Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Zondeval
1 juni 2018

Zondeval

U heeft nog 10 dagen om een aantal bijzondere prenten van Escher te zien in Het Paleis. Op 11 juni gaan ze weer het depot in en dan komen er weer aantal nieuwe schatten tevoorschijn. Eerder bespraken we al de houtsnede De derde scheppingsdag, een werk uit een serie waarin Escher de schepping verbeeldde in een sterk contrast van zwart en wit.

M.C. Escher, Zondeval, houtsnede, maart 1927

M.C. Escher, Zondeval, houtsnede, maart 1927

Zondeval, detail

Zondeval, detail

De derde scheppingsdag, detail

De derde scheppingsdag, detail

Vandaag is er aandacht voor een houtsnede die niet tot de scheppingsserie behoort, maar wel een Bijbels thema heeft. Zondeval toont Adam en Eva in het Paradijs op het moment dat ze tegen Gods wil in toch van de boom van kennis van goed en kwaad gegeten hebben. Daartoe waren ze verleid door de duivel die in de vorm van een slang eerst Eva overtuigde, waarna ook Adam van de vruchten at. Escher beeldt het tweetal af als Adam net gegeten heeft van de appel en vol afschuw op de grond is gaan zitten, wetende dat ze een grote fout gemaakt hebben.

Bijzonder in de houtsnede van Escher is dat hij geen slang afbeeldt, maar een soort draak of grote hagedis. Daarmee haakt Escher aan bij een interpretatie van dit Bijbelse verhaal waarin het dier dat Eva verleidt poten en klauwen had voordat de zondeval plaats vond. Volgens de Bijbel moest het dier pas daarna over de grond kruipend verder, daartoe veroordeeld door God. Die vervloeking impliceert dat er toen iets veranderd is in de wijze van voortbeweging van de slang, vermoedelijk gepaard gaande met een gedaanteverandering.

Ook kunstenaars als Albrecht Dürer en Rembrandt van Rijn hebben de vorm van een draak gebruikt. Die twee laten Adam en Eva zien net voor de daad, maar bij Escher heeft het tweetal al van de appel gegeten. Het bijzondere in de versies van Rembrandt en Escher is dat de draak er gemeen uitziet, zonder de meestal mildere trekken van het beest bij andere kunstenaars. Een andere overeenkomst met Rembrandt is moeilijker te spotten. Beiden tonen in de achtergrond een olifantje. Het dier staat symbool voor vroomheid en kuisheid maar staat ook voor Christus, de enige die de gevallen mens kan oprichten.

Albrecht Dürer, Zondeval, ets, 1510

Albrecht Dürer, Zondeval, ets, 1510

Rembrandt Harmensz. van Rijn, De Zondeval, ets, 1638

Rembrandt Harmensz. van Rijn, De Zondeval, ets, 1638

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

Rossano

Rossano

Op 25 mei 1930 keerde Escher terug in zijn woonplaats Rome na een reis door de Italiaanse provincies Campanile en Calabrië, samen met zijn vrienden Giuseppe Haas-Triverio, Roberto Schiess en Jean Roussett. Zijn indrukken van die reis zou hij in de herfst en winter daarop uitwerken tot een hele serie houtsnedes en litho's. Als basis daarvoor gebruikte hij schetsen maar ook foto's. Die had hij tijdens de reis gemaakt en netjes in een fotoalbum geplakt. Het zijn foto's die op het eerste gezicht gewoon herinneringen aan een mooie vakantie lijken, maar de meeste landschappen daarin zouden terugkeren in zijn prenten. Op 22 mei 1930 waren de vier reisgenoten in het plaatsje Rossano in Calabrië. Ze bezochten het Oratorio di San Marco, een oratorium uit de 10e eeuw dat een van de belangrijkste voorbeelden van Byzantijnse kunst in Italië is.
De weg van de meester

De weg van de meester

In mei 1937 maakte Escher Metamorphose I, een verhalend werk waarin het kuststadje Atrani langzaam verandert in een grid van kubussen die op hun beurt transformeren tot een Aziatisch mannetje. Als Atrani in deze prent voor het verleden staat dan zou je de Aziaat met de hoed als de toekomst kunnen zien. Daarmee wordt de analogie van Eschers leven met dat van een oude martial arts meester interessant.
Moederdag 2018

Moederdag 2018

Geen mooiere manier om Moederdag te vieren dan met een foto van een gelukkige moeder. Maurits maakte dit portret van zijn vrouw Jetta en hun eerste zoon George in het voorjaar van 1927. Het paar is net in hun huis aan de Via Alessandro Poerio in Rome getrokken. Op de achtergrond zijn de majolica-tegels te zien die Escher zelf had ontworpen voor de gang en de eetkamer. George (bijnaam 'Jojo') was in de zomer ervoor geboren en na wat omzwervingen langs diverse tijdelijke woningen kon het jonge gezin hier echt thuis komen. Het geluk leidde in december 1928 tot een tweede zoon en in maart 1938 tot een derde.