

[*] M.C. Escher, Grafiek en tekeningen, TASCHEN/Librero, 2001, blz. 12

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Ontmoeting

Ontmoeting

Ontmoeting, van mei 1944, en Reptielen zijn de bekendere werken die Escher tijdens de oorlog heeft gemaakt. Hij beschrijft Ontmoeting zo:
'Uit de grijze wanden van een achterwand ontwikkelt zich een gecompliceerd patroon van witte en zwarte mensfiguurtjes. Aangezien mensen die willen leven op z'n minst een vloer nodig hebben om op te lopen, werd er een voor hen ontworpen, met een cirkelvormig gat in het midden opdat nog zoveel mogelijk van de achterwand zichtbaar blijft. Daardoor zijn zij tevens gedwongen om in een kring te lopen en elkaar op de voorgrond te ontmoeten: een witte optimist en een zwarte pessimist die elkaar de hand reiken.'
Kringloop

Kringloop

Gedurende 1937, 1938 en 1939 raakt Escher steeds meer gefascineerd door vlakvullingen, kringlopen en transformaties. In korte tijd maakt hij Metamorphose I, Ontwikkeling I, Dag en nacht, Kringloop, Lucht en water I en II en Ontwikkeling II. Allemaal houtsnedes, op Kringloop na. Deze prent uit mei 1938 is de enige litho.
Patrijspoort

Patrijspoort

Nadat Escher een deel van de bootreis met de Rossini langs de Italiaanse kust alleen heeft afgelegd, voegt zijn vrouw Jetta zich op 11 mei 1936 bij hem. Ze brengen een dag door in Genua waarna ze op 13 mei doorvaren naar Savona. Omdat ze daar maar kort liggen, gaat Escher niet van boord. Hij maakt een foto van een bootje dat naast de Rossini ligt vanuit de patrijspoort van hun hut.