Deze website gebruikt cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om bezoek te analyseren en om je relevante boodschappen te tonen op social media. Door op 'Alles accepteren' te klikken geef je toestemming voor de plaatsing ervan en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacy- & cookiestatement wordt vermeld.

Onze privacy- & cookiestatement:

Concentrische schillen
13 juli 2019

Concentrische schillen

Als een intrigerend juweel op een inktzwarte achtergrond verlichten de schillen uit deze houtgravure de immense donkere ruimte erachter. Concentrische schillen (1953) is misschien wel een van Eschers meest ingenieuze, maar ook mysterieuze werken.

M.C. Escher, Concentrische schillen (Concentrische ruimtevulling/Regelmatige bolverdeling), houtgravure, mei 1953

M.C. Escher, Concentrische schillen (Concentrische ruimtevulling/Regelmatige bolverdeling), houtgravure, mei 1953

Hij omschrijft de prent zelf als volgt *:

'Vier bolvormige concentrische schillen worden bestraald door een lichtbron in het centrum. Elke schil bestaat uit een netwerk van negen grote cirkels die het boloppervlak verdelen in achtenveertig gelijkvormige boldriehoeken.'

Concentrische schillen is een prent die past in zijn serie ruimtelichamen, waar ook werken als Sterren (1948), Dubbele planetoïde (1949) en Viervlak-planetoïde (1954) onder vallen. Ook valt het in het rijtje van prenten waarin hij complexe driedimensionale figuren onderzoekt en ook zelf bedenkt. Denk aan Twee snijdende vlakken (1952), Drie snijdende vlakken (1954), Kubische ruimteverdeling (1952), Spiralen (1953), Kubus met banden (1957), Bolspiralen (1958), Vier regelmatige lichamen (1961) en Knopen (1965). Het zijn prenten die niet tot de meest populaire uit zijn oeuvre horen, maar wel zo ingenieus zijn dat ze meer aandacht verdienen.

Zijn eigen beschrijving van de prent in Grafiek en tekeningen is, zoals Escher betaamt, een feitelijke. Hij beschrijft wat de kijker ziet en laat zich niet uit over mogelijke boodschappen of over verborgen betekenissen en diepere lagen. Dat is zijn goed recht en daarom waag ik hier een poging.

Armillairsfeer (TM45196) in het Tekniska Museet, Stockholm, Zweden. © Ad Meskens / Wikimedia Commons

Armillairsfeer (TM45196) in het Tekniska Museet, Stockholm, Zweden. © Ad Meskens / Wikimedia Commons

Johannes Möller, Armillairsfeer, Gotha, 1687. Mathematisch-Physikalischer Salon in bruikleen van Herzogin Anna Amalia Bibliothek, Klassik Stiftung Weimar. © Ad Meskens / Wikimedia Commons

Johannes Möller, Armillairsfeer, Gotha, 1687. Mathematisch-Physikalischer Salon in bruikleen van Herzogin Anna Amalia Bibliothek, Klassik Stiftung Weimar. © Ad Meskens / Wikimedia Commons

Van kosmos en tijdmachine tot Game of Thrones

Deze prent roept namelijk bij mij allerlei associaties op. De meest directe link is die met een zogenaamde armillairsfeer, of armillarium. Dit is een model van de kosmos waarin de banen van de hemellichamen zijn weergegeven door ringen (armillae in het Latijn). Het armillarium is uitgevonden door Eratosthenes in ca. 255 v.Chr. Meestal werd de aarde in het midden van metalen cirkels geplaatst. Later, toen de wetenschap verder was gevorderd, werd dat de zon.

Het doet ook sterk denken aan een gyroscoop, een rotatiesymmetrische massa die om zijn as kan draaien. Vaak is een gyroscoop in een cardanische ophanging gevat, zodat hij in alle drie dimensies vrij kan draaien. Een gyroscoop is een praktisch instrument dat gebruikt wordt in een kompas of smartphone en ook in een steadicam (een camera die langs meerdere assen vrij kan draaien). Een gelijke vorm is ook gebruikt in fictie. De meest tot de verbeelding sprekende is de tijdmachine. Een gyroscoop vormt de basis voor de tijdmachine die te zien is in het stripalbum De Valstrik, uit de serie Blake en Mortimer van Edgar P. Jacobs. In de film Contact uit 1997 heeft de machine waarmee Jodie Foster contact zoekt met buitenaards leven ook de vorm van een gyroscoop.

Edgar Pierre Jacobs, Blake en Mortimer, De Valstrik (1960)

Edgar Pierre Jacobs, Blake en Mortimer, De Valstrik (1960)

Larry Niven, Ringworld, eerste paperback editie, 1970

Larry Niven, Ringworld, eerste paperback editie, 1970

Een stap verder nog is de overeenkomst met de zogenaamde Dysonschil (of- ring of -bol). Die is vernoemd naar de Engels-Amerikaanse natuurkundige en wiskundige Freeman Dyson (1923). Een Dysonschil is een gedachte-experiment waarin een megastructuur rondom een ster wordt gebouwd. In deze megastructuur wordt bijna alle energie van deze ster worden opgevangen. In de roman Star Maker (1937) van de Britse schrijver en filosoof Olaf Stapledon is de structuur voor het eerst beschreven, maar Dyson heeft hem verder beschreven en gepopulariseerd. Dyson redeneerde dat een dergelijk systeem het logische gevolg zou zijn van de langetermijnontwikkeling van technologische beschavingen. De Ringwereld-boeken, van sciencefictionschrijver Larry Niven, spelen zich af in een enkele Dysonring. Tijdens de openingstitles van de hitserie Game of Thrones is ook een Dysonschil te zien. De strijd tussen de 7 Kingdoms om The Iron Throne wordt in de centrale wereld in die schil uitgevochten, volgens die beginsequentie. Concentrische schillen kun je zien als een netwerk van Ringwerelden rondom een ster.

