
De buste van 'Jojo'
"Het is een adorabel, lief en mooi kind. Volstrekt geen mormel"meldde Maurits zijn ouders.
Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.
Onze privacy- & cookiestatement:
Hieronder kunt u kiezen voor welke doeleinden u cookies op de website van Escher in Het Paleis wilt toestaan.
Vandaag is de sterfdag van Johann Sebastian Bach. Op 28 juli 1750 overleed de Duitse componist in Leipzig. Maurits Cornelis Escher was groot fan.
"Ik geloof dat er geen muziek is die mij zo ontroert..."
schreef hij in juni 1920 aan zijn goede vriendin Roosje over de composities van Bach*.
"..menige prent in mijn gedachten kreeg vaste vorm, terwijl ik luisterde naar de heldere logische taal die hij spreekt, terwijl ik dronk van de klare wijn die hij schenkt."
Bach-kenners zal het niet verbazen dat Escher verzot was op deze muziek. Het grafische werk van de kunstenaar en de composities van Bach vertonen op abstracte wijze overeenkomsten. Beiden hebben een systematische benaderingswijze, ritmiek en herhaling en symmetrie. Om over esthetiek nog niet eens te twisten. Lees meer over de band tussen Escher en Bach in dit verhaal van oud-conservator Dunja Hak.
'Aanschouwelijke weergave van de muziek in twee dimensies': een door Escher in 1936 gemaakt flipbook waarin hij de eerste prelude (C groot) van Bach voor piano in bewegende beelden om zet.
Bronvermelding
[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 53
"Het is een adorabel, lief en mooi kind. Volstrekt geen mormel"meldde Maurits zijn ouders.