Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Scheve toren van Pisa
18 januari 2018

Scheve toren van Pisa

Van 26 april tot en met 28 juni 1936 maakt Escher per vrachtschip een rondreis langs de kusten van Italië en Spanje. Per trein gaat hij ook het binnenland in. Zijn vrouw Jetta vergezelt hem op een deel van de reis. Het paar genoot enorm. Het jaar daarvoor waren ze naar het Zwitserse Château-d’Oex verhuisd en ze hadden Italië in de tussentijd al flink gemist. Op 13 juni kwam Escher per vrachtschip aan in Livorno. Jetta was de dag ervoor weer naar huis gegaan.

Uit zijn reisdagboek:

"Om 10.10 ging ik per trein naar Pisa. Van de Piazza Vittorio tot het station nam ik de nieuwe trolley-autobus-tram, van hetzelfde model als die ik in Venetië van en naar Mestre zag: een zeer aangename en snelle verbinding. Om half elf te Pisa en per tram naar de Dom. Vanaf de 1ste omgang der scheeve toren maakte ik een tekening van de kathedraal, waar ik in een stuk aan door werkte tot half 4. Aan het station haastig een kleinigheid gegeten en om 4.18 terug naar Livorno."

M.C. Escher, Scheve toren, Pisa, houtsnede, januari 1937

M.C. Escher, Scheve toren, Pisa, houtsnede, januari 1937

In het najaar begon Escher met het uitwerken van zijn tekeningen in zijn grafisch werk. Zo maakte hij houtsneden van het vrachtschip waarmee ze reisden en van Venetië en Ancona, houtgravures van Catania en Marseille en een litho van Nunziata op Sicilië. In januari 1937 maakte hij een houtsnede van de beroemde scheve toren. Meestal wordt de klokkentoren van buitenaf getoond, maar omdat Escher zelf naar de eerste omgang was geklommen, bereikte hij een bijzonder standpunt. De scheve zuilen van de toren contrasteren mooi met die van de naastgelegen kathedraal.

Reisdagboek 1936, pagina 104 en 105

Reisdagboek 1936, pagina 104 en 105

Reisdagboek 1936, pagina 106 en 107

Reisdagboek 1936, pagina 106 en 107

Lees meer in het verhaal Vrachtschip, waarin ook uitgelegd wordt hoe Escher tot deze rondreis kwam.

De zelfgetekende kaart van Eschers reis naar Italië en Spanje in 1936

De zelfgetekende kaart van Eschers reis naar Italië en Spanje in 1936

Kort voor hun trouwen in juni 1924 waren Maurits en Jetta ook in Pisa. Hier staan ze bij de toren, 22 mei 1924

Kort voor hun trouwen in juni 1924 waren Maurits en Jetta ook in Pisa. Hier staan ze bij de toren, 22 mei 1924

En hier bij de Duomo (de kathedraal), direct naast de toren.

En hier bij de Duomo (de kathedraal), direct naast de toren.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Lewis Carroll

Lewis Carroll

Op 14 januari 1898 stierf Lewis Carroll, de Britse auteur die wereldwijde faam verwierf met Alice's Adventures in Wonderland en Through the Looking-glass. Carroll overleed vijf maanden voordat Escher werd geboren. Hoewel hun levens elkaar dus niet gekruisd hebben, zijn er veel overeenkomsten tussen de schrijver en de kunstenaar. Beiden waren griezelig mager, verslaafd aan lange wandelingen, bezeten van het uitgebreid documenteren van hun leven, gek op schaken en geïntrigeerd door spelelementen en de toepassing daarvan in hun werk.
Andere wereld

Andere wereld

De duizelingwekkende prent Andere wereld hoort bij de topstukken van M.C. Escher. En dat is niet voor niets. Hij maakte deze combi van houtsnede en houtgravure in januari 1947. Het is alsof je door de ramen van een zwevend bakstenen kamertje naar een met kraters gevuld maanlandschap kijkt. Dat is op zichzelf al bijzonder genoeg, maar wat dit werk echt indrukwekkend maakt is dat Escher drie blikken (nadir, horizon en zenith) op die maan in één beeld verenigt.
Doodskop, 1917

Doodskop, 1917

De eerste post van dit jaar: een doodskop. Net de meest voor de hand liggende keuze maar voor Escher is het niet zo raar. Hij heeft meerdere doodskoppen en skeletten gemaakt. Losse werken maar ook als onderdeel van een affiche of een monogram. Dit is de allereerste, van januari 1917. Maurits is 18 en gefascineerd door dit symbool van vergankelijkheid. Juist in zijn jonge jaren was hij ermee bezig, wat weer niet zo gek is voor een tobbende adolescent.