Game of Thrones, concept art voor het intro

Game of Thrones, concept art voor het intro

Game of Thrones, de definitieve versie zoals die is te zien in het intro

Game of Thrones, de definitieve versie zoals die is te zien in het intro

Robert Zemeckis, Contact (1997), met het transportschip waarmee Jodie Foster haar ruimtereis maakt.

Robert Zemeckis, Contact (1997), met het transportschip waarmee Jodie Foster haar ruimtereis maakt.

En dan is er nog de link met kernenergie. Concentrische schillen lijkt op het symbool ervan, een aantal ringen die draaien om een kern. Het is niet bekend hoe Escher dacht over kernenergie, maar in de jaren vijftig was Nederland (net als veel andere Westerse landen) in de ban van deze nieuwe energiebron die zoveel mogelijkheden voor de toekomst leek te hebben. In december 1953 zou VS-president Eisenhower zijn beroemde 'Atoms for Peace'-speech houden, waarin hij aankondigt dat de VS haar monopolie op het gebied van kerntechnologie opgeeft en andere landen wil voorzien van reactoren en technologie. Kerntechnologie moest niet langer gebruikt worden voor het voeren van oorlog, maar in dienst staan van de mensheid. Er heerste veel optimisme in de wereld over kernenergie en de prent van Escher lijkt daar visueel in elk geval bij aan te sluiten.

Diverse symbolen en visualisaties voor atoomenergie.

Diverse symbolen en visualisaties voor atoomenergie.

 

François Schuiten en Benoît Peeters, De Duistere Steden - De theorie van de zandkorrel, uitgeverij Casterman, 2007

François Schuiten en Benoît Peeters, De Duistere Steden - De theorie van de zandkorrel, uitgeverij Casterman, 2007

Baarn

Concentrische Schillen (Baarn), ontwerp Frank de Blok[/caption]

Op de rotonde aan de N221 in Baarn staat een driedimensionaal stalen kunstwerk, gebaseerd op Concentrische schillen. Van 1941 tot 1970 woonde en werkte Escher in Baarn. In 1998, het honderdste geboortejaar van Escher, werd het door Escher geïnspireerde beeld onthuld. De as met de sokkel is acht meter hoog en de bolvorm heeft een diameter van zes meter.

Kaart wordt ingeladen...

Roterende gyroscoop

Roterende gyroscoop

Cardanische ophanging

Geanimeerde versies van Concentrische schillen

Geanimeerde versies van Concentrische schillen

Bronvermelding

[*] De heruitgave uit 2006 door Taschen GMBH van M.C. Escher Grafiek en Tekeningen; ingeleid en toegelicht door de graficus; indertijd uitgegeven door Koninklijke uitgeverij J.J.Tijl NV, Zwolle 1959, blz. 12.

Erik Kersten

Erik Kersten

Redacteur

Deel:

Meer Escher vandaag

De Relativiteit van Lone Sloane

De Relativiteit van Lone Sloane

Philippe Druillet, geboren op 28 juni 1944, staat bekend om zijn barokke tekeningen en bizarre sciencefictionverhalen. Na een paar jaar als fotograaf te hebben gewerkt, debuteerde Druillet in 1966 met Lone Sloane, le Mystère des Abîmes, een stripboek dat was geïnspireerd door Druillets favoriete schrijvers H.P. Lovecraft en A.E. van Vogt. Druillet zou later nog covers ontwerpen voor heruitgaven van Lovecrafts werk, en ook een aantal filmposters.
J.R.R. Tolkien

J.R.R. Tolkien

'Als ik Tolkien toch niet had! De eenzame avonden zijn nl voor mijn geduldigheid het moeilijkst. Maar daar helpt hij mij doorheen met zijn fantastische wereld van Hobbits, Elfen, dwergen en goede wizards, gecontrasteerd door de meest afschuwelijke, duivelse monsters.' Deze ode aan de Britse schrijver en academicus John Ronald Reuel Tolkien (1892-1973), die wereldberoemd werd door zijn fantasy-cyclus The Hobbit, The Lord of the Rings, en het postuum gepubliceerde The Silmarillion, stamt uit een brief van Escher aan zoon George van 29 juni 1962. Zoon Arthur had hem eerder dat jaar op The Hobbit getrakteerd, een boek waarin hij fanatiek las tijdens zijn noodgedwongen bedlegerigheid.
San Michele dei Frisoni

San Michele dei Frisoni

In juni 1932 kreeg Escher een opdracht van het Nederlands Historisch Instituut in Rome. Het instituut wilde aandacht besteden aan een kerk waarvan de zichtbaarheid door de opkomende nieuwbouw in de hoofdstad werd bedreigd. In de litho die Escher van deze San Michele dei Frisoni (de Friezenkerk) maakte, veroorlooft hij zich flink wat vrijheid. Hij beeldt namelijk niet de huidige (gebouwd in 1141) maar de eerste versie van de kerk af. Het origineel werd in 1084 door de Noormannen vernietigd tijdens de investituursstrijd. Deze strijd staat bekend als het conflict tussen de keizer van het Heilige Roomse Rijk Hendrik IV en de toenmalige paus Gregorius VII.