Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Ontmoeting
19 mei 2017

Ontmoeting

Ontmoeting, van mei 1944, en Reptielen zijn de bekendere werken die Escher tijdens de oorlog heeft gemaakt. Hij beschrijft Ontmoeting zo*:

"Uit de grijze wanden van een achterwand ontwikkelt zich een gecompliceerd patroon van witte en zwarte mensfiguurtjes. Aangezien mensen die willen leven op z'n minst een vloer nodig hebben om op te lopen, werd er een voor hen ontworpen, met een cirkelvormig gat in het midden opdat nog zoveel mogelijk van de achterwand zichtbaar blijft. Daardoor zijn zij tevens gedwongen om in een kring te lopen en elkaar op de voorgrond te ontmoeten: een witte optimist en een zwarte pessimist die elkaar de hand reiken."

M.C. Escher, Ontmoeting, litho, mei 1944

M.C. Escher, Ontmoeting, litho, mei 1944

De optimist heeft zijn hand open, als teken van vriendschap. De pessimist heft zijn vinger, als waarschuwing. Toch schudden ze elkaar de hand, wat de print iets bemoedigends geeft in deze oorlogstijden.

Regelmatige vlakverdeling nr. 63 (Pessimist-Optimist), Oost-indische inkt, kleurpotlood en waterverf op papier, januari 1944

Regelmatige vlakverdeling nr. 63 (Pessimist-Optimist), Oost-indische inkt, kleurpotlood en waterverf op papier, januari 1944

M.C. Escher, studie voor Ontmoeting. potlood op papier, 1944

M.C. Escher, studie voor Ontmoeting. potlood op papier, 1944

M.C. Escher, studie voor Ontmoeting. potlood op papier, 1944 (detail)

M.C. Escher, studie voor Ontmoeting. potlood op papier, 1944 (detail)

M.C. Escher, Ontmoeting, litho, mei 1944 (detail)

M.C. Escher, Ontmoeting, litho, mei 1944 (detail)

Bronvermelding

[*] M.C. Escher, Grafiek en tekeningen, TASCHEN/Librero, 2001, blz. 11

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Kringloop

Kringloop

Gedurende 1937, 1938 en 1939 raakt Escher steeds meer gefascineerd door vlakvullingen, kringlopen en transformaties. In korte tijd maakt hij Metamorphose I, Ontwikkeling I, Dag en nacht, Kringloop, Lucht en water I en II en Ontwikkeling II. Allemaal houtsnedes, op Kringloop na. Deze prent uit mei 1938 is de enige litho.
Patrijspoort

Patrijspoort

Nadat Escher een deel van de bootreis met de Rossini langs de Italiaanse kust alleen heeft afgelegd, voegt zijn vrouw Jetta zich op 11 mei 1936 bij hem. Ze brengen een dag door in Genua waarna ze op 13 mei doorvaren naar Savona. Omdat ze daar maar kort liggen, gaat Escher niet van boord. Hij maakt een foto van een bootje dat naast de Rossini ligt vanuit de patrijspoort van hun hut.
Schemering, de eerste mezzotint

Schemering, de eerste mezzotint

In 1946 verdiept Escher in de mezzotint, een voor hem nieuwe techniek die hem boeit door de grote nuancering van licht naar donker die ermee te bereiken is. Hij maakt een aantal werken op basis van dit procedé, dat ook wel zwarte kunst wordt genoemd.