Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Balkon
4 april 2020

Balkon

Tijdens de oorlog had Escher wel wat anders aan zijn hoofd, maar na de bevrijding van mei 1945 ging de rem op zijn productiviteit en creativiteit eraf. Al was de start moeizaam. Hij moest wennen aan de vrijheid en hij beperkte zich in eerste instantie tot het afdrukken van oude prenten en de verkoop daarvan. Het eerste creatieve resultaat was de litho Balkon, die hij maakte in juli 1945. In de maanden daarna maakte hij ook nog Dorische zuilen, Drie bollen I, een houtsnede voor de Tijdelijke Academie in Eindhoven en de litho Toverspiegel.

M.C. Escher, Balkon, litho (proefdruk), juli 1945

M.C. Escher, Balkon, litho (proefdruk), juli 1945

Balkon is gebaseerd op een bezoek aan Malta. In mei 1935 reisde Escher met het vrachtschip S.S. Verdi van Sicilië naar deze dwergstaat in de Middellandse Zee. De hoofdstad Valetta wordt omringd door drie schiereilanden met daarop drie gefortificeerde stadjes. Een ervan is Senglea. Het gezicht op het stadje en het daarvoor gelegen vrachtschip legde Escher in het najaar van 1935 vast in een houtsnede.

Zicht op Senglea, 2016. Foto: Dudva (CC BY-SA 4.0)

Zicht op Senglea, 2016. Foto: Dudva (CC BY-SA 4.0)

M.C. Escher, Senglea, Malta, houtsnede in zwart, grijs en grijsgroen, gedrukt van drie blokken, oktober 1935

M.C. Escher, Senglea, Malta, houtsnede in zwart, grijs en grijsgroen, gedrukt van drie blokken, oktober 1935

Voor Balkon gebruikte hij de gestapelde huizen en balkons die uitkijken over het water als basis voor een ontwerptekening. In eerste instantie alleen de aanblik zelf. In Balkon is het centrum van de prent vier maal vergroot ten opzichte van de randen. Hij tekende een cirkel om het gebied te bepalen dat 'opgeblazen' moest worden. Het centrum van die vergroting is het vijfde balkon van onderen. Het wijkt iets terug ten opzichte van de vier daaronder. De wand waarin de balkons staan, loopt perspectivisch schuin weg. In de tweede ontwerptekening, die als uitgangspunt diende voor de litho, komt het vijfde balkon niet alleen naar voren, maar kijk je er ook recht op.

M.C. Escher, ontwerptekeningen voor Balkon

M.C. Escher, ontwerptekeningen voor Balkon

Escher streeft naar de illusie van een uitstulping op het platte vlak, alsof het getekend is op papier-maché dat over een ballon is gespannen. Daardoor worden details uit de eerste tekening ineens in het centrum geplaatst, waardoor ze de volle aandacht trekken. Het is een principe waarmee hij goed bekend was, gezien zijn fascinatie voor bolspiegels. In de jaren daarvoor had hij al prenten gemaakt als Stilleven met bolspiegel (1934) en Zelfportret met bolspiegel (1935), en hij zou er later nog meerdere malen naar terugkeren. Het effect in Balkon is echter niet dat van een bolspiegel maar van een bolloep. In de mezzotint Dauwdruppel zou hij dit effect opnieuw gebruiken.

M.C. Escher, Druppel, mezzotint, 1948

M.C. Escher, Druppel, mezzotint, 1948

In 1947 schrijft Escher over zijn eigen werk in het maandschrift voor beeldende kunst Phoenix. Over Balkon zegt hij het volgende:

'...is het niet absurd om een paar lijnen te tekenen en dan te zeggen: dit is een huis? In een helder ogenblik kan men zich erover verbazen! Zulk een verwondering was aanleiding tot het ontstaan van deze prent. Laten we dus niet vergeten dat de ruimtelijke weergave van deze huizenblokken waar de zon op schijnt, een fictie is, dat ons papier een plat vlak blijft, ook al tekenen wij er lichte en donkere vlekken op. Als een soort van zelfspot is in het midden van de prent, ten tweede male een poging gedaan om de rust van het vlak te verstoren en te doorbreken: wij hebben een buil in het papier geslagen.'*

De zelfspot waar Escher aan refereert, duidt erop dat hij de ironie wel in zag van zijn pogingen om zijn eigen driedimensionale fantasieën op het platte vlak te krijgen. Hij slaat de spreekwoordelijke bult er zelf in maar ziet tegelijk de futiliteit ervan. Maar hij gaat nog even door, hardop zoekend naar de illusie van de illusie:

