Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Tentoonstelling in het Nederlands Historisch Instituut, 1934
12 december 2017

Tentoonstelling in het Nederlands Historisch Instituut, 1934

Op 12 december 1934 werd er in Nederlands Historisch Instituut te Rome een tentoonstelling geopend met schilderijen en tekeningen van Otto B. de Kat (een persoonlijke vriend van Maurits) en houtsneden en litho's van M.C. Escher. Bij de opening stond een massa mensen te wachten om binnen te komen, hoewel de regen met bakken uit de lucht kwam vallen. De grip van het fascisme op de Italiaanse samenleving werd steeds sterker en het leek alsof deze tentoonstelling door velen werd aangegrepen om daar tegenwicht aan te bieden. Er waren wereldlijke en kerkelijke autoriteiten aanwezig en ook consuls, directeuren van buitenlandse instituten, museumdirecteuren, kunstenaars en kunstcritici*.

Algemeen Handelsblad, 18 december 1934

Algemeen Handelsblad, 18 december 1934

Nederlandse media besteedden er in ruime mate aandacht aan met publicaties in De Telegraaf, De Tijd, De Nieuwe Rotterdamsche Courant en het Algemeen Handelsblad. Alle Nederlandse kranten drukten reproducties van zijn werk af.

M.C. Escher, Nachtelijk Rome: Kerkjes, Piazza Venezia, houtgravure, maart 1934

M.C. Escher, Nachtelijk Rome: Kerkjes, Piazza Venezia, houtgravure, maart 1934

De Italiaanse Osservatore Romano wijdde er een groot artikel aan, met over twee kolommen een afbeelding van Eschers houtgravure Nachtelijk Rome: Kerkjes, Piazza Venezia. Escher maakte deze gravure in maart 1934. Een maand later zou Mussolini van het balkon van het Palazzo Venezia een enorme mensenmassa toespreken.

Kaart wordt ingeladen...

Bronvermelding

[*] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 170

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Geboorte Arthur Eduard Escher, 1928

Geboorte Arthur Eduard Escher, 1928

Op 8 december 1928 werd Arthur Eduard Escher geboren, de tweede zoon van Maurits en Jetta. Arthur werd voorafgegaan door de in 1926 geboren George en in 1938 zou nakomertje Jan nog volgen. Het was een gecompliceerde bevalling en Jetta moest enige weken in het ziekenhuis blijven. Net als hij later voor Jan zou doen, maakte Escher een houtsnede ter gelegenheid van de geboorte.
Kathedraal van Doornik

Kathedraal van Doornik

De zomermaanden van 1934 brachten Maurits, Jetta en hun twee zoons door in het 'kunstenaarsdorp' Sint-Idesbaldus. Het plaatsje herbergt meerdere musea, waaronder dat van de wereldberoemde surrealistische schilder Paul Delvaux. Escher had er een huis gehuurd, samen met zijn broer Eddy en schoonzus Irma. Tijdens deze vakantie in België gingen Escher en Jetta ook naar de steden Gent, Brugge en Doornik. Van de kathedralen van Gent en Doornik maakte Escher nog diezelfde vakantie een houtsnede.
Dubbele planetoïde

Dubbele planetoïde

Tussen 1948 en 1954 maakte Escher een reeks met planetoïden en sterren. Ze lijken allemaal uit dezelfde sciencefictionwereld te komen, een wereld die op het eerste gezicht ver van de aardse en ernstige graficus staat. De reeks begon met de houtgravure Sterren, waarin twee kameleons opgesloten zitten in een stelsel van regelmatige achtvlakken. Dan volgen in 1949 de Dubbele planetoïde en in 1954 de Viervlak-planetoïde.