Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Wandmozaïek in het Alhambra
20 oktober 2018

Wandmozaïek in het Alhambra

Op 20 oktober 1922 maakt Escher een tekening die met terugwerkende kracht een grote invloed op zijn leven zou hebben. Hij maakte die herfst zijn eerste zeereis per vrachtschip, van Amsterdam naar de Spaanse havenstad Málaga. Ook legde het schip aan in Alicante en Taragona, waarna Escher per trein doorreisde naar Barcelona, Madrid, Avila en Toledo. In elke stad bleef hij een aantal dagen om de omgeving goed in zich op te kunnen nemen. Op 17 oktober kwam hij, na een ellenlange en zeer traag verlopende treinreis vanaf Toledo, aan in Granada.* Daar bezocht hij het prachtige Alhambra. Dit 14de eeuwse kasteel was ooit gebouwd als aristocratisch en administratief centrum voor het laatste islamitische regime in Spanje.

In zijn dagboek noteerde hij:

'Het was wonderlijk oostersch. Het vreemde was voor mij de groote rijkdom der versiering (basrelief in stuc) en de grote waardigheid en eenvoudige schoonheid van het geheel. Deze arabieren waren aristocraten zooals er tegenwoordig geen meer zijn.'**

M.C. Escher, Wand mosaïk in het Alhambra 1/5 ware grootte,  aquarelverf en inkt op papier, 20 oktober 1922

M.C. Escher, Wand mosaïk in het Alhambra 1/5 ware grootte, aquarelverf en inkt op papier, 20 oktober 1922

Eschers reisdagboek van 1922 met zijn bezoek aan Granada op 19 en 20 oktober.

Eschers reisdagboek van 1922 met zijn bezoek aan Granada op 19 en 20 oktober.

In het Alhambra zag Escher voor het eerst de architectonische majolica-tegels en stucwerk die veel wanden van de gebouwen bedekken. De aanblik ontroerde hem. De rijkdom van de ontwerpen die tegelijkertijd zo eenvoudig waren, maakten iets bij hem los. Tegelijkertijd verwonderde hij zich over

'de totale afwezigheid van eenige menschelijke of dierlijke en ja bijna zelfs van enige plantaardige vorm. Dit is misschien een kracht en een zwakheid tegelijk.'***

Hij besteedde de volle middag van die 20ste oktober om een tegelontwerp na te tekenen dat hem fascineerde vanwege de

'groote ingewikkeldheid en meetkundige artisticiteit'.****

Hij ging ermee door op zijn kamer en de volgende ochtend maakte hij hem af. De kopie van het wandmozaïek in het Alhambra zou hem in 1936 opnieuw naar deze plek brengen en hij zou opnieuw patronen na gaan tekenen die hij aantrof in het paleis. Zo vormen zijn eerste vlakvullingen uit 1920-1922, deze eerste kopie uit het Alhambra, zijn experimenten met herhalende patronen van figuren die wel een menselijke of dierlijke vorm hadden, het tegelontwerp dat hij maakte voor zijn eigen woning in Rome en zijn terugkeer naar de patronen in 1936 een keten van gebeurtenissen die zich pas achteraf toont.

M.C. Escher, Vlakvullingsmotief met mannetjes en vrouwtjes, houtsnede, 1920/1921

M.C. Escher, Vlakvullingsmotief met mannetjes en vrouwtjes, houtsnede, 1920/1921

M.C. Escher, Vlakvullingsmotief met mannetjes en vrouwtjes, litho in blauw, rood en groen, gedrukt in drie kleurgangen, 1920/1921

M.C. Escher, Vlakvullingsmotief met mannetjes en vrouwtjes, litho in blauw, rood en groen, gedrukt in drie kleurgangen, 1920/1921

M.C. Escher, Acht koppen, houtsnede van één blok, dat eenmaal geheel en achtmaal gedeeltelijk is afgedrukt, januari, februari of maart 1922

M.C. Escher, Acht koppen, houtsnede van één blok, dat eenmaal geheel en achtmaal gedeeltelijk is afgedrukt, januari, februari of maart 1922

Muur in het Alhambra, 2011

Muur in het Alhambra, 2011

Destijds waren vlakvullingen bijzaak voor Escher, die vooral veel werk maakte naar de natuur. Zijn fascinatie voor het onderwerp sluimerde nog, als een onbewust groeiend plantje dat hij pas in 1936 zou herkennen als een belangrijke inspiratie voor zijn verdere artistieke carrière. Vanaf dat moment begon hij het te voeden door jarenlang te oefenen, te schetsen, te experimenteren. Te mislukken ook. Niet de theoretische kennis, maar een taaie vasthoudendheid zou hem uiteindelijk volledig meester maken van de regelmatige vlakverdeling.

Kaart wordt ingeladen...

Bronvermelding

[*], [**], [***] en [****] Wim Hazeu, M.C. Escher, Een biografie, Meulenhoff, 1998, blz. 83-86

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Houtblokken en de Regelmatige vlakverdeling

2 oktober 2018 t/m 13 januari 2019

Houtblokken en de Regelmatige vlakverdeling

Escher in Het Paleis toont twee bijzondere houtblokken die Escher in mei 1957 heeft gesneden en het boek waarin de bijbehorende prenten werden gepubliceerd. De blokken en het boek komen uit de collectie van Museum Meermanno in Den Haag. Escher in Het Paleis is er trots op om ze bij ons te kunnen laten zien en we zijn Museum Meermanno dan ook bijzonder dankbaar voor deze bruikleen.
Da Vinci en Escher

Da Vinci en Escher

Vanaf vandaag is Leonardo da Vinci te zien in het Teylers museum in Haarlem. Het is het eerste grote overzicht ooit van originele kunstwerken van Renaissance-kunstenaar Leonardo da Vinci (1452-1519) in Nederland. Teylers toont 33 tekeningen van de meester en evenveel werken van tijdgenoten. Da Vinci kon niet alleen prachtig tekenen en schilderen, hij is ook wereldberoemd door zijn uitvindingen van vliegmachines en militair geschut. Hij zag kunst en wetenschap niet als losse 'werelden'. Voor hem hadden ze alles met elkaar te maken. Op dat raakvlak vinden Da Vinci en Escher elkaar. Beiden zijn eerst en vooral uitstekende waarnemers. Ze kijken met een logische, geordende blik naar de wereld en weten die waarnemingen en de gedachten die ze daarbij krijgen ook uitstekend op papier te krijgen. Dat tekenen en noteren deden ze beiden met hun linkerhand. Ook zijn beiden onderdeel van de populaire cultuur geworden door een of enkele werken (denk aan de Mona Lisa en de Vitruviusman en aan Relativiteit en Dag en Nacht), waarbij het maar vraag is of mensen weten wie de makers zijn.
Huizen in Rome

Huizen in Rome

In oktober 1925 kan het jonge paar Maurits en Jetta eindelijk beginnen met het inrichten van hun eerste eigen woning. Het is de bovenste verdieping van een huis dat nog in aanbouw is, in een nieuwe buurt op de hellingen van de Monteverde. Het huis aan de Via Alessandro Poerio 100 was schitterend gelegen met uitzicht op de vallei van de Tiber in het zuidoostelijke deel van de stad. Aan de andere kant van de rivier lag de Monte Palatino, met beneden de Romeinse wijk Trastevere. Het paar had het huis al eind 1924 gekocht maar eerst moesten ze wachten tot het af was, waarna het veel te vochtig bleek. Ze lieten het de hele zomer drogen en verbleven die maanden in de Albergo del Toro in Ravello; de plek waar ze elkaar hadden leren kennen.