'Ik koos het aanzicht van een stad die op een heuvel is gebouwd, zodat in het vlak van de tekening een krachtige plastische suggestie ontstond door het perspectivisch aanzicht der huizenblokken. Dat zinsbedrog is ons zó dierbaar, we zijn er zó aan gewend, er onmiddellijk zó "in", dat wij meteen vergeten zijn dat wij hier te doen hebben, in het geheel niet met een stad waar de zon schijnt en wel een frisse zeewind waaien zal, maar met een stuk papier, vervaardigd uit plantenvezels (ik hoop dat het geen hout is), waar hier en daar wat drukinkt op kleeft. Gij wilt het niet? Het droomgezicht is u dierbaarder? Dan zal ik het ruw verstoren door aan de achterzijde in het papier een buts te slaan. Nu ziet gij de uitgestulpte puist en gij merkt dat het maar larie is, die huizen en die zon. Maar ach, ik arme dwaas, wat heb ik gedaan? Ook deze wilde poging om in de schijn het wezen te verbeelden, blijkt een illusie te zijn, want voel maar met uw hand: het papier is even vlak en glad als voorheen en ik kwam slechts tot de suggestie van een suggestie.'

René Magritte, La trahison des images, 1929. Olieverf op doek. Collectie: Los Angeles County Museum of Art, Museum Associates/LACMA, Licensed by Art Resource, NY

René Magritte, La trahison des images, 1929. Olieverf op doek. Collectie: Los Angeles County Museum of Art, Museum Associates/LACMA, Licensed by Art Resource, NY

Door zelf zo nadrukkelijk te schrijven dat hij zijn publiek, maar ook zichzelf voor de gek houdt, is het mogelijk een verbinding te maken naar de fameuze illusies van René Magritte. Met name diens La trahison des images (Het verraad der voorstelling), een surrealistisch olieverfschilderij van een pijp met het onderschrift 'Ceci n'est pas une pipe' (dit is geen pijp). Magritte hamert de boodschap erin: dit is geen echte pijp, maar een afbeelding van een pijp. Niet meer dan een met olieverf beschilderd doek. Door een herkenbare voorstelling te schilderen pleegt de kunstenaar verraad aan het idee dat de werkelijkheid nooit op papier gevangen kan worden. Magritte vond dat een kunstenaar de realiteit in een ander kader moest plaatsen. Hij doet dat in zijn wereldberoemde schilderij door het onderschrift toe te voegen. Escher doet dat door een bult in zijn voorstelling te slaan.

M.C. Escher, Prentententoonstelling, litho, mei 1956

M.C. Escher, Prentententoonstelling, litho, mei 1956

De huizen uit Senglea, Malta en Balkon zouden terugkeren in Prentententoonstelling, waarin hij op nog veel extremere wijze aan de slag gaat met vervormingen op de platte vlak.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Lente met Bomen en Dieren

Lente met Bomen en Dieren

De lente is hier, die laat zich niet tegenhouden door de problemen in de wereld. Daarom deze prent. Een kleine houtgravure van 44 x 99 mm, maar groots in visuele rijkdom. Deze houtsnede van een boom met vogels en een eekhoorn krijgt een bijzonder lading, omdat hij het hele beeld spiegelt. Door die spiegeling, het spel met vorm en restvorm en door het zwart-wit contrast is het eindresultaat zowel realistisch als abstract. Een ode aan de natuur in deze donkere tijden.
Piano di Sant'Andrea, Genua

Piano di Sant'Andrea, Genua

De Piano di Sant'Andrea is een historische plaats in de oude binnenstad van Genua, bovenop een heuvel met dezelfde naam. De Piano wordt begrensd door de torens van de Porta Soprana. In de middeleeuwen was dit de belangrijkste toegangspoort tot de stad. Aan de voet van de torens ligt het geboortehuis van Christoffel Columbus. Escher bezocht Genua en de Piano di Sant'Andrea in het voorjaar van 1936, toen hij (deels samen met zijn vrouw Jetta) een zeereis maakte over de Middellandse Zee. Een reis die hem veel genot en ook veel inspiratie opleverde. Hij maakte foto's en tekeningen die hij in het najaar en de winter daarop uitwerkte in hout of op steen. Zo maakt hij houtsneden van Venetië, Ancona, de toren van Pisa en van het vrachtschip waarmee ze reisden; houtgravures van Catania en Marseille en een litho van Nunziata op Sicilië. Ook vormde de reis een inspiratiebron voor een van zijn eerste optische illusies: Stilleven en straat. In februari 1937 maakte hij deze houtsnede van de Piano di Sant'Andrea.

Sint Pieter vanaf de Gianicolo

Direct boven de wijk Trastevere, aan de westkant van de rivier de Tiber, rijst de Gianicolo (of Janiculum) uit boven de stad Rome. Deze heuvel biedt een geweldig uitzicht over de eeuwige stad en is een geliefde plek voor stadsbewoners. Dat moet het voor Escher ook zijn geweest, vooral het park rond de Villa Doria Pamphili. In dit grootste openbare park van Rome kon hij ontsnappen aan het lawaai en de drukte van de stad. Vanaf zijn woning aan de Via Alessandro Poerio was het nog geen half uur lopen. Hij maakt er foto's van het uitzicht. Deze verwerkt hij ook in prenten. Een daarvan is Sint Pieter [gezien] vanaf de Gianicolo [Rome] uit februari 1